2 Tips hoe je marktonderzoek kunt doen

2 Tips hoe je marktonderzoek kunt doen

Marktonderzoek, doe jij dat?

Wat is jouwmarkt?

Het gat in de markt gevonden? Door marktonderzoek te doen kijk  je hoe jouw markt er op dit moment voor staat. Recente kennis en cijfers over jouw markt en aanverwante sectoren geven je een goed beeld hoe jij je bedrijf verder kunt laten groeien.

  • Maar hoe kun je marktonderzoek doen?
  • Waar moet je op letten?

Vorige week deden wij al een  verkenning van de branche, nu  is het tijd om de markt verder te verkennen. Dat kan met een marktonderzoek. Je kunt immers nog zo’n goed zakelijk idee hebben, er moet wel een markt bestaan voor de producten of diensten die je met je onderneming gaat leveren.

Het doel van marktonderzoek is:

  • onderzoek wie jouw klanten zijn
  • waar je ze kunt vinden
  • kijken hoe je ervoor zorgt dat ze jouw bedrijf goed kunnen vinden.
  1. Enquêtes en interviews

Vraag mensen uit jouw doelgroep, maar ook daarbuiten, wat zij van je product of dienst vinden, via het houden van interviews of enquêtes.

  • Het voordeel van interviews is dat je de beweegredenen van mensen kunt achterhalen;
  • het voordeel van een enquête is dan weer dat je in korte tijd een groot aantal mensen kunt bereiken.

Bedenk welke methode voor jou waardevol is en op welke manier je het beste dit marktonderzoek kunt uitvoeren: ‘face to face’ of schriftelijk (online of per post).

  1. SWOT analyse

SWOT staat voor:

  • Strenghts De sterke punten van de organisatie*
  • Weaknesses De zwakke punten van de organisatie
  • Opportunities De kansen voor de organisatie
  • ThreatsDe bedreigingen voor de organisatie

*Organisatie kun je vervangen door bedrijf, product, baan, jij als persoon enz.

Een SWOT-analyse geeft je inzicht en hou vast bij het nemen van beslissingen. Door eens goed na te denken over je sterke en zwakke punten en kansen en bedreigingen( elementen genoemd), krijg je een goed beeld en zie je waar de verbeterpunten liggen. Ook kun je een SWOT-analyse uitvoeren m.b.t. bepaalde producten of projecten. Zo kun je een goede afweging maken of je een plan doorzet of niet.

Met een SWOT-analyse zet je jouw sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen in een overzicht.

  • Sterke en zwakke punten zijn zaken waar je zelf invloed op hebt;
  • Kansen en bedreigingen komen vaak van buiten. Kansen die naar voren komen moeten worden benut. Bedreigingen moeten worden afgewend of geprobeerd om te zetten in een kans.

Vuistregels

  • Neem alleen bijzonderheden op die onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrentie, of die bepalend zijn voor de toekomstmogelijkheden.
  • Neem maximaal drie elementen op in elke categorie.
  • Kies wat in de ogen van de klanten het belangrijkst of het meest onderscheidend zijn.
  • Formuleer de elementen zo concreet mogelijk.
  • Het is gebruikelijk de SWOT weer te geven als een matrix met vier vakken.

Stappenplan

  1. Benoem sterkten en zwaktes
  2. Benoem kansen en bedreigingen
  3. Selecteer de belangrijkste SWOT-elementen
  4. Stel de definitieve SWOT-analyse op waarmee je aan de slag gaat

Volgende week kijken we hoe je een concurrentieanalyse kunt doen.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Bouw aan je toekomst!

Groet, Anje

, , , , , , , , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Hoe maak je een marketinganalyse - Futuretobuild - 28 februari 2017

    […] uit een aantal afzonderlijke onderdelen die allemaal met elkaar verbonden zijn. Denk aan o.a. een SWOT-analyse, de marketingmix en het bepalen van de […]

  2. 7 Tips voor je content marketingstrategie - Futuretobuild - 21 maart 2017

    […] wel weten wat al die inspanningen hebben opgeleverd. Bepaal daarom al aan het begin wat je gaat meten. Dit is vaak afhankelijk van de doelen die je zelf hebt gesteld. Denk daarbij aan het aantal unieke […]

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.