8 Tips om het gat in de markt te vinden

thought-1088647__1808 tips om het gat in de markt te vinden

Stel jij jezelf steeds de vraag :

  • Hoe maak ik van mijn product een succes waarmee ik de bestaande concurrentie achter mij laat?
  • Hoe vind ik het gat in de markt?

Dat zijn vragen waar je als ondernemer eigenlijk altijd wel mee bezig bent. Zodra je iets wilt veranderen begint het al. Lees hier onder wat je er aan kunt doen.

  1. Nieuw of anders

Het begrip ‘een gat in de markt vinden’, kun je op verschillende manieren interpreteren. Het eerste waar mensen aan denken is een volledig nieuw product dat nog niemand kent en dat vervolgens iedereen wil kopen. Iets leveren wat nog niet bestaat en direct succes hebben is vaak niet reëel. Maar begin met het helder omschrijven van je product.

  1. De toegevoegde waarde

Het uitgangspunt moet zijn dat de klant een probleem of een behoefte heeft en jij dat gaat oplossen met jouw product. Jij bent of wordt daardoor de toegevoegde waarde.

Ga, kortom, op zoek naar de behoefte van je klant.

  1. De kracht van een goed “bedrijfsplan”

In dit persoonlijke plan beschrijf je kort wie je bent en wat jouw overwegingen zijn om een bedrijf te starten. Beschrijf gedetailleerd welke producten en of diensten je gaat aanbieden. Beschrijf jouw persoonlijke kwaliteiten, maar ga ook in op de zwakke kanten. Leg alle knelpunten bloot.

  1. Onderzoek de markttraffic-sign-562571__180

Door marktonderzoek te doen breng je alle zaken die jouw onderneming kunnen beïnvloeden in kaart.

De klant moet uiteindelijk overtuigd worden dat jij degene bent die met een product of dienst zijn behoefte gaat vervullen. Jouw product moet een toegevoegde waarde bieden en aansluiten bij de doelgroep die je voor ogen hebt.

  1. Bepaal de doelgroep

Het succes van jouw onderneming valt of staat met het bereiken van de juiste doelgroep. Deze mensen gaan uiteindelijk jouw producten kopen of er gebruik van maken. Als er geen vraag naar jouw producten is, hoe fantastisch ze in jouw ogen ook zijn, verkoop je niets.

Weet op wie je je moet richten, onderzoek of deze groep mensen wel in voldoende mate in jouw regio aanwezig is. Zodra je weet waar potentiële klanten behoefte aan hebben, kun je jouw product of dienst hierop aanpassen.

  1. Ontdek jouw ‘unique selling point’ball-163345__180

Als startende ondernemer moet je jouw bedrijf of product zien te onderscheiden van bestaande concurrenten. Wat is jouw unique selling point (USP) dat jou beter, groter en anders maakt dan de concurrentie?

Probeer hierbij verder te kijken dan de voor de hand liggende zaken als prijsbepaling, kwaliteit en klantenservice. Daar hebben de concurrenten ook naar gekeken.

Benadruk daarom wat anderen niet hebben. Lever jij bijvoorbeeld een unieke combinatie van diensten? Benoem wat je allemaal doet en vooral waar het anders is dan bij een ander.

Let op: ga in geen geval dingen beloven die je later niet waar blijkt te kunnen maken. Dat kan funest zijn voor je reputatie.

  1. Houd het simpel

Wie wil opvallen met een product of dienst, moet zich leren onderscheiden. Een van de businesslessen van de succesvolle Britse entrepreneur Richard Branson is dat je simpele zakelijke oplossingen moet bedenken waar jouw organisatie bestaande problemen mee kan oplossen.

Het aanbrengen van een kleine verbetering in een bestaande strategie is mogelijk even effectief als de strategie rigoureus omgooien.

Een goede richtlijn is dat je in enkele zinnen jouw bedrijf en producten aan anderen kunt omschrijven. Als je aan klanten niet goed kunt uitleggen wat jouw bedrijf doet of welke producten of diensten je precies levert, moet je het herzien.

  1. Durf ervoor te gaango-1067074__180

Ondernemen is durven, lef tonen, risico nemen. Voor iedere ondernemer zal de start van zijn bedrijf als een sprong in het diepe hebben gevoeld. En dat is ook zo. Hoe goed je ook bent voorbereid, de stap is groot en wat onzeker en je komt op een zeker moment vrijwel altijd voor verrassingen te staan.

Daadwerkelijk een gat in de markt vinden doen je door actie te ondernemen: het commerciële succes komt niet naar jou toe. Stel jouw goede ideeën daarom niet steeds uit door je plannen continue bij te schaven. Als je denkt een goed product of unieke dienst in handen te hebben, moet je ervoor gaan.

Ik ben benieuwd hoe jij je gat in de markt gevonden hebt. Deel het in het onderstaande scherm. Als je dit artikel waardevol vindt, deel het dan binnen jouw netwerk door te klikken op de Tweet, Like, Share knoppen, zodat ook zij ervan kunnen profiteren

Bouw je aan toekomst!

Groet, Anje

 

Trackbacks/Pingbacks

  1. Je eerste klanten vinden 5 tips - Futuretobuild - 4 februari 2016

    […] gat in de markt gevonden? klik hier Bekijk hoe jouw markt er op dit moment voor […]

  2. 4 Tips hoe je brancheonderzoek kunt doen - Futuretobuild - 7 februari 2017

    […] Met behulp van de informatie die je bij het Handelsregister hebt opgevraagd, bekijk je de bedrijfsgegevens van jouw branchegenoten. Door te kijken naar welke doelgroep zij hebben, welke producten of diensten ze aanbieden en wat hun prijs is, krijg je een algemeen idee van je concurrenten. […]

  3. 7 Tips om je te onderscheiden van andere ondernemers - Futuretobuild - 5 september 2017

    […] een goed beeld hebben van de ontwikkelingen in de markt en die goed op de hoogte zijn van wat hun concurrenten doen, blijken een hogere omzet te […]

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.