10 tips Sociale Media overspoelt je, wat ga je doen?

10 tips Sociale Media overspoelt je, wat ga je doen?

Sociale media overspoelt je, wat ga je doen? Door de komst van internet, worden we in deze tijd overstelpt met informatie. Onze hersenen kunnen een bepaalde hoeveelheid informatie per uur en per dag verwerken. Wanneer de hoeveelheid informatie groter is dan de hoeveelheid die we kunnen verwerken, nemen onze hersenen informatie minder goed op, en wordt de informatie tevens minder efficiënt verwerkt. Op hoeveel sociale media kanalen kan ik je vinden?

Maak de vergelijking maar eens met een computer. Wanneer het werkgeheugen vol is, wordt de computer traag en kost het meer tijd om programma’s op te starten, documenten te openen, of nieuwe informatie op te slaan. Weet je wat het voor je betekent?

Jij alleen kunt bepalen hoe je met al die informatie om wilt gaan. Hoe belangrijk is alles en ben je soms bang dat je belangrijke dingen mist? Lees hier wat aan die overbelasting van ons brein bijdraagt, met tips om dit te voorkomen.

Belangrijkheid is allesbepalend

Hoe belangrijk je iets vindt brengt met zich mee dat je daar een bepaalde hoeveel invloed, tijd en aandacht aan wilt geven. Dit proces wordt voornamelijk bepaald door de emotionele waarde die je er aan toekent. Wanneer je aan een relatief klein probleem een grote emotionele waarde toekent, worden je hersenen geprikkeld om met prioriteit oplossingen te verzinnen.

Dit is een valkuil want je gaat in cirkels draaien. Hoe? Let op. Het betekent dat je systeem voor een groot gedeelte ten dienste staat van de oplossing van het door jou te groot gemaakte probleem. Dit bevordert opnieuw de emotionele commotie, en je gaat van kwaad tot erger.

De eerste 3 tips

Begin daarom niet meteen een oplossing voor het probleem te zoeken. Probeer in te zien dat het niet zoveel emotionele verontrusting waard is. Je lost hiermee eerst het probleem van de te grote emotionele verontrusting op en zorgt zo voor helderheid bij de werkelijke aanpak van het probleem. Ingewikkeld? Lees verder. Pas deze drie stappen toe en kijk wat er gebeurt.

  1. Neem eens een afgebakende tijd om een kwestie of probleem van alle kanten te bekijken zonder het meteen te willen oplossen.
  2. Daarna ga je er de volgende dag op een bepaald tijdstip nog eens een bepaalde tijd voor inruimen.
  3. Noteer die tijd in je agenda. Je zult versteld staan hoe vaak je onderbewuste de volgende dag een oplossing voor je heeft.

En wanneer je hierop leert te vertrouwen zal je niet meer op ongewenste momenten door kwesties of problemen in beslag genomen worden. Realiseer je dat je in het verleden al vaak voor hete vuren hebt gestaan en dat je de meeste problemen uiteindelijk wel hebt opgelost, of dat de problemen af en toe zelfs vanzelf opgelost werden.

Internet verandert ons gedrag

Door de komst van internet is veel communiceren heel anders en vaak makkelijker geworden. Zo wordt je op je werk vaak bedolven onder een stortvloed van mailtjes over zeer uiteenlopende onderwerpen. En al die mails vragen om een snelle beantwoording. Dit betekent ook dat we bijzonder veel moeten schakelen van het ene onderwerp naar het andere. Pas op want wat gebeurt er?

Veel schakelen en snelle reacties kunnen heel gemakkelijk leiden tot een soort verslaving om steeds weer nieuwe prikkels te willen ervaren. De sociale media vraagt niets anders van je. Wanneer je bijvoorbeeld bij het schrijven van een rapport telkens tussendoor weer de behoefte voelt om in je mailbox, Facebook, WhatsApp of Instagram enz. te kijken geef je in elk geval blijk van een onvermogen om je gedurende langere tijd met een onderwerp bezig te houden. Elke keer dat je kijkt, wordt je uit de bezigheid getrokken die je aandacht heeft, en vervolgens kost het je nog meer moeite je aandacht weer te focussen op de oorspronkelijke bezigheid.

Nog eens drie tips

  1. Trek afgebakende tijd uit voor bepaalde taken en besluit om gedurende die tijd niets anders te doen.
  2. Reserveer vaste tijden voor mailbox e.a. media. Maximaal twee of drie keer per dag, op die vaste tijd, in je mailbox en andere media. Werk alles één voor één af.
  3. Let eens op of je gedrag mogelijk ook te maken heeft met weerstand tegen de opdracht of taak die je uit te voeren hebt.

Haast, doe jij alles gehaast?

Wanneer je van A naar B reist, en erge haast hebt, zal je tijdens de reis weinig meekrijgen van de omgeving. Je bent in beslag genomen door de haast. Je hersenen zijn vooral gefocusseerd op het tijdig bereiken van je bestemming, aandacht voor de omgeving is er dan niet. Dit geldt in principe bij alles wat je doet. Ook sociale media vraagt om haast. Je aandacht is telkens alweer bij de volgende bezigheid. In onze vluchtige tijd is dit een veelvoorkomend probleem dat leidt tot symptomen van geheugen- en concentratieproblemen.

Tip 7 tot en met 10 die je helpen met haast om te gaan

  1. Wees je altijd bewust van het feit dat haast ten koste gaat van: je aandacht en dus je opnamevermogen, je creativiteit, je verbinding met het onderwerp waarop je je wilt concentreren, je inlevingsvermogen.
  2. Doorbreek af en toe je haast-patroon door gewoon 5 minuten niets te doen. Haal een paar keer diep adem. Dit zal in het begin niet meevallen, wanneer je er aan gewend bent geraakt ga je merken dat het werkt.
  3. Realiseer je dat haast ten koste van de nauwkeurigheid gaat. Wanneer je gehaast bent maak je sneller fouten. Het herstel van fouten kost tijd. Haast is dus dikwijls alles behalve productief.
  4. Probeer eens bewust een tijdje alles langzamer te doen, bijvoorbeeld langzamer te lopen of te bewegen. Je zult merken dat dit al snel een heel aangenaam effect heeft.

Helpt dit artikel je verder? Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten! DEEL het dan s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like of Share knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Bouw aan je toekomst!

Groet, Anje

, , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.