Wat betekent deze tijd voor ons werken?

Wat betekent deze tijd voor ons werken?

Deze tijd is anders, dat weet jij natuurlijk allang. Hoe anders? Vraag jij je af wat je verkeerd doet? Niks, als je tenminste met de tijd mee gaat. De periode (tijd) waarin we leven, werken beïnvloedt het denken en het doen van mensen. Gelukkig staat de tijd nooit stil.

Na elke periode van circa 10 jaar een andere tijdgeest. Dat zeggen de experts. En dat lijkt te kloppen.

  • Zo kenden wij in de jaren negentig de dynamische en ego gedreven tijd van het individu, het grote en snelle geld, de strakke pakken op de beurs en de vrije wereld.
  • In de eerste jaren van het nieuwe millennium veranderde dit. De wereld werd behoudender en socialer, er was sprake van een zoektocht naar zekerheid en alles werd meer vanuit een wij-perspectief bekeken. Zaken als vakmanschap, behoefte aan identiteit, echtheid en kwaliteit stonden hoog in het vaandel.
  • De vraag is nu, in welke tijd leven wij nu? Een tijdgeest waarin het gevoel centraal komt te staan, er behoefte is aan veranderingen en een sterk sociaal karakter belangrijk is. Denk alleen al aan de groei van sociale media.

De effecten van de crisis

De periode van het grote geld, de snelle groei, de enorme status ligt achter ons. Dat is misschien jammer, maar ook weer niet. Want elke periode brengt uitdagingen met zich mee. Had je vroeger genoeg aan een goed product, nu moet het product ook wel aansluiten bij wat het beste voor de klant is. Hoe kun je dat voor elkaar krijgen?

Je moet weer terug naar de basis en gaan kijken, of jouw product of dienst het beste voor de klant is en vooral waarom dat zo is. Waarom wil jij dit product of dienst als bijdrage leveren aan de maatschappij? Wat wordt de klant er beter van?

Veranderen en vernieuwen

Dat vraagt om vernieuwing, mogelijk e.e.a. opnieuw uitvinden en aanpassen. We gaan naar een organisatie die mede gebaseerd is op gevoel! Het gaat meer om het welzijn van de mensen zelf als persoon. Begrippen als zingevend komen bovendrijven.

Er komt meer ruimte en begrip om met elkaar opnieuw te zoeken naar passie, inspiratie, kernkrachten, echtheid, co creatie, gezondheid, samenwerken en waarde voor de maatschappij.

Naar zichzelf luisteren

Je merkt in de dagelijkse praktijk en tijdens de borrelpraat al veel veranderingen. De dikke auto’s worden een maatje kleiner, de pakken blijven vaker in de kast hangen en privé wordt steeds belangrijker. We gaan meer luisteren naar onszelf, ons gezin en willen ook vrijetijd.

Het gaat om voldoende balans creëren, bewust bezig zijn met je gezondheid en het wezenlijke effect van goede en voldoende nachtrust. Vroeger zou dat soft heten maar tegenwoordig kun je daarmee een geliefd spreker worden. De tijd ia aan het veranderen. 

Niet iedereen die werkt is zich bewust van de tijdgeest, laat staan dat hij weet hoe hij hieraan succesvol handen en voeten kan geven. Dus moeten wij onze producten en diensten aanpassen aan deze tijdgeest en als hulpmiddel aanbieden om hem te helpen (weer) succesvol te worden.

Ren jij jezelf voorbij?

Het gevaar is dat we omdat er dus weer extra werk aan de winkel is we onszelf voorbij rennen. Je wilt de eerste zijn die iets nieuws kan, zodat jij die baan krijgt. Of je wilt de concurrentie ‘te slim af zijn’. Maar STOP! Daarmee ga je weer net zo werken als voor deze verandering. En dat moet dus anders!

Het werken moet je eigenlijk steeds minder energie gaan kosten i.p.v. steeds meer. Sociaal zijn betekent niet de hele dag op internet actief zijn. Marketing betekent niet steeds alle evenementen bezoeken! Jezelf suf solliciteren om te laten zien dat jij al veranderd bent is niet nodig!

STOP, STOP, STOP!

Ga zitten en denk na.

  • Wat is je doel over 3 jaar.
  • Welke weg moet je bewandelen om dat doel te halen.
  • In hoeveel stappen wil je dat doen.
  • Wat heb je daarvoor nodig maar vooral………………..

WIE heb je daarbij nodig!

Samenwerken helpt je sneller vooruit, zorgt dat je scherp blijft en is fijner.  Maak dit plan en als het rond is ga er dan voor! Kom je er niet uit? Laat mij je helpen zodat je zeker je doel gaat behalen!

Helpt dit artikel je verder? DEEL het dan s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Bouw aan je toekomst!

Groet, Anje

, , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.