7 Manieren om je nog meer te onderscheiden  

7 Manieren om je nog meer te onderscheiden

Manieren om je nog meer te onderscheiden gaat over  kijken naar anderen. Doe wat zij niet doen of doe het beter en nadrukkelijker!

Ondernemen kun je leren, wordt wel eens gezegd. Hoewel ook hier oefening zeker kunst baart, helpt het wel als je over bepaalde karaktereigenschappen beschikt die van pas komen bij het ondernemerschap. Naast kennis van zaken spelen deze persoonlijke talenten een grote rol om er een succesvol bedrijf van te maken. Enkele manieren om je nog meer te onderscheiden zijn een opendeur. Kijk toch of je hier nog verbeteringen kunt toepassen. Hoe goed doe je het op deze punten?

1.Weet wie je doelgroep is

In welke sector ben je actief, waarin ben je  gespecialiseerd en voor wie is deze specialisatie relevant? Het ligt misschien enorm voor de hand, maar je moet jezelf goed afvragen wie jouw doelgroep is vóórdat je potentiële bedrijven actief gaat benaderen. Een goede richtlijn is dat, wanneer iemand ernaar informeert, je  in enkele zinnen jouw specialisatie duidelijk kunt omschrijven. Lukt dit niet, laat je hierbij dan helpen. Dit is namelijk voorwaarde nummer  1 om te slagen  op de huidige arbeidsmarkt en als ondernemer.

2.Vind je specialisme

Een HR-manager die bijvoorbeeld veel ervaring heeft op het gebied van reorganisaties, doet er goed aan zich niet te profileren als HR-manager ‘bedrijfsvoering’, maar als HR-manager ‘strategie en reorganisatie’. Dat geeft duidelijker aan wat er van deze HR-manager verwacht kan worden op welk gebied. Bekijk jouw verhaal op algemene woorden en verander ze door e.e.a. te omschrijven in kwaliteiten. Zie ook tip 7 hieronder.

3. Luister goed naar wat de klant wil

Spreken is zilver, maar zwijgen – of in dit geval: luisteren – is goud. Natuurlijk ben jij enthousiast over dat wat jij te bieden hebt, maar dat betekent niet dat je de ogen moet sluiten voor eventuele aanvullende eisen van de persoon aan wie jij wilt leveren.

Stel: iemand vraagt om een extra vroege begin tijd wat jou nu niet zo goed uitkomt. Zorg ervoor dat jij in zo’n geval tot tien kunt  tellen en reageert niet direct afwijzend wanneer je zo’n ‘veeleisende’ persoon  treft.

Voel je niet persoonlijk aangevallen, maar bekijken ieder probleem en iedere klacht vanuit een zakelijk oogpunt. Nét dat stapje extra zetten biedt namelijk niet alleen mogelijkheden tot het opbouwen van een goede (klant)relatie (en eventueel een goede referentie), maar mogelijk kun jij je dan ook nog verheugen op extra inkomsten.

4. Grijp iedere kans  aan

Schrap het woord “nee” uit jouw woordenboek. Een klassieke karaktereigenschap van veel succesvolle mensen is dat zij iedere mogelijkheid hebben aangegrepen om succesvol(ler) te worden. Zij zien doorgaans kansen waar anderen misschien alleen maar beperkingen zien.

Zij zijn namelijk altijd op zoek naar nieuwe ervaringen en belanden daardoor vaker in situaties waar nieuwe kansen zich kunnen aandienen. Het is dus slim om zoveel mogelijk dingen aan te grijpen en je niet te snel afwijzend op te stellen, ook niet wanneer jij je misschien te goed voelt voor een simpele klus. Je zult zien dat je van zo’n instelling energie krijgt en er veel nieuwe kansen mee creëert.

5. Je aan de gemaakte afspraken houden

Begrijp me niet verkeerd: wanneer je voor een opdracht bepaalde afspraken maakt, moet jij uiteraard ervoor zorgen dat je het werk op de afgesproken tijd hebt afgerond. In die zin zijn deadlines een handig steuntje in de rug om een klus op tijd af te krijgen.

De andere kant van de medaille is echter dat een deadline jou ook lui kan maken. Het komt namelijk vast wel eens voor dat je een openstaande taak (die slechts een uur tijd in beslag zal nemen en je pas over twee weken moet hebben afgerond) liever nog even laat liggen. Of je spreidt het werk uit over meerdere dagen, waardoor je er uiteindelijk meer tijd dan nodig aan moet besteden.

De oplossing voor dit probleem, waar iedereen wel eens mee te maken krijgt, ligt eigenlijk voor de hand. Het vaststellen van deadlines is en blijft verstandig, maar zorg ervoor dat je de taak het liefst direct kunt oppakken. Hierdoor werk je een stuk efficiënter. De tijd die je hiermee wint, kun je vervolgens steken in nieuwe of andere openstaande taken, zodat je uiteindelijk meer voor elkaar krijgt in minder tijd.

6. Behaalde successen durven benadrukken

Stel: je hebt een afspraak bij een potentiële klant om een dienst aan te bieden. Wat zou nou meer indruk maken op je gesprekspartner?

  1. “Ik heb zeven jaar ervaring met de re-integratie van personeel.”
  2. “Ik werk al zeven jaar voor bedrijven in de medische en industriële sector, waarbij ik het re-integratieproces ondersteun door het coachen van werknemers die langzaam weer aan het werk gaan. Zo heb ik bij bedrijf A gedurende zes maanden project B uitgevoerd. Dit had een positief effect op het ziekteverzuim, omdat (…).”

Dit is natuurlijk maar een voorbeeld, maar algemeen gezegd is het belangrijk dat je succesvolle resultaten uit het verleden specifiek aanhaalt in gesprekken. Iemand die zich echt heeft weten te onderscheiden in zijn vak, hoeft zijn kwaliteiten niet meer alleen algemeen te beschrijven.

Hij of zij kan ook met concrete voorbeelden komen van eerdere succesvolle cases. Oftewel: zorg dat je tijdens bijvoorbeeld bijeenkomsten altijd kunt terugvallen op eerdere prestaties om trots op te zijn.

7. Neem verantwoordelijkheid voor eventuele mislukkingen

Iedereen maakt fouten. Dat geeft op zich niet – daar leer je alleen maar van – maar bega niet de blunder door hiervoor de ogen te sluiten. Neem er in plaats daarvan de verantwoordelijkheid voor als je iets  niet naar behoren hebt afgehandeld. Vraag jezelf af wat je beter had kunnen doen in plaats van de schuld direct bij anderen neer te leggen of je kop in het zand te steken. Zo kom je  sneller tot nieuwe inzichten die je verder zullen helpen.

Vorige week en deze week heb ik je enkele manieren gegeven om je nog meer te onderscheiden. Hoe goed doe je dat? Het zijn punten die je telkens weer opnieuw onderzoekt om zo ook onderscheidend te blijven. Kijk het af bij anderen en leer ervan.

Helpt dit artikel je verder? DEEL dit artikel dan s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Bouw aan jouw toekomst!

Groet, Anje

, , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.