12 tips Perfectionisme, hoge eisen stellen, waarom?

12 tips Perfectionisme, hoge eisen stellen, waarom?

Perfectionisme, hoge eisen stellen, waarom? Het stellen van te hoge eisen aan je functioneren is nergens voor nodig en het helpt je echt niet verder. Sterker nog het belemmert je vaak.

Zo kun je gaan twijfelen over je geheugen en concentratie. Bijvoorbeeld omdat je (ten onrechte) meent dat je je de hele dag voor 100% moet kunnen concentreren. Wanneer dat niet lukt is dat heel normaal. Ons brein heeft af en toe rustmomenten nodig, en blaast dan even uit wanneer daar ruimte voor lijkt te zijn. Dat kan dan wel eens op een moment gebeuren dat jij het ongepast of onhandig vindt. Het is een natuurlijke reactie.

Bedenk maar eens hoe het je zou vergaan wanneer je een hele dag zou willen hardlopen. Er komt vanzelf een moment dat je lijf niet meer meedoet en rust eist. Ook voor het geheugen geldt dat je niet de hele dag indrukken en feiten kunt opslaan. Natuurlijk bestaan hier wel individuele verschillen, de één houdt het wat gemakkelijker vol dan de ander. Echter je moet het doen met jouw vermogens.

De eerste 5 tips ter overdenking die je verder kunnen helpen

  1. Beschouw het als normaal dat je concentratie niet gedurende langere tijd honderd procent kan zijn.
  2. Realiseer je dat wanneer je aandacht af en toe wegzakt, dat dan je brein even om rust vraagt.
  3. Accepteer dat je niet alles kunt onthouden, en dat niet alle gewenste informatie op wens uit je geheugen tevoorschijn komt.
  4. Vraag je af of de eisen die je (werk)omgeving, ook als je zelfstandig professional bent, aan je stelt nog wel beantwoorden aan de menselijke maat.
  5. Bepaal voor jezelf wat je aankan, want jij bent de enige die dat kan beoordelen.

Hier heb ik al twee belangrijke zaken te pakken die je (werk) resultaten beïnvloeden.  Perfectionist zijn, dat kan leiden tot overbelasting. Laat ik er het volgende over zeggen. Perfect is niets en niemand. Wat voor jou perfect is, kan dat voor mij juist helemaal niet perfect zijn en omgekeerd. Overbelasting is nergens goed voor want je wordt er ziek van en kunt dan helemaal niks meer presenteren. Dus hou het gezond!

Hoe weet je dat je overbelast bent?

Gespannenheid kan door oorzaken ontstaan, die we zelf niet in de hand hebben. Maar als het gaat om stress, veroorzaakt door tijdsdruk op het werk of thuis, kunnen we vaak wel invloed uitoefenen. Juist perfectionisten  dragen vaak bij aan de eigen stress. Zij blijven aan de gang om dat niks perfect genoeg is. Zo ontstaat de stress voor hen. Stress is een geestelijke overbelasting, die tot lichamelijke klachten kan leiden.

Aanhoudende stress is uitputtend. Je huisarts kan je er alles over vertellen maar hier enkele  veel voorkomende  eerste symptomen zijn:

  • Pijn in schouders en nek
  • Spanningshoofdpijn
  • Snel geïrriteerd zijn
  • Slaapproblemen
  • Concentratieproblemen
  • Vergeetachtigheid

Bespeur je bij jezelf enkele van dergelijke symptomen, ga er dan wat aan doen. In het belang van je gezondheid, je relatie, je gezin en werk. Hier nog 7 tips om perfectionisme en stress tegen te gaan.

  1. In kaart brengen vermindert stress en onrust

Als je nog veel dingen moet doen, maak dan een lijst van al die activiteiten en aandachtspunten. Ben je perfectionist zet er achter hoeveel tijd je eraan wilt besteden. Het hoeft geen 10 te worden! Verdeel de lijst in rubrieken. Bijvoorbeeld:

  • Werk, privé, onderhoud.
  • Noteer er prioriteiten bij en sla de lijst op in je computer of nog beter op je prikbord in de woonkamer.
  • Doe het niet eenmalig, maar houd de lijst actueel door oude zaken te schrappen en nieuwe aan toe te voegen.
  • Leg de lijst zo nodig naast je bed, zodat je dingen die je te binnen schieten gelijk kunt noteren zodat je niet onrustig ligt te woelen omdat je bang bent dat je het de volgende morgen bent vergeten.

Alleen al de wetenschap dat je alles hebt genoteerd, geeft een enorme rust in je hoofd, omdat je niet constant hoeft te piekeren of je niets vergeet.

  1. Namen van bekenden noteren

Niets is zo vervelend en maakt zo onrustig om ineens bekenden tegen te komen wiens naam je niet onmiddellijk paraat hebt, zodat je moet groeten met een door-de-mand-vallend: “ Hé hallo”.

Maak daarom eens een lijst van alle bekenden uit je omgeving, kennissenkring, maar dan wel gelijk per stel en eventueel met de kinderen erbij. Het geeft al een opgelucht gevoel, dat je alles een keertje hebt genoteerd en makkelijk kunt opzoeken. Bovendien draagt het noteren ertoe bij dat je de namen makkelijker onthoudt.

  1. Je spullen op vaste plek bewaren

Nergens gaat zoveel tijd mee verloren als met de spullen die je constant moet zoeken, zoals je agenda, mobiel, sleutels, portemonnee e.d. Geef die dingen eens en voor altijd vaste plaatsen en gedraag je gedisciplineerd op dit punt. Levert zeeën van tijd op en voorkomt onnodige onrust.

  1. Orde scheppen

Als iets onrustig maakt is het wel een ongeordende troep op je bureau en thuis. Ruim het constant op, zodanig dat je alles makkelijk kunt terug vinden. Vergeet ook niet om regelmatig onbelangrijke dingen te verwijderen in je la en op je pc e.d.

Als je namelijk op je werk na 4 maanden nooit meer dat ene document hebt geraadpleegd, kun je het in 99% van alle gevallen weggooien. Want dan ga je er de komende 100 jaar ook niet meer naar kijken. Dus weg met al die onnozele bonnetjes en kopietjes in al die ordners en mapjes. En dat geldt ook voor digitale bestanden en mappen.

  1. Tijd lost soms veel op

Sommige dingen moet je onmiddellijk doen om tijd te sparen, maar veel dingen verliezen hun urgentie door ze even naast je neer te leggen. Bedenk dat anderen heel vaak impulsief en onnadenkend de telefoon of email hanteren om jou aan het werk te zetten, maar dat het probleem zich bij hen vaak na enige tijd al zonder jouw hulp heeft oplost.

  1. Probeer niet altijd een tien te halen

Je moet de dingen uiteraard in een keer goed doen om zo efficiënt mogelijk met je kostbare tijd om te gaan, maar dat lukt vaak al met de kwaliteit waarvoor je vroeger op school een zes zou behalen. Het halen van een acht kost je twee keer zoveel tijd en dat is zonde als niemand in een dergelijk hoog cijfer is geïnteresseerd behalve jijzelf.

  1. Zoek een fijne afleiding

Doe aan lichaamsbeweging, want regelmatig lekker zweten door lichamelijke inspanning, maakt het hoofd leeg. Perfectionisten pas op, het is niet de bedoeling dat je aan topsport gaat doen! En ga, als je eenmaal wat meer tijd hebt, iets in groepsverband doen, ontmoet je ook veel nieuwe leuke mensen. Afleiding zorgt ervoor dat je beter zult gaan relativeren om vervolgens precies te zien wanneer iets goed genoeg is.

Als je bovenstaande tips opvolgt,  ga je merken dat je wat onbezorgder gaat worden. Enerzijds door de rust in je hoofd vanwege het feit dat je de dingen hebt geregistreerd en geordend, en anderzijds door de tijdwinst die je behaalt door je dagelijks leven op een aantal punten efficiënter in te richten.

Helpt dit artikel je verder? Laat het mij weten door hieronder een reactie achter te laten! DEEL het dan s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like of  Share knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Bouw aan je toekomst!

Groet, Anje

 

, , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.