Stress en je zorgen, laat ze achter je! ( deel 2)

Stress en je zorgen, laat ze achter je! ( deel 2)

Stress en je zorgen, laat ze achter je! Daarover hebben we het vorige week ook even gesproken. Heeft het je veder geholpen? Ben jij gestrest? Leer omgaan met zorgen en stress. Hoe? Onder andere door het gebruik van mindfulness. Ik bedoel niet zweverig e.e.a. beleven, maar ik bedoel wel direct concreet e.e.a. aanpakken. En ook dat kan met mindfulness.

Stress.

Er wordt veel over gepraat en iedereen heeft er wel eens last van. De een kan er beter tegen dan de ander. Maar wat is het nu eigenlijk stress?

Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Of stress schadelijk is hangt af van hoeveel belasting iets (of iemand) aan kan. Zelfs metaal krijgt haarscheurtjes als het te eenzijdig of constant wordt belast. Dat geldt dus zeker voor mensen.

Als wij mensen het over stress hebben, dan gaat het meestal over ongezonde druk: een teveel aan spanning. Maar stress is niet altijd ongezond. Stress is een hele natuurlijke, en ook gezonde reactie van het lichaam. Op het werk helpt gezonde stress je om goed te presteren. Het maakt je alert, geconcentreerd en efficiënt.

Evenwicht

De problemen ontstaan pas wanneer de eisen die aan jou worden gesteld of die je aan jezelf stelt groter zijn dan wat je aankunt. Jouw mogelijkheden om stress te voorkomen of er mee om te gaan slaat door naar de verkeerde kant. Het evenwicht verdwijnt. De belastende omstandigheden kunnen heel verschillend zijn: variërend van alledaagse stresssituaties tot ingrijpende levensgebeurtenissen.

Eigenschappen

Sommige mensen zijn als persoon al gevoeliger voor stress dan anderen: de draagkracht is kwetsbaarder. Dit heeft behalve de omstandigheid waarin je zit dus ook te maken met je persoonlijke eigenschappen. Hoe meer je ervan hebt hoe kwetsbaarder je bent. De volgende eigenschappen maken je kwetsbaar:

  • Perfectionisme
  • Ambitie
  • Prestatiegerichtheid, competitie
  • Gehaast zijn
  • Niet ‘niets’ kunnen doen, vaak twee dingen tegelijk doen
  • Veel van zichzelf eisen en ‘moeten’
  • Groot verantwoordelijkheidsgevoel
  • Grote betrokkenheid bij gezin of werk
  • Streven naar waardering van anderen
  • Moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen, grenzen kunnen aangeven of voor zichzelf opkomen
  • Lastig vinden om steun kunnen vragen
  • Gevoelens slecht kunnen uiten
  • Gevoel weinig invloed te kunnen uitoefenen op de omgeving en het eigen leven
  • Pessimisme en een weinig positieve kijk op eigen prestaties

Deze eigenschappen worden deels bepaald door karakter en temperament, maar ervaring en vaardigheden spelen ook een grote rol. Je kunt zelf veel doen om je draagkracht te verbeteren. Vaardigheden als assertiviteit en conflicthantering kun je verbeteren en ook kun je leren meer en realistischer eisen te stellen.

Ongezonde leef- en werkgewoonten kunnen de draagkracht ook verminderen. Verkeerde eetgewoonten, te veel koffie of alcohol, te weinig lichaamsbeweging en een tekort aan slaap en ontspanning bijvoorbeeld. Ook je werk speelt een rol bijvoorbeeld een slechte organisatie van het werk, te veel werken en te weinig pauzes nemen dragen bij. Je weerstand vermindert en daardoor ben je vatbaarder voor de gevolgen van stress.

Symptomen

Ongezonde stress kan zich op verschillende manieren uiten:

  • Lichamelijke signalen
  • Psychische signalen
  • Gedragssignalen
  • Gedachtensignalen
  • Denksignalen

Wat nu?

Heb je een beetje beeld hoe jouw situatie nu is? Weet je waar je last van hebt? Verdiep je dan eens in Mindfulness. Nee, ik bedoel niet zo’n zweverig verhaal. Ik bedoel de concrete versie en aanpak die er ook is. Maar wat is mindfulness nu precies? Mindfulness betekent ‘leven met volle aandacht’. Lees het boek Mindfulness voor Dummies om je een beeld te vormen.

Het is een gemoedstoestand die getypeerd wordt door de bewustwording van de eigen fysieke ervaringen, gevoelens en gedachten, zonder onmiddellijk over te gaan op automatische reacties.

Lijd je aan stress, vermoeidheid of ziekte, of wil je gewoon balans in je leven brengen? Dan helpt mindfulness je het leven kalmer en met meer vertrouwen tegemoet te treden. Het helpt je om je negatieve en afleidende gedachten los te laten. Mindfulness leert hoe je je natuurlijke vermogen tot ontspanning weer terugvindt en ook hoe je je hoofd leegmaakt en direct rust creëert. Ook jij hebt behoefte aan controle maar ga je er wel goed mee om? Hoe goed ben jij in het accepteren van wat je eigenlijk niet wilt?

Stress geven.

Misschien wel de allerbelangrijkste van dit rijtje. Weet dat niemand jou stress kan geven behalve jijzelf! Leer te vertrouwen op jezelf en op je toekomst en ontdek hoe je negatieve gedachten kunt loslaten. Wanneer je jouw zorgen dan ook nog direct omzet in acties, dan ontdek je direct hoe jij je direct goed kunt voelen. En dan ga je vanzelf je eigen vrijheid creëren, en voel je scherp aan hoe je gelukkig kunt zijn in elke situatie.

Helpt dit artikel je verder? DEEL het dan s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Bouw aan je toekomst!

Groet, Anje

 

 

, , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.