Hoe maak je een concurrentieanalyse?

Hoe maak je een concurrentieanalyse?

  • Brancheonderzoek
  • Marktonderzoek
  • Concurrentie analyse zegt jou dat wat?
  • Wat is het en waarom zou je die maken?

Hoe maak je een concurrentieanalyse? Je bedrijf zal zich ontwikkelen met ups en downs. Als het niet echt lekker gaat is het belangrijk om eens te kijken hoe je concurrentie het doet. We hebben al gekeken naar een brancheonderzoek, vervolgens een marktonderzoek en nu dan de concurrentieanalyse.

  • Maar hoe maak je die eigenlijk?
  • Waar moet je op letten?

Het belang van kennis over je concurrenten

Houd altijd goed in de gaten wat je concurrenten doen. Bijvoorbeeld als je een nieuw product introduceert. Maak een concurrentieanalyse om te weten hoe de markt er voor jouw specifieke product(en) uitziet. Dit doe je door een concurrentieanalyse te maken. En te bewaren zo kun je deze steeds tegen elkaar kunt afwegen om veranderingen in de markt sneller te zien.

Waar begin je mee? Stappenplan: 

  1. Maak eerst een overzicht van jouw producten of diensten
  2. Vervolgens maak je een overzicht van je afnemers
  3. Bekijk per productgroep wie jouw voornaamste concurrenten zijn Wie zijn die ondernemers, waar bevinden zij zich en wat doen ze precies?
  4. Mogelijk blijkt uit de analyse dat er in de markt al veel belangrijke spelers zijn die hetzelfde product of dezelfde dienst aanbieden. Hoeveel zijn het er?
  5. Kijk hoe jou (toekomstige) bedrijf / product zich verhoudt tot dat van de concurrentie. Vraag jezelf af of jouw product of dienst zich kan meten met vergelijkbare producten of dienstverleners.
  6. Je kijkt dan bijvoorbeeld naar: Prijs, Kwaliteit, Assortiment, Locatie, Service en Bekendheid. Maar je kunt hier zelf andere onderwerpen toevoegen.
  7. Trek een conclusie. Zelfs al is er maar één concurrent: als dat een héél grote speler is die jou makkelijk kan wegconcurreren, moet je je afvragen of jouw huidige product niet moet worden aangepast.

De concurrentie

Het is verstandig om een concurrentieanalyse uit te voeren, ongeacht in wat voor markt je onderneming zich beweegt. In een groeiende markt wil je uiteraard meegroeien, en in een krimpende markt is het zaak om jouw cijfers op peil te houden.

Door de concurrentie in de gaten te houden, kun je je kansen vergroten. Door in te spelen op de sterke punten van je concurrenten zorg je ervoor dat jouw product of dienst net wat interessanter is voor de klant. Waarschijnlijk heb je al een vrij goed beeld van je concurrenten, maar door alle specifieke kenmerken per concurrent op een rij te zetten, krijg je een beter inzicht en kun je beter reageren.

Hoe ziet een goede concurrentieanalyse eruit?

In een goede concurrentieanalyse besteed je aandacht aan de specifieke eigenschappen van je eigen product en dat van je concurrenten.

Daarnaast kijk je (voor zover mogelijk) naar de bedrijfsvoering van je concurrenten.

Je stelt jezelf in ieder geval de volgende vragen:

  • Hoe groot is je huidig marktaandeel?
  • Hoe stabiel en geconcentreerd is dit marktaandeel?
  • Is er een trend in de evolutie ervan?
  • In welk levenscyclusstadium bevinden de belangrijkste producten zich?
  • Hoe evolueren hun prijzen en marges?
  • Wie zijn de concurrenten voor je (nieuwe) project?
  • Hoe doorstaat je onderneming de vergelijking met de concurrenten?
  • Met welke concurrentie heeft elke productlijn of dienst te kampen?
  • Kan je product of dienst zich meten met andere producten of dienstverleners?
  • Zal de concurrentie je proberen van de markt te dringen?
  • Is er een marktleider of trendsetter in de sector?

De vorm

Er zijn verschillende manieren om de concurrentieanalyse vorm te geven. Je kunt de concurrentieanalyse bijvoorbeeld opstellen in de vorm van een checklist of tabel.

Afhankelijk van de conclusies die je aan de uitkomsten kunt verbinden, ga je de strategie van je bedrijf al dan niet wijzigen.

Heb je vragen? Deel ze met mij, dan help ik je erbij.

DEEL dit artikel s.v.p. ook met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Bouw aan je toekomst!

Groet, Anje

 

, , , , , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. 7 Tips om je te onderscheiden van andere ondernemers - Futuretobuild - 5 september 2017

    […] natuurlijk niet iedereen hetzelfde specialisme heeft, zijn er dus evengoed anderen waarmee je moet concurreren. Hoe doe je […]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.