Klanten vinden doe je zo

Klanten vinden doe je zoeye-15699__180

  • Waar vind je als starter jouw klanten
  • Hoe krijg je deze klanten zover om met jou zaken te doen (en niet met de concurrent)?

Als ondernemer hen je dit bijna helemaal zelf in de hand. Je kunt allerlei acties ondernemen.  Acties om de klanten niet naar de concurrent te laten gaan, maar dat vergt wel tijd en doorzettingsvermogen.

Maar hé… als jij het wilt kun je het ook!

Om je te helpen volgen hieronder 5 tips:

  1. Maak van klanten vinden een dagelijkse taak

De meeste ondernemers gaan van start met de zekerheid dat er – zeker in de startfase van een onderneming – op het gebied van acquisitie vaak nog flink wat werk aan de winkel is.

Als ondernemer kijk je namelijk altijd vooruit. Ook al heb je momenteel genoeg werk je wilt niet over drie maanden met een gat in jouw agenda (en inkomen) zitten.calendar-660670__180

Acquisitie plegen dus!

Het is raadzaam om van klanten vinden een dagelijkse taak te maken. Maak hiervoor dus steevast ruimte in jouw agenda. Besteed ook iedere dag een uur aan het bellen en mailen van potentiële klanten. Daarnaast zijn ook activiteiten als een actieve houding op social media en het bezoeken van netwerkbijeenkomsten vallen onder wervingsactiviteiten.

  1. Werk aan jou ‘gunfactor’

In tegenstelling tot wat veel starters denken, is vakkennis en jarenlange ervaring niet de reden wel of niet voor jouw product of dienst te kiezen.

Klanten  moeten het gevoel hebben dat ze erop kunnen vertrouwen dat ze bij jou in goede handen zijn. Verkoop dus nooit iets wat je later (nog) niet kunt waarmaken. Wees altijd eerlijk over wat jij op dit moment precies voor deze klant kunt betekenen.

Er is sprake van een zekere gunfactor. Deze kun je versterken door in ieder geval een goede eerste indruk te maken, want die maak je natuurlijk maar één keer. Daarnaast door een hechte band op te bouwen met (toekomstige) klanten.

  1. Koester jouw huidige netwerk

Wist je dat ondernemers de meeste opdrachten binnenhalen uit hun huidige netwerk? Als jij eenmaal een opdracht naar behoren hebt uitgevoerd, zal de klant met tevredenheid terugkijken op deze samenwerking. Lees hier meer

Wellicht is hij dan ook wel bereid jouw diensten aan te prijzen binnen zijn eigen netwerk en een testimonial te schrijven die je kunt plaatsen op jouw website.

  1. Zet jezelf goed in de markt

Net zoals je jouw product of dienst goed in de markt moet zetten, geldt dat ook voor jezelf. Als ondernemer moet je potentiële klanten en opdrachtgevers eerst kennis laten maken met wat jij voor hen kan betekenen.

Oftewel: het gaat erom dat je werkt aan het opbouwen van een persoonlijk merk. Maak klanten direct duidelijk  waar jouw kracht ligt en wat klanten en opdrachtgevers aan je hebben.

  1. Vergroot jouw vindbaarheidseo-1292322__180

Natuurlijk zal je als starter vooral zelf actief op zoek moeten gaan naar potentiële klanten en opdrachtgevers, maar dat betekent niet dat je het feit dat deze doelgroep op zoek gaat naar jouw product of dienst moet uitsluiten.

Daarom is het al even belangrijk om ervoor te zorgen dat klanten (de contactgegevens van) jouw bedrijf eenvoudig kunnen vinden en bereiken. Zij moeten natuurlijk wel van jouw bestaan afweten.

Hoe zorg je er nou voor dat deze klanten en opdrachtgevers kennismaken met jouw bedrijf?

Daar zijn verschillende manieren voor. Kijk hier eens Kijk welke manieren van gratis publiciteit bij jou en je bedrijf horen. Deel deze in het commentaarveld hieronder dan kunnen wij mee denken of er nog meer manieren zijn.

Zorg ervoor dat je als professional te herkennen bent voor je klanten.  Lees hier meer

Als je dit artikel waardevol vindt, deel het dan binnen jouw netwerk door te klikken op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen, zodat ook zij ervan kunnen profiteren.

Bouw aan je toekomst,

Groet Anje

 

No comments yet.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.