De drie R’en. Zet jij ze in?

De drie R’en. Zet jij ze in?

De drie R’en. Toen ik mijn eerste kind kreeg zij de wijkverpleegkundige:’ Anje, als je op de drie R’en let gaat het helemaal goed met jou en de baby!” Ze bedoelde rust, reinheid en regelmaat. En ik moet toegeven het hielp altijd op momenten dat het niet zo lekker ging. Vaak worden ze gekoppeld aan een gezond leven. Ben je gezond, heb je genoeg rust en regelmaat, alleen samen werken ze goed, dan ben je in balans en dat maakt het verschil tussen succes hebben of niet!

Mis jij de balans en gaat het allemaal moeizaam of helemaal niet? Lees dan vooral even verder!

Studieboeken

Vroeger stonden de 3 R’en zelfs in de studieboeken van de opleiding pedagogiek. Nee, ik ben niet van het padje af. Ik denk namelijk dat deze 3 principes juist in de huidige jachtige maatschappij hun waarde bieden. We zijn tegenwoordig vaak op zoek naar rust. En hoewel velen tegen regelmaat zijn, komen ze er achter dat het wel werkt en meer oplevert omdat je gewoon productiever bent. Reinheid is dan natuurlijk nodig om niet ziek te worden, maar ik denk dat je dat al wel weet en doet.

Wat is de kracht van principes? Ze zijn tijdloos!

Rust, reinheid en regelmaat waren de 3 basisregels om baby’s en kleine kinderen goed op te voeden. Na de geboorte is een baby als het ware een volledig ongeschrevenblad met heel veel potentieel. Sterker nog, een baby denkt alleen aan eten, niet vallen en geen hard lawaai. Voor de rest nog niets, dat komt natuurlijk later.

We kunnen nog steeds veel leren van deze aloude wijsheid en je kunt ze toepassen in meerdere onderdelen van je leven.

Rust

Allereerst het principe rust! Iedereen heeft op zijn tijd rust nodig, lichamelijk en geestelijk. Je lichaam heeft na een grote inspanning de tijd nodig om weer te herstellen. Hoelang zo’n herstelperiode duurt, hangt natuurlijk af van de persoon in kwestie en de activiteit. Je moet langer herstellen van een marathon dan van een 5 kmloopje. Echter, deze rustperiode mag niet overgeslagen worden.

Daarnaast moet je natuurlijk ook mentaal rust hebben. Het drukke en hectische leven van nu kan zeker zijn tol eisen. Door regelmatig even een rustmomentje ( echt even ontspannen!) in te lassen wordt je batterij weer opgeladen.

Slapen

Wij mensen, willen de hele tijd vooruit gaan, we willen dingen leren, willen uitdagingen, kortom: het is in de natuur van de mens om te groeien, het liefst zo snel mogelijk. Dit kost veel energie. We moeten dus niet vergeten ook om voldoende rust te nemen.

Niet goed slapen heeft direct invloed op je werk en je dagelijks leven. Je denkt zelf vaak van niet, tot je wel goed slaapt en ervaart wat er dan allemaal mogelijk is! Houd je aan een gemiddelde van 8 uur slaap per dag als het kan. Ook als je niet echt slaapt is 8 uur rust nodig.

Het moet een routine worden om voldoende rust te nemen. Tenminste als je stress, frictie in je familie, partner, verminderde concentratie, slaapproblemen, gezondheidsklachten zoals een burn-out en nog veel meer wilt voorkomen. Zorg er voor dat je in elk geval 1 dag per week even helemaal niks doet, beter is 2 dagen. Dit is ook waarom we een weekend hebben. Ga de natuur in, oefen je favoriete hobby uit, doe leuke dingen of helemaal NIKS.

Niets doen is vreemd, zeker op het moment dat je het extreem druk hebt, maar in de praktijk zal blijken dat je door de kleine pauze erg veel energie terugkrijgt om juist productief te gaan werken en stress te verminderen.

Reinheid

Reinheid wil niets anders zeggen dan ziekte voorkomen. Je lichaam is heel goed in staat om zichzelf te herstellen. Echter, je moet wel je lichaam ondersteunen door gezonde voeding, lichaamsbeweging of op zijn tijd rust. Hierbij is water ook een erg belangrijk onderdeel. Het lichaam bestaat voor zo’n driekwart uit water, misschien is het dan ook handig om gewoon meer water te drinken?

Ga eens voor jezelf na hoeveel verschillende dingen je vandaag hebt aangeraakt met je handen. Kun je ook nagaan hoeveel bacteriën je hebt aangeraakt? Dit zijn er onbeschrijfelijk veel. Daarom is het belangrijk dat je er elke dag aan denkt. Te veel schoonmaken is onnodig omdat je dan juist je weerstand vermindert. Voor de binnenkant van je lichaam is wat je eet belangrijk. Praat er eens preventief met een diëtiste over.

Regelmaat

Met regelmaat bedoel ik dat je een niet al te hectisch leven hebt, dat je vaste routines in je leven opbouwt en in stand houdt. Het fijne van routine is, dat routines per definitie geen moeite of energie kosten. Hierdoor zullen activiteiten als minder zwaar worden beschouwd, je lichaam gaat “soepeler lopen” en je hebt minder stress. Het geheim achter een gezond en prettig leven is een x aantal routines hebben die je dagelijks doet. De routines hebben dan vooral te maken met je lijf. Denk aan zwemmen, wandelen, voldoende water drinken, meditatie, yoga, voldoende slaap etc.

Nieuwe routines 

Vergeet ook niet dat je regelmatig nieuwe routines kunt implementeren. Het geheim is om niet in één keer te veel om te gooien. Neem je tijd en doe niet meer dan 1 tot maximaal 2 nieuwe routines per maand.

Rust, reinheid en regelmaat zijn 3 belangrijke principes als je naar het optimale streeft. Als je dit artikel hebt gelezen zal je nu het een en ander weten over deze 3 principes en waarom ze juist zo belangrijk zijn. Het is gemakkelijker om over deze principes te lezen, dan om ze echt toe te passen. Toch wil ik je vragen om even stil te zijn bij ”rust, reinheid en regelmaat”. Waar kun je dit toepassen of verbeteren? Met welke nieuwe routines ga jij starten?

Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten! Helpt dit artikel je verder? DEEL het dan s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Bouw aan je toekomst!

Groet, Anje

, , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.