7 stappen die je helpen bij een burn-out

7 stappen die je helpen bij een burn-out.

Door de druilerige dagen zit je meer binnen dan in de zomer. Dit geeft je de mogelijkheid om je terug te trekken en effectief met tijd om te gaan. Maar pas op! Het is ook de tijd om je terug te trekken en vervolgens veel te veel te gaan werken. Een burn-out ligt dan op de loer.

Druk, drukker, te druk en ineens burn-out!  Als je het een beetje druk hebt is er niets aan de hand. Integendeel je kunt het, vooral op je werk, veel beter een beetje te druk hebben dan een beetje te rustig. Want bij een “beetje te druk” gaat de dag immers lekker snel om, en heb je een nuttig gevoel. Maar de volgende fase, na een beetje te druk, is overbelasting, waarna overspannenheid op de loer ligt en het traject ten slotte kan eindigen in een burn-out.

Mij overkomt dat niet!

Natuurlijk denken we allemaal dat het ons niet zal overkomen. Maar toch gebeurt het je ineens. Wanneer je niet meer verder kunt in je werk of privéleven en totaal vastloopt bijvoorbeeld. Meestal ben je op dat moment oververmoeid en laten je concentratie en geheugen je volledig in de steek. Je voelt je somber en hebt niet meer het gevoel dat je controle hebt over je eigen leven en verantwoordelijkheden. Dit is het punt waarop je er zelf niet meer uit komt en niet meer boven jezelf kunt uitstijgen. Je hebt een zo grote wissel getrokken op je eigen lichaam, geest en gevoelsleven dat de stekker er eigenlijk gewoon wordt uitgetrokken.

Wat is een burn-out?

Een burn-out is eigenlijk hetzelfde als overspannen zijn, het is een nieuwe benaming voor hetzelfde gevoel dat je je compleet uitgeput voelt, doodmoe bent en er niet meer in slaagt om je normale bezigheden uit te voeren. Meestal heb je ook geen interesse of energie meer om dat te doen. Het houdt eigenlijk gewoon allemaal op. Maar blijf niet zelf aanmodderen ook al verhinderen angst of trots je om de stap naar hulp te zetten. Als je niets doet, gaat het zeker mis. Je hebt weinig keuze dus accepteer die hulp maar gewoon.

Oorzaken

Eigenlijk is op dit moment de oorzaak niet het allerbelangrijkste. Volg de onderstaande 7 stappen om je huidige situatie te verbeteren.

  1. Erken dat het niet gaat zoals het eigenlijk moet zijn.
  2. Zoek een online coach of andere hulp omdat een ander beter ziet wat er aan de hand is, dan jij die er midden in zit.
  3. Ga praten, praten en nog eens praten. Of alles opschrijven dat kan bij een e-mail coach. Waarom? Omdat het enorm oplucht en het een deel van je stress wegneemt. Je hoeft het niet meer te onthouden.
  4. Onderzoek of het volgende in jouw geval ook een rol speelt. Meestal is er sprake van een situatie waarover je geen controle hebt en een omgeving, waarin geen steun wordt geboden. Negatief commentaar, langdurige stress in persoonlijke of zakelijke sfeer, jezelf teveel wegcijferen, gevoeligheid en verantwoordelijkheidsgevoel zijn in ieder geval factoren, die een burn-out in de hand kunnen werken.
  5. Herken je dit? Heel vaak zijn er eigenlijk al langere tijd signalen dat het niet zo goed gaat maar reageert iemand daar niet op door bijvoorbeeld rust te nemen, een andere baan te zoeken of andere manieren te zoeken om de oorzaak van de stress op tijd weg te nemen.
  6. Mijn advies is vooral (een beetje) aan het werk te blijven. Werkritme is belangrijk en bovendien blijkt werk een belangrijke beschermende factor tegen depressie te zijn. Het vergroot het gevoel van eigenwaarde, beide noodzakelijk om snel weer op te krabbelen.
  7. Belangrijk is ook dat er wordt toegewerkt naar veranderingen in jouw levensstijl die ervoor zorgen dat dit in de toekomst niet opnieuw gebeurt. Je moet dus een online coach of andere hulp inroepen en er tegelijkertijd voor zorgen dat je in de toekomst op een betere manier met jezelf en jouw persoonlijke omstandigheden omgaat. Het is altijd zinvol om je eigen behandeling in gang te zetten en daarna op een meer mindful manier omgaat met de stress en moeilijke omstandigheden.

Hier nog 3 tips die je nu al helpen alles weer beter op de rit te krijgen. 

De drie tips op een rij:

  1. Investeer in je netwerk.
  2. Zorg voor een buffer van zes maanden.
  3. Werk aan jezelf.

 Investeer in je relaties

In drukke tijden heb je (als ondernemer) vaak geen tijd om oude klanten of vrienden te bellen of even langs te gaan. Benut deze tijd om contacten die je al langer niet gesproken hebt te benaderen. Iedereen vindt het fijn als er aandacht voor ze is. Naast offline netwerken kun je ook je online netwerk uitbreiden. Dus, probeer elke dag een nieuw contact aan je digitale netwerk toe te voegen en onderhoud je al relaties.

Financiële buffer

Geld is een belangrijke zaak voor iedereen. Particulieren kunnen bij het NIBUD allerlei advies hierover vinden. Echter voor de ondernemer staat nergens een goed advies dat als richtlijn kan dienen. Voor de ondernemer is geld de basis om verder te kunnen groeien. Daarom is het belangrijk dat je een financiële buffer hebt. Het advies is een buffer van een half jaar. Een voorbeeld. Als je 3.000 euro per maand uitgeeft, heb je 18.000 euro spaargeld nodig om relaxed te kunnen ondernemen.

Werk aan jezelf

Waarom zou je sterke plekken nog sterker willen maken? Wat is de zin of onzin daarvan? Wat zijn jouw( of je bedrijf) zwakke plekken? Waar heb je vandaag de dag echt last van? Pak dit dan voor eens en altijd aan. Let op, gedragsverandering kost tijd. Uit onderzoek blijkt dat 90 dagen duurt voordat je je een nieuw gedrag eigen gemaakt hebt. Wil je dit leren? Kies voor een online coach en werk elke dag aan de ontwikkeling van je zwakke plek.

Helpt dit artikel je verder? Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten! DEEL het dan s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like of Share knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Bouw aan je toekomst!

Groet, Anje

, , , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.