Innovatie, wat je ervoor nodig hebt

Innovatie, wat je ervoor nodig hebt.

Innovatie is onlosmakelijk verbonden met risico nemen: om nieuwe ideeën in de praktijk vorm te geven, moet je ze eerst uitproberen. Er is ruimte nodig voor experimenteren én de mogelijkheid om te falen. Niet alleen wat betreft de onderwerpen maar ook de aanpak

De ondernemersbranche kenmerkt zich in mijn idee vaak door de focus op het uitbannen van mislukkingen te leggen, terwijl je deze juist moet omarmen en als leermateriaal gebruiken.

Innoveren is een werkwoord en vraagt dus om actie

Als ondernemer neem je risico’s maar niet zomaar. Je doet dit weloverwogen!

Tien stappen die je helpen tot een goed doordacht innovatieplan te komen.

1. Het doel van jouw onderneming

Probeer eerst het bedrijfsdoel concreet te omschrijven in één heldere zin. Hiermee geef je vrijwel meteen een goede omschrijving van het doel van jouw onderneming. Dit ‘kort maar krachtig’-principe zou eigenlijk als een rode draad door het hele innovatieplan moeten lopen. Weet voor wie je schrijft. Goed om in gedachten te houden: de lengte is Max circa 20 pagina’s.

2. Het probleem

In dit onderdeel beschrijf je de huidige situatie van jouw toekomstige klanten en/of opdrachtgevers in de regio. Tegen welke problemen lopen zij aan? Hoe gaan zij hier op dit moment mee om? Gebruik de informatie uit je verschillende marketinganalyses.

3. De oplossing

Hier draag jij een oplossing aan voor bovenstaand probleem. Welke maatregelen ga je met jouw bedrijf nemen om deze klanten en/of opdrachtgevers een goed alternatief te bieden voor de huidige situatie? En is dit financieel haalbaar? Zorg ervoor dat je deze kwesties helder omschrijft en ga mogelijke obstakels niet uit de weg. De lezer is vaak net zo goed (zo niet beter!) op de hoogte van mogelijke knelpunten; geef daarom altijd kort aan welke problemen je kunt tegenkomen en hoe je verwacht deze te kunnen omzeilen of oplossen.

4. Waarom nu?

Dit onderdeel van het innovatieplan gebruik je om de lezer ervan te overtuigen dat dit een uitstekend moment is om het bedrijf te innoveren. Onderbouw je verhaal met gegevens over de ontwikkelingen van de laatste jaren in jouw branche en regio. Welke ontwikkelingen maken jouw onderneming juist nu relevant?

5. De markt

Ken je jouw markt? Geen innovatieplan is compleet zonder de resultaten van een marktonderzoek. Als ondernemer moet je weten hoe jouw markt in elkaar zit en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in de sector. Net als jijzelf en een potentiële investeerder zal de klant straks overtuigd moeten raken van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Meer weten? Kijk dan ook eens naar de blogs die ik schreef over de verschillende analyses.

6. De concurrentie

Hier schrijf je over de gevestigde bedrijven in jouw vakgebied en regio met wie je straks gaat concurreren. Geef in deze concurrentieanalyse ook bij iedere concurrent kort aan wat jouw bedrijf anders (en beter) zal doen.

7. Het product

In dit onderdeel kun je jouw product of dienst uitgebreid beschrijven. Wat is het doel? Hoe wordt het product gemaakt? Beschrijf dan stap voor stap hoe je straks precies te werk gaat en wat de kosten zullen zijn. Als je met jouw onderneming zelf producten wil gaan fabriceren, is dit de plek om duidelijk het exacte importeer- of productieproces uiteen te zetten.

8. Bedrijfsmodel

Dit is het model waar je bepaalde aspecten van het bedrijf in weer geeft. In jouw innovatieplan moet je hierbij dus een inschatting maken van de verwachte omzet, prijs, potentiële klanten/doelgroepen, de maximale omvang van de opdracht of klus die je kunt aannemen en het verkoopmodel benoemen.

9. Het team

Wanneer je samen met anderen je onderneming runt, moet je hier duidelijk aangeven wie dat zijn en wie verantwoordelijk is voor de uitvoering van het innovatieplan. Vergeet hier ook niet de directie of raad van bestuur te noemen. Blijf je een eenmanszaak dat hoeft alleen jouw naam hier te staan.

10. Financiële gegevens

Tot slot mogen ook de verwachte financiële omstandigheden niet ontbreken in dit innovatieplan. Wanneer en hoe denk jij dat je het break-even punt zult bereiken?

Heeft dit blog je geholpen? DEEL dit artikel dan s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Bouw aan je toekomst!

Groet, Anje

, , , , , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.