5 tips Vertrouwen van je klanten, dit is wat je moet doen.

 5 tips Vertrouwen van je klanten, dit is wat je moet doen.

Klanten vertrouwen je als zij zeker weten dat je bedrijf waar ze, al dan niet online bestellen, veilig en betrouwbaar is. Digitaal betalen stelt dat veiligheid en betrouwbaarheid belangrijker zijn dan gemak. Door onderstaande tips te lezen en te gebruiken win je het vertrouwen van je klanten.

 1. Heldere en transparante procedures

Ondernemers denken vaak dat, wanneer zij zich aan de wettelijke regels houden, het niet nodig is om extra uit te leggen hoe zij handelen als het gaat om klachten, retourzendingen en garanties. Dit is een misvatting want extra uitleg schept juist extra vertrouwen, zeker bij klanten die de wet niet kennen.

Beschrijf op je site dus niet alleen de procedures op het gebied van klachten, retourzendingen en garantie. Laat ook zien hoe er in de praktijk door klanten gereageerd wordt. Dit doe je door het plaatsen van referenties.

Klanten geven zelf aan dat deze referenties veel invloed hebben op hun keuze, vaak zijn ze zelfs doorslaggevend.  Zowel positieve als negatieve referenties beïnvloeden het vertrouwen. Iedereen maakt immers fouten, dus waarom de schijn ophouden dat je perfect bent? Sterker nog, het is juist goed om te laten zien dat je weleens een misser maakt, zolang je ook laat zien dat je je best doet de schade te herstellen. Zo sla je twee vliegen in één klap.

Je roept vertrouwen op door te laten zien dat je niets te verbergen hebt én je laat zien dat je klantenservice hoog in het vaandel hebt. En wie weet inspireren de op- en aanmerkingen van klanten je om de bedrijfsvoering te perfectioneren. Heb je geen klachten gehad meldt dat dan ook.

2. Creëer de juiste klantbeleving

Daarmee neem je het laatste beetje twijfel en argwaan weg. Een goede klantbeleving maakt niet alleen dat mensen graag bij je komen rondneuzen, het verlaagt ook de drempel om uiteindelijk iets bij je te kopen én dus te betalen.

Uiteraard trigger je de klant met een goed en mooi consistent doorgevoerd design. Maar als deze vervolgens geïnteresseerd verder op je site kijkt, is de kans dat hij afhaakt alsnog groot als de site traag laadt, teksten vol tikfouten staan.

Ook de FAQ-pagina, inclusief bezoekadres- en contactgegevens en algemene voorwaarden, is een vereiste om betrouwbaar over te komen. Daarmee neem je het laatste beetje twijfel en argwaan bij de consument weg. Een pagina op Facebook of Twitter waar je actief post en reageert: idem dito. Kortom, laat op alle vlakken zien en merken dat je de klant en zijn gevoelens centraal stelt. Dat is goed voor de klantbeleving én het vertrouwen.

3. Helderheid over de betaling

Vertel je klanten dat er sprake kan zijn van verzendkosten. Vooraf weten en uitleggen waarom helpt. Doe dit niet pas bij de ‘kassa’. Voorkom dat het daar een onverwachte en onaangename prijsverhoging wordt waardoor veel klanten alsnog weg klikken. Toon daarom alle stappen in het bestelproces. Dit zorgt voor overzichtelijkheid, mensen zijn bovendien eerder geneigd iets af te maken als ze zien dat het eind in zicht is.

Laat vooraf zien met welk betaalmerk je werkt. IDeal is een van de meest gebruikte betaalmiddelen in Nederland. Omdat ook grote banken hiermee werken schept dit vertrouwen bij de klant. Maak op je site zichtbaar dat mensen hiermee kunnen betalen.

Een keurmerk is vergeleken met referenties meestal niet van doorslaggevend belang om tot aankoop over te gaan. Maar toch: een wekt het vertrouwen, zeker een bekend keurmerk. Geef daarbij aan dat je aan de Nederlandse wet- en regelgeving voldoet. Dit betekent onder andere dat de consument het recht heeft een afgenomen product of dienst binnen 14 dagen te retourneren, zonder dat je hiervoor kosten in rekening brengt. En door dat gegeven is de consument weer eerder geneigd te bestellen.

4. Denk na over het check out-proces 

Vertrouwen winnen is altijd lastig. Denk erom dat je iets doet tijdens de laatste stap in het betaalproces. Hoewel je denkt dat het klaar is, valt hier zeker nog een wereld te winnen.

Let er op dat je iemand niet overvraagt. Zo verplichten veel sites kopers een account aan te maken, maar vaak schrikt dat alleen maar af. Onthoud: je kunt altijd later nog meer informatie inwinnen bij de klant, als uit herhaalbezoeken blijkt dat je zijn vertrouwen hebt gewonnen. Maar doe het voorzichtig, je wilt immers niet de vertrouwensband op het spel zetten.

5. Bedanken

Klanten vinden het vaak fijn als je ze bedankt voor hun aankoop. Laat ze blijken waarom je blij bent. Wat is het voordeel dat zij hebben van hun koop, bereiken ze ermee en wat doet dit met jou. Je kunt ze geheel vrijblijvend vragen of je meer voor hen kunt betekenen met een link naar het formulier op je contact pagina. Heb je na enige tijd, gerelateerd aan wat ze gekocht hebben, een vervolg dan kun je ze geheel vrijblijvend een mail sturen waarin je ze persoonlijk attendeert op een vervolg. Pas op dat je ze niet overvoerd met e-mails, ze haken dan snel af en hebben niet het gevoel dat je hun belang nog behartigt.

Dit was;”Wat te doen, zodat je klanten je vertrouwen.” Helpt dit artikel je verder? DEEL dit artikel dan s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Bouw aan jouw toekomst!

Groet, Anje

, , , , , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ondernemen, ben je ondernemer of kun je dat leren? - Futuretobuild - 22 december 2017

    […] waarde. Die waarde creatie resulteert in zaken als werkgelegenheid, economische groei en […]

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.