Klantenwerving en het vinden van werk

Klantenwerving en het vinden van werk

Klantenwerving en het vinden van werk hebben veel gemeen. Hoofd onderdeel van deze trajecten is dat je mensen zoekt die in jou geloven. je kunt er het hoofd over breken: hoe kom ik aan nieuwe klanten / werk?

Acquisitie is het toverwoord. En dat kan op heel veel manieren.

Met acquisitie wordt bedoeld ‘het verwerven van nieuwe klanten en opdrachten door het benaderen van potentiële klanten en opdrachtgevers’. Klantenwerving dus. Maar waar zijn die nieuwe klanten en hoe kom je met ze in contact?

Nieuwe opdracht of baan

Ben je op zoek naar een nieuwe opdracht of nieuwe baan dan is in beide gevallen hetzelfde principe van belang om er uit te halen wat erin zit. Uitgangspunt is natuurlijk dat potentiële klanten (werkgevers) moeten weten dat je er bent, wat je doet of aanbiedt en waarom ze het beste met jou in zee kunnen gaan. 

De lange termijn

Als een lange termijn samenwerking het uitgangspunt is, staat het opbouwen van een goede verstandhouding met de klant of opdrachtgever centraal. Bij klantenwerving gaat het dus niet alleen om het binnenhalen van nieuwe klanten, maar zeker ook om het behouden van bestaande klanten. Zij kunnen je een mooi basisinkomen geven en ze zorgen er bovendien vaak voor dat je in contact komt met nieuwe klanten of opdrachtgevers.

Mogelijke klanten

Voordat je  potentiële klanten of opdrachtgevers gaat benaderen, kijk je erg goed naar  wie jouw doelgroep is. Binnen welke branche(s)  werk je en voor welke bedrijven ben jij interessant. Mijn tip is leg dit voor jezelf vast.

Bestaande klanten

Tevreden klanten zullen je in veel gevallen een vervolgopdracht geven, en je aanbevelen bij anderen. Omdat nieuwe klanten werven erg energie- en tijdrovend is, doe je er goed aan om bestaande relaties goed te onderhouden en ook te investeren in bestaande opdrachtgevers.

 Besteed een vast aantal uren aan acquisitie

Om te voorkomen dat je zonder werk of met te weinig werk komt te zitten zal je altijd vooruit moeten kijken. Je wilt niet in een golf van wel en geen werk, wel en geen acquisitie doen terecht komen. In dat geval loop je sneller risico om op bepaalde momenten zonder uitzicht op nieuw werk te zitten. Beter is om wekelijks een aantal uren te besteden aan acquisitie, ook als je net aan de slag bent gegaan voor een opdrachtgever.

 Verlies bestaande klanten niet uit het oog

Als je eenmaal met meerdere opdrachtgevers samenwerkt, is het slim om het contact met bestaande opdrachtgevers goed te onderhouden. Bij klantenwerving houd je het contact warm door jouw netwerk regelmatig van updates te voorzien waarin je aangeeft wanneer je  beschikbaar bent voor  vervolgopdrachten. Het gezegde ‘uit het oog, uit het hart’ is hierop zeker van toepassing. En dat is zonde!

 Klantenwerving is overtuigen

Als er contact is met een potentiële klant (prospect), dan moet je deze ervan zien te overtuigen om voor jou te kiezen. Dit doe je door jezelf op een professionele en wervende manier te presenteren. Zorg dat het duidelijk is wat je te bieden hebt en wat jouw meerwaarde is.

 Netwerken

Intensief netwerken blijft toch wel de belangrijkste marketingtool. Via jouw zakelijk netwerk zal je in veel gevallen de juiste contacten vinden. Ga er ook heen om gewoon kennis te maken met mensen. Zijn kunnen je wellicht helpen bij je klantenwerving. Online via allerlei zakelijke netwerksites en platforms, en offline via bijvoorbeeld de sport- of muziekvereniging.

Reclame campagne

Een reclamecampagne kan jou net dat ene zetje geven om door te breken bij de doelgroep en zo je naamsbekendheid een boost te geven. Het hoeft minder kostbaar te zijn dan je misschien verwacht. Guerrillamarketing budget technisch gezien het interessants. Door een slimme, goed getimede campagne kun je toch een groot publiek bereiken. En vooral ook veel goodwill opbouwen.

Onderscheiden

Je moet je zien te onderscheiden van de concurrentie en zeker ten opzichte van de grote bedrijven tegen wier reclamebudget je toch niet op kunt boksen. Guerrillamarketing is erop gericht om in een zeer korte tijd veel media-aandacht of aandacht van publiek te behalen. Veelal zijn deze kosten een fractie van de kosten die dure campagnes met zich meebrengen. Probeer daarom een guerrillamarketingactie op te zetten in combinatie met een social mediastrategie.

Helpt dit artikel je verder?

DEEL dit artikel dan s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Bouw aan jouw toekomst!

Groet, Anje

 

, , , , , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Wat is het verlangen van ondernemers? - Futuretobuild - 10 januari 2018

    […] marketeers baseren hun aanpak graag op een gemiddeld consumentenprofiel. Dat zegt men niet graag, maar wil […]

  2. Werk zoeken, werk vinden, werk hebben! - Futuretobuild - 20 januari 2019

    […] zoeken, werk vinden, werk hebben en werk uitvoeren. Ja, dat is me wat. Ga jij elke dag fluitend naar je werk? Werken is […]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.