Focus en doe één ding tegelijk.
Tijdens een pauze kwam ik iemand tegen die geen focus had maar wel een geweldig idee voor een bedrijf. Niet zomaar een bedrijf maar echt groot, het ging over miljoenen. Hij was slim, getalenteerd en gepassioneerd – precies de eigenschappen die ik graag zie in een ondernemer, maar miste focus. Ik luisterde naar zijn plan want ik vond het inderdaad een goed idee.
Twee minuten later in het gesprek, begon hij over nog een ander idee. En nog een minuut later, wéér een ander idee. Misschien denk je: ‘Nou, maar liefst drie goede ideeën in één plan, dat komt wel goed…’
Ik haakte af!
En ik zal je vertellen hoe ik op deze enthousiaste ondernemer reageerde. Ik zei: “Beste jongeman, van goede ideeën gaan er dertien in een dozijn”. Natuurlijk drukte ik niet gelijk zijn enthousiasme de kop in, integendeel. Ik wilde hem duidelijk maken dat hij zijn energie moet focussen op één idee.
Want wat gebeurt er als je drie producten of diensten tegelijk wilt lanceren? Juist…helemaal niets!
Zelfs om dat éne miljoenenidee te implementeren moet je bergen verzetten. Denk aan strategisch planning, productontwikkeling, marketingcampagnes opzetten, financiering regelen, administratie, de juiste mensen voor je laten werken, om maar wat te noemen.
Een idee tot een succes maken, betekent hard werken, of liever, GERICHT WERKEN.
Trap niet in de valkuil dat je teveel tegelijk wilt doen. Doe één ding tegelijk!
In plaats van jezelf gek maken met teveel ideeën…
…word DE BESTE IN het leveren van DAT ENE DING waar jouw klanten naar snakken. Of het nu gaat om een product of een dienst, focus op datgene waar jij goed in bent en waar geen concurrent aan kan tippen!
Wordt succesvol omdat je één ding beter kunnen dan wie dan ook in de wereld.
Het goede voorbeeld
“Jouw bedrijf is er niet voor iedereen. Geloof in een basisprincipe voor ondernemen: Als je alles probeert te doen, doe je niets goed. Kies er daarom voor je focus te richten op een bepaald type klant en het bouwen van een bepaald type product. Elk ander type werk wijs je dan af.”
Nee, je kunt de wereld misschien niet veranderen door jouw product, maar je kunt een verschil maken.
Vele bekende grote bedrijven zijn begonnen met slechts één ding beter doen dan wie dan ook:
- Google begon als de beste zoekmachine op het internet
- Facebook kende een start als het beste sociale netwerk voor studenten
Deze bedrijven gingen zich pas met andere dingen bezighouden, nadat ze hadden bewezen de beste te zijn in hun categorie.
Wat is jouw categorie?
Vind het probleem dat jij gaat oplossen en bepaal welke type klant voor jouw oplossing wil betalen. Haal vervolgens alles uit de kast en word de beste die jij kunt zijn op jouw gebied. En belangrijk: zet alle andere ideeën voorlopig in de ijskast – hoe briljant ze ook mogen zijn en hoe moeilijk je dit ook vindt. En maak gebruik van de hulp die voorhanden is:
Focus, focus, focus en de rest volgt…klik hier
Ik ben zo benieuwd, wat is dat ene ding voor jou?
Laat me weten in het commentaarveld hieronder… Wat kun jij beter dan wie dan ook? Of, wat houdt je tegen om te kiezen voor één idee? En als je hebt gekozen: welke tip(s) heb jij voor degenen die nog moeten kiezen?
Als je dit artikel waardevol vindt, deel het dan binnen jouw netwerk door te klikken op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen op deze pagina, zodat ook zij ervan kunnen profiteren.
Bouw aan je toekomst!
Groet, Anje
[…] dan wanneer je van tevoren al precies weet welke aspecten van een probleem je aan zult pakken. Meer focus? Meld je aan voor de online training over […]