Ondernemen, ben je ondernemer of kun je dat leren?

Ondernemen, ben je ondernemer of kun je dat leren?

Ondernemen. Ben je ondernemer, of kun je dat leren? Je vraagt je wel eens af. Beiden zou ik zeggen hoewel het een niet zonder het ander kan. Ondernemen is tegenwoordig steeds meer een op waarde geschat beroep geworden. En gelukkig maar.

Ondernemers:

  • creëren waarde. Die waarde creatie resulteert in zaken als werkgelegenheid, economische groei en innovatie
  • zijn fascinerende mensen
  • zijn in staat om vanuit het niets iets te creëren
  • hebben een visie en de passie en drive om vanuit het niets waarde toe te voegen aan de wereld waarin wij leven
  • zijn in staat om mensen te inspireren en in beweging te brengen

Kruip in de huid van je doelgroep hier de ondernemer

Als je communiceert met een doelgroep, is het cruciaal om te weten hoe deze doelgroep denkt en doet.

  • Denken heeft te maken met gedachten en gevoelens over zaken en gebeurtenissen.
  • Doen heeft te maken met het gedrag dat voortvloeit uit deze gevoelens.

Hoe meer je in de belevingswereld en huid van je doelgroep kruipt, hoe succesvoller de uitkomsten van de marketingactiviteiten. Je leert denken als iemand uit de doelgroep en zijn gevoel zo te stimuleren dat je uiteindelijk zijn koopgedrag positief beïnvloedt.

Diversiteit in je doelgroep is  uitdagend 

Dit is makkelijk gezegd, maar lastig om in de praktijk te brengen. Deze doelgroep is ongelofelijk divers en voor velen erg ongrijpbaar. Toch is het niet lastiger om in de huid van ondernemers te kruipen dan bij de andere doelgroepen. Het is ook hier een kwestie van je zorgvuldig inleven en je verplaatsen in de ander. Dat gaat blijkbaar makkelijker bij andere doelgroepen dan bij ondernemers. Waarom? Waarschijnlijk omdat je zelf onderdeel bent of was van deze doelgroepen of omdat je deze doelgroepen in je directe dagelijkse omgeving hebt. Je bent dan genoodzaakt om ze te doorgronden om goed met ze samen te leven en werken.

Hulp bij de belevingswereld van ondernemers

Ik sta dagelijks in direct contact met ondernemers, ben zelf ondernemer. Het is mijn passie, mijn kennis te delen. Maar er zit nog meer achter. Mijn missie is om ondernemers te inspireren zodat ze meer geluk en succes in hun (zaken) leven hebben. Dat kan ik niet alleen. Daar heb ik de markt voor nodig. Met (nog) betere producten en diensten, stimulerende informatievoorziening, emotionele support en ga zo maar door.

Ik ben ervan overtuigd dat je beter kunt aansluiten op de echte wensen van ondernemers als je kennisniveau toeneemt. Dus laten we daarmee beginnen: het vergroten van je kennis.

Inzichten uit de praktijk 

Wat heb je aan deze kennis?

  • Het gaat je helpen sneller je ondernemersdoelgroep(en) te door gronden.
  • Je gaat scherpere en bewustere keuzes maken in je marketingstrategie.
  • Je kunt je producten en diensten beter afstemmen op de vraag van onder nemers.
  • De boodschap die je verkondigt, speelt in op de werkelijke behoeftes van onder nemers.
  • Je leert de passie van ondernemers gebruiken in je voordeel.

Wat is een ondernemer?

Laten we om te beginnen omschrijven wat een ondernemer is. Er zijn vele definities hier enkele:

  1. Een persoon die bereid en in staat is een nieuw idee of uitvinding om te zetten in een succesvolle vernieuwing of onderneming.
  2. Een persoon die zich ten doel stelt zich een inkomen te verschaffen door met een bepaalde combinatie van arbeid, kapitaal en kennis een bedrijf te starten, leiden of in stand te houden.
  3. Een ondernemer ziet een kans die anderen niet volledig (h)erkennen, om aan een onvervulde vraag te voldoen of de prestaties van een bestaand bedrijf of product te verbeteren. Zij hebben er onvoorwaardelijk vertrouwen in dat ze hun idee kunnen realiseren door hard te werken, door hun volledige inspanning en door hun aanpassingsvermogen dat hen in staat stelt om de lessen van de markt gaandeweg te leren.

Focus

Ondernemers worden niet afgeleid of ontmoedigd door de scepsis van de “experts” of van degenen bij wie ze steun en hulp zoeken. Ze zijn bereid om alle adviezen te wegen en de juiste te selecteren. En ze zijn niet alleen bereid om heel hard te werken, maar ook zo gedreven om hun eigen idee waar te maken, dat ze zelfs investeringen willen doen die behoorlijke schade kunnen veroorzaken in de persoonlijke situatie als hun oordeel achteraf verkeerd blijkt te zijn.

Begrip

Ondernemers begrijpen dat succesvolle prestaties het resultaat zijn van teamwork en weten de vereiste mix van talenten om zich heen te verzamelen en hen te inspireren met hun enthousiasmerende of eigenzinnige visie. Daarnaast beschikken ondernemers over een ijzeren discipline om de praktische uitvoerbaarheid van de plannen waar te maken.

Ondernemer zijn is een levensstijl die verder gaat dan werk. En bovenal: ondernemers zijn ook gewoon mensen van vlees en bloed met familie.

Waarom wordt iemand ondernemer?

We doen even een stapje terug. Er gaat iets vooraf aan een ondernemer zijn. Ben je al vanaf je geboorte een ondernemer of kies je daar (bewust of noodgedwongen) voor? Met andere woorden: ben of word je ondernemer?

Geboren ondernemers

Beide vragen kunnen we met ja beantwoorden. Volgens een aantal Amerikaanse studies wordt een persoon geboren met een hoge mate van ondernemers-DNA: dat is ongeveer de helft van je DNA. Dat wil niet zeggen dat je je ook werkelijk ontwikkelt tot ondernemer. Deze ontwikkeling is grotendeels afhankelijk van de externe omstandigheden en je persoonlijke ontwikkeling, wensen en situatie.

Soms zit het ondernemersbloed in de familie. Familiebedrijven zijn daar een mooi voorbeeld van. In veel gevallen hebben de opvolgende generaties een groot deel voorbestemde overdracht van genen meegekregen en groeien ze op in een ondernemende en stimulerende omgeving.

Gemotiveerde keuze  

Zoals gezegd: die omgeving heeft veel invloed op het individu en zijn keuze om ondernemer te worden. Deze omgeving wordt meestal bepaald door ouders, familie, vrienden, opleiding, economie en de tijdgeest. Er zijn veel succesvolle voorbeelden te noemen van mensen die door de omgeving ondernemer zijn geworden. Soms noodgedwongen bij baanverlies, soms vanuit een diepgewortelde frustratie over een markt, dienst of product van derden, soms vanuit een bewuste keuze voor een andere levensstijl of uit een louter toevallige samenloop van omstandigheden.

Wat de reden ook is, meestal is er sprake van een zeer gemotiveerde overweging om te zoeken naar:

  • de vrijheid om te ontdekken
  • het streven naar financiële zekerheid of onafhankelijkheid
  • een bijzondere manier van leven
  • grip op eigen toekomst
  • ruimte geven aan en delen van creativiteit
  • de spanning en kick
  • invloed hebben op anderen

Ook gevoel en gedrag belangrijk

Een ondernemer combineert twee aanvullende eigenschappen: een opportunistische mindset en de bereidwilligheid om risico te nemen. Deze eigenschappen brengt de ondernemer samen in een omgeving waarin hij invloed op en controle over het resultaat heeft. Veel ondernemers zijn ervan overtuigd dat de dingen gebeuren als gevolg van hun eigen acties en gedragingen.

Je doet een ondernemer geen recht door ze te typeren of in een hokje te plaatsen. Het gaat vooral om zijn gevoel en gedrag en met name het verschil daartussen. Ondernemers hebben bijvoorbeeld de neiging om zich zelfverzekerd voor te doen bij het uitwerken van een nieuw idee.

Toch weet ik dat achter deze stelligheid of overtuiging een sterke onzekerheid, bewijsdrang, angst of zelfs twijfel over de eigenwaarde schuilgaat. Om in te spelen op het echte gevoel van ondernemers is het interessant om deze uitersten te begrijpen.

Ondernemers hebben juist behoefte aan controle, zijn ze vaak wantrouwend, verlangen naar applaus en nemen soms hun toevlucht tot primitieve afweermechanismen zoals projectie, ontkenning en de vlucht in de actiemodus om maar niet te veel na te hoeven denken. Wat leren we hiervan? Dat wat we zien, horen en lezen over het stereotiepe beeld van ondernemers maar een deel van de werkelijkheid is.

Ben jij ondernemer?

Zo hier wil ik het deze week bij laten. Bedenk eens of dit alles ook voor jou opgaat. Ben jij een ondernemer? Herken jij jezelf hierin? Wil je meer weten? De volgende weken neem ik je mee in de wereld van de ondernemers. Volgende week ga ik verschillende typen van ondernemers met je bespreken.

Als je dit artikel waardevol vindt, deel het dan binnen jouw netwerk door te klikken op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen op deze pagina, zodat ook zij ervan kunnen profiteren.

Bouw aan je toekomst!

Groet, Anje

, , , , , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ondernemrschap in “de huidige tijd”, lukt je dat? - Futuretobuild - 30 december 2017

    […] week heb ik je gevraagd ben je ondernemend of een ondernemer? Omdat ik zelf ondernemer ben heb ik mij eens goed verdiept in […]

  2. Het DNA van een succesvolle ondernemer  - Futuretobuild - 11 januari 2018

    […] Succesvolle ondernemers hebben iets gedaan in een bepaalde situatie en tijd wat uniek en lovenswaardig is. Daarmee hebben ze zich onderscheiden en iets gecreëerd. Is dit DNA? Zit het echt in de genen? Of kun je dit aanleren? […]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.