Hoe maak je een marketinganalyse

Hoe maak je een marketinganalyse? Wat is het? Je hebt het nodig als s een solide basis voor je planning en strategie. Het begint met te kijken naar hoe je marketing gaat voeren. Bekijk op welke manier je de doelgroep het beste kunt benaderen. Leest de doelgroep liever een artikel online of in een tijdschrift? Op welke websites kun je het beste adverteren en maakt jouw doelgroep ook gebruik van social media?

Door een goede marketinganalyse te maken weet je straks beter welk pad je moet inslaan.

Een marketinganalyse in 3 stappen

Hierin laat je alle onderdelen de revue passeren en je kijkt wat je ermee kunt en wilt doen. Je zorgt dat de onderdelen op elkaar aansluiten en dat je de zwakke en sterke punten zichtbaar hebt gemaakt. Nu kun je doelgericht aan de slag.

Stap 1: Doelen stellen

  • de doelen op korte, middellange en lange termijn worden bepaald
  • de toekomstige marketingstrategie wordt vastgelegd
  • de prioriteiten bij de uitvoering worden bepaald

Marketingstrategie opstellen

In de marketingwereld wordt een matrix gebruikt en deze matrix is de basis die kun je toepassen op zowel marketing als sales. De matrix, waarbinnen je verschillende invalshoeken gebruikt, gaat namelijk uit van het verkopen van producten aan klanten:

  • marktpenetratie: bestaande producten voor bestaande markten
  • marktontwikkeling: bestaande producten voor nieuwe markten
  • productontwikkeling: nieuwe producten voor bestaande markten
  • diversificatie: nieuwe producten voor nieuwe markten

Marketingmix formuleren

Een mooi uitgangspunt voor het formuleren van een marketingstrategie is de marketingmix, die in mijn verhaal bestaat uit de 11 P’s: product, prijs, promotie, plaats, personeel, periferie, packaging, partners, presentatie, proces en physical evidence. Al deze onderdelen staan in directe relatie tot elkaar. Je werkt ze stuk voor stuk uit.

Daarna zet je de informatie om in een marketingplan, want het plan draagt bij aan groei  van je bedrijf. Het plan helpt je om een duidelijk doel te formuleren en hier een strategie op te baseren. In dit document maak je de doelstellingen namelijk concreet. Je stelt onder meer een marketingstrategie vast, waarmee je de kans op succes aanzienlijk vergroot. Je moet nu dus kiezen.

 Stap 2 Opstelling van een marketingplan

  • het beschikbare en benodigde reclamebudget
  • welke campagnes zijn mogelijk gezien de bezetting en capaciteiten
  • wanneer worden welke reclamecampagnes gerealiseerd
  • afstemming tussen imago- en actiereclame
  • op welk moment je welke uitingen gaat doen
  • meer inhoudelijke informatie geef ik in mijn trainingen

Het marketingplan zelf  is een overkoepelende strategie, bestaande uit een aantal afzonderlijke onderdelen die allemaal met elkaar verbonden zijn. Denk aan o.a. een SWOT-analyse, de marketingmix en het bepalen van de doelgroep.

Stap 3  De uitvoering

Nadat je het  doel, je budget en de prioriteiten hebt gekozen en vastgelegd, maar ook de voorbereidingen zijn getroffen, kun je beginnen met de uitvoering. De route wordt met een start- en einddatum en duidelijke inhoud weergegeven. Zo hou je het overzicht, en heb je het geheel zelf onder controle.

Het inzetten van genoemde marketingtools en reclamemethoden samen  is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor  tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame.

Je hebt niet veel budget nodig om een marketingcampagne te voeren. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een strategie van personal branding, guerillamarketing, het gebruik van social media of crowdsourcing.

 Wat is guerrillamarketing?

Guerrillamarketing is een marketingtechniek waarbij bedrijven met beperkte middelen zoveel mogelijk publiciteit proberen te krijgen. Met deze vorm van marketing probeer je snel zoveel mogelijk aandacht te krijgen. Hierdoor zijn de kosten voor deze vorm van reclame relatief laag ten opzichte van langdurige campagnes.

Wat je moet weten over guerrillamarketing:

  • De meeste acties zijn ludiek, of bedoeld als stunt.
  • Hierdoor maak je vaak alleen kosten om de actie voor te bereiden, want als de stunt lukt, wordt dit door verschillende partijen (blogs, radio, websites) overgenomen.
  • De beste acties gaan zelfs viral en dit houdt in dat je de maximale aandacht genereert.
  • Door een slimme, goed getimede campagne kun je toch een groot publiek bereiken. En vooral ook veel goodwill opbouwen.
  • Wie klein is moet niet alleen slim zijn, maar vooral out-of-the-box denken.
  • Je moet je zien te onderscheiden van de concurrentie.
  • Probeer daarom een guerrillamarketingactie op te zetten in combinatie met een social mediastrategie.

Zo zie je dat alles staat of valt met wat jij over jouw doelgroep en je product of dienst weet. Welke invalshoek gebruik je en zorg voor consequent zijn in al je uitingen. Blijf goed monitoren! Dan zal je gekozen marketingstrategie je zelf laten zien wat werkt en wat niet.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Bouw aan je toekomst!

Groet, Anje

, , , , , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. 7 Tips voor je content marketingstrategie - Futuretobuild - 21 maart 2017

    […] marketingstrategie is een specifieke marketingtechniek voor het creëren en verspreiden van waardevolle content. Het doel is dat je een bepaalde doelgroep […]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.