Je eerste klanten vinden. 5 tips

Je eerste klanten vinden. 5 tipstevreden klant

  • Ben jij ZZP-er en opzoek naar je eerste klanten?
  • Wil jij van je bedrijf een stabiele en succesvolle onderneming maken?

Een eigen bedrijf oprichten is één ding, maar dan begint de echte uitdaging pas! Het vinden van klanten en het laten groeien van je bedrijf. Hoe ga je dat op een goede manier doen?

Het ontwikkelen van je netwerk is daarbij essentieel. In dit artikel vind je 5 manieren om dat goed te doen.

  1. Zoek binnen de juiste klanten

Als startende ondernemer moet je bij de start van jouw bedrijf vragen stellen: in welke sector ben ik straks actief? En voor wie zijn de diensten of producten die ik wil gaan aanbieden interessant? Het beantwoorden helpen je bij het bepalen van een concrete doelgroep. Kijk hier

Wanneer klanten  ernaar informeren, moet je in enkele zinnen jouw business duidelijk kunnen omschrijven.

  1. Netwerk op meerdere manierendigital-1320699__180

Netwerken kan tegenwoordig op vele manieren. Zo kun je naar netwerkbijeenkomsten of je kunt jouw bedrijf promoten op sociale media. Ook mond-tot-mondreclame van voormalige opdrachtgevers doet het nog altijd goed en kan je de nodige nieuwe opdrachten brengen.

Vraag tevreden klanten om aanbevelingen en plaats deze boodschappen door op je zakelijke website. Het kost de nodige tijd en energie, maar het bouwen aan een goed netwerk is uiteindelijk de beste manier om klanten te vinden en betaalt zich uiteindelijk zeker terug.

  1. Wordt een expert in acquisitie

Hoe ziet je markt eruit?

Het gat in de markt gevonden? Klik hier Bekijk hoe jouw markt er op dit moment voor staat.

Waak er voor dat jouw bedrijf niet in een zogenaamde golfbeweging terechtkomt waarin opdrachten en acquisitie elkaar steeds afwisselen. In dat geval loop je sneller het risico om op bepaalde momenten geen uitzicht op nieuw werk te hebben.

  1. Besteed aandacht aan je website

Bedrijven zoeken steeds vaker op internet naar geschikte opdrachtnemers en/of aanbieders van bepaalde diensten of producten. Het is dus zaak om je niet alleen goed te presenteren op netwerkbijeenkomsten, maar hiervoor ook een professionele website te hebben.

  1. Blijf in contact met je klantenmarketing-742735__180

Wat voor een bedrijf je ook gestart bent: de kans is vrij klein dat je in jouw branche en regio de enige ondernemer bent. Het is dus belangrijk om het contact met je klanten warm te houden.

Laat met enige regelmaat iets van je horen en laat weten dat je eventueel tijd kunt vrijmaken voor het aannemen van nieuw werk. Als je het contact warm houdt, zal hij bij nieuwe ontwikkelingen sneller aan je denken dan wanneer je nooit meer iets van je laat horen.

Wat doe jij om een klant te vinden? Welke hulpbronnen zet je in?

Deel het met ons zodat we van elkaar kunnen leren door te kijken of we alles doen wat we kunnen doen.

Zorg ervoor dat je als professional te herkennen bent voor je klanten. Klik hier

Als je dit artikel waardevol vindt, deel het dan binnen jouw netwerk door te klikken op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen, zodat ook zij ervan kunnen profiteren.

Bouw aan je toekomst!

Groet, Anje

 

 

Trackbacks/Pingbacks

  1. Van ZZP naar professioneel ondernemen - 28 juni 2016

    […] Eigenlijk is iedere gebeurtenis in je leven een kans. Vooral als je daardoor meer vanuit je eigen kracht kunt gaan werken.  Dit kunnen positieve of (gevoelsmatig) negatieve gebeurtenissen zijn. Gebruik elke verandering om je ondernemerschap te boosten. Lees meer […]

  2. Een eerste reclamecampagne maak je zo - Futuretobuild - 26 september 2017

    […] kenmerken zijn stuk voor stuk belangrijk als je de voornaamste doelgroep voor jouw product of dienst aan het vaststellen bent. Hoe concreter jij de doelgroep afbakent, des […]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.