8 tips Hoe blijf jij fris, opgeladen en gemotiveerd?

Hoe blijf jij fris, opgeladen en gemotiveerd?

Gezond blijven dat willen we allemaal. Ondernemers maken lange dagen maar er zijn meer mensen die lange dagen maken. Het gevaar is dat je altijd maar aan het rennen bent. Dat is niet effectief, omdat je op die manier nooit herstelt van inspanningen. Daardoor ligt al snel een burn-out op de loer.

  1. Begin in de vroege uurtjes

‘De morgenstond heeft goud in de mond’. Dat is niet zomaar een tegeltjeswijsheid, maar een gouden tip voor iedereen die lange dagen maakt.

Als je al om zeven uur in de ochtend begint, heb je rond een uur of negen al veel werk verzet. Daardoor heb je een frisse start gemaakt, waarmee je de toon kunt zetten voor de rest van de dag.

Zo vroeg betekent ook dat je profiteert van de afwezigheid van allerlei afleidingen. Omdat de rest van Nederland nog op één oor ligt, kun je zonder tussenkomst van mailtjes en telefoontjes rustig jouw werk doen.

  1. Zorg voor lichaamsbeweging

Hoeveel beweeg jij per dag? Volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen is het verstandig om in elk geval vijf dagen per week dertig minuten matig intensief te bewegen.

Denk aan de fiets pakken als je naar het station gaat of haal na het avondeten nog even een frisse neus door een wandeling te maken. De bedenkers van deze norm stellen dat je daarmee niet alleen overgewicht tegengaat, maar ook stresshormonen op een natuurlijke manier afbouwt. Zo loop je letterlijk de stress uit jouw lijf. Natuurlijk zijn ook ander sporten een optie.

  1. Ga mediteren

Ga je ervan uit dat mediteren niet jouw ding is? Bedenk dan dat grote Amerikaanse bedrijven als Google en succesvolle CEO’s je op dit gebied voorgingen. Zij gebruiken meditatie om zichzelf en hun medewerkers beter te laten presteren. Het kan onder meer helpen om minder stress te ervaren en met volle aandacht te werken. Het laatste wordt ook wel aangeduid als mindfulness. Dit kost vaak niet veel meer dan enkele minuten per dag, maar kan je in potentie een hoop opleveren.

  1. Zoek andere (ondernemers) op

Als je lange dagen maakt breng je al snel hele dagen binnen door. Door het gezelschap van anderen op te zoeken, zorg je voor de nodige afwisseling. Dit kan op verschillende manieren. Via een ondernemersvereniging kun je bijvoorbeeld deelnemen aan een intervisie. Zo ontmoet je collega-ondernemers en bespreek je vragen en problemen uit de praktijk. Ten slotte zijn er in heel Nederland gratis gelegenheden waar je contact kunt leggen met andere ondernemers, zoals Open Coffee.

  1. Neem op tijd vrij

Het is raadzaam om regelmatig tijd in te plannen voor zaken die niets met jouw werk van doen hebben. Dat klinkt misschien gek, omdat werk en privé al snel door elkaar heen lopen. Als je echter te weinig uitrust of ontspant, neemt je energiepeil snel af. Plan genoeg momenten in waarop je bewust afstand neemt van je werk. Zo laad je de ‘batterij’ opnieuw op.

Reserveer daarom tijd in je agenda waarin jouw aandacht helemaal kan uitgaan naar activiteiten die losstaan van jouw werk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan tijd doorbrengen met je gezin of vrienden, iets aan lichaamsbeweging te doen, een weekendje weg te plannen of door met een goed boek op de bank neer te ploffen.

  1. Kijk in de spiegel en reflecteer

Het is zinvol om van tijd tot tijd in de spiegel te kijken. Wat gaat je goed af als ondernemer en wat niet? Door regelmatig te reflecteren, creëer je de mogelijkheid om zaken bij te sturen en waar nodig aan te passen.

Reflecteren werkt motiverend, omdat je daardoor verbonden blijft met jouw persoonlijke doelstellingen en die van het bedrijf. Maak ook hier tijd voor vrij en plan vaste reflectiemomenten in, bijvoorbeeld aan het einde van de dag of werkweek.

  1. Sluit de dag rustig af

Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je de volgende dag opnieuw topprestaties kunt leveren. Zorg daarom voor een rustige afsluiting van de werkdag. Bijvoorbeeld door ’s avonds twee uur voor het slapen gaan jouw laptop, tablet of smartphone niet meer te gebruiken. Moet je toch een keer tot ’s avonds laat doorwerken? Gebruik de nachtmodus op je laptop, tablet en smartphone. Het zachtere licht zorgt dat je later die avond zonder problemen in slaap valt.

Hoe blijf jij fris, opgeladen en gemotiveerd? Op de meeste computers en smartphones kun je een avondmodus instellen die het licht van je scherm zachter maakt, bijvoorbeeld door de nachtmodus op je smartphone en tablet aan te zetten. Het scherm straalt dan minder blauw licht uit en krijgt een zachtgele gloed. Met de nachtmodus voorkom je dat je ’s nachts onbewust blijft nadenken over zaken die met jouw bedrijf te maken hebben.

       8. Welterusten

Ook kan het kunstmatige licht van deze schermen invloed hebben op jouw slaapgedrag, zodat je langer wakker blijft dan nodig is. Het opladen van je telefoon, tablet of laptop op je slaapkamer kan slecht slapen veroorzaken. Het blauwe licht dat de apparaten afgeven verstoort namelijk de aanmaak van het slaaphormoon melatonine, waarschuwen onderzoekers van Manchester University.

Volgens de onderzoekers is het belangrijk om in het pikkedonker te slapen. Alleen dan kunnen hormonen het voedsel op de juiste manier omzetten in energie.  Niet alleen het licht van smartphones en tablets heeft eenverstorende werking, maar ook omgevingslicht als straatlantaarns kunnen de productie van melatonine verstoren.

Helpt dit artikel je verder? DEEL dit artikel dan s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Vertel eens:” Hoe blijf jij fris, opgeladen en gemotiveerd?”

Bouw aan jouw toekomst!

Groet, Anje

 

, , , , , , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. De drie R'en. Zet jij ze in? - Futuretobuild - 28 augustus 2018

    […] Ze bedoelde rust, reinheid en regelmaat. En ik moet toegeven het hielp altijd op momenten dat het niet zo lekker ging. Vaak worden ze gekoppeld aan een gezond leven. Ben je gezond, heb je genoeg rust en […]

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.