4 Tips hoe je brancheonderzoek kunt doen

          Brancheonderzoek, doe jij dat?

           Wat is jouw branche?

Brancheonderzoek, het vertelt je veel. Je bedrijf zal zich ontwikkelen met ups en downs. Als het niet echt lekker gaat is het belangrijk om eens te kijken hoe anderen in jouw branche het doen.

 Maar hoe doe je dat eigenlijk? Waar let je op?

4 tips Hoe je brancheonderzoek kunt doen.

Nadat je de doelgroep hebt bepaald, begint het verkennen van de markt bij het doen van onderzoek naar jouw branche. Onderzoek hoe het er in jouw branche voor staat door antwoorden te zoeken op de volgende vragen:

  1. Hoeveel starters en stoppers zijn er in mijn branche en hoe ontwikkelt zich dat door de jaren heen?

Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de branchewijzer, die je specifiek kunt samenstellen voor jouw sector, sub sector en branche.

Naast een handig overzicht van onder meer het aantal starters en stoppers, wil je misschien de gemiddelde omzet in de branche en informatie over bijpassende brancheverenigingen.

  1. Wat is de gemiddelde omzet in mijn branche?

Vraag uittreksels van bedrijven op uit jouw branche via het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Maken de meeste bedrijven winst, neemt de gemiddelde omzet af of juist toe? Het geeft je wel een algemeen beeld van hoe het er op dit moment in jouw sector en regio voor staat. Maar het zegt niks over jou, hoe jij kunt innoveren.

  1. Wie zijn mijn belangrijkste concurrenten?

Met behulp van de informatie die je bij het Handelsregister hebt opgevraagd, bekijk je de bedrijfsgegevens van jouw branchegenoten. Door te kijken naar welke doelgroep zij hebben, welke producten of diensten ze aanbieden en wat hun prijs is, krijg je een algemeen idee van je concurrenten.

  1. Welke ontwikkelingen en trends spelen in mijn branche?

Combineer de cijfers en verwachtingen van jouw branchevereniging en CBS (StatLine) om een overzicht te kunnen maken van de trends en ontwikkelingen in deze sector. Hoe zit het met het aanbod van personeel in deze branche, neemt de concurrentie vanuit andere sectoren toe en welke plek neemt online in?

Adviseurs van het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf kunnen je vaak ook verder helpen, omdat zij beschikken over branche- en regio specifieke deskundigheid.

Volgende week kijken we naar hoe je marktonderzoek kunt doen.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

 

Bouw aan je toekomst!

Groet, Anje

, , , , , , , , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. 2 Tips hoe je marktonderzoek kunt doen - Futuretobuild - 14 februari 2017

    […] week deden wij al een  verkenning van de branche, nu  is het tijd om de markt verder te verkennen. Dat kan met een marktonderzoek. Je kunt immers […]

  2. Hoe maak je een concurrentieanalyse? - Futuretobuild - 21 februari 2017

    […] is het belangrijk om eens te kijken hoe je concurrentie het doet. We hebben al gekeken naar een brancheonderzoek, vervolgens een marktonderzoek en nu dan de […]

  3. 11 tips Hoe je een marketingplan maakt - Futuretobuild - 7 maart 2017

    […] Brancheonderzoek […]

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.