7 Netwerkvalkuilen

iStock_SNS_art.netwerven-470x3407 netwerkvalkuilen

Bij netwerken gaat het om wie je kent. ‘Via via’ een opdracht binnenhalen is een beproefde manier. Netwerk je jezelf een slag in de rondte om waardevolle contacten op te doen? Netwerken is geen garantie voor succes. Hoe verklein je de kans op een netwerkblunder? Dat lees je hier: 7 Netwerkvalkuilen.

  1. Ikke, ikke, ikke…

Een zelfverzekerde houding heb je nodig als ondernemer. Bij netwerken gaat het niet om jou. Sterker nog, in dit geval is spreken doorgaans zilver, maar zwijgen goud.

Wanneer jij namelijk op een netwerkbijeenkomst goed luistert naar wat anderen te zeggen hebben, kom je eerder te weten waaraan iemand behoefte heeft en of jij zakelijk iets voor deze persoon kunt betekenen.

  1. Eenrichtingsverkeerbusinessman-1356063__180

Netwerken draait niet alleen om jezelf, maar juist om anderen verder helpen. Dat betekent ook weer niet dat jij er straks een nieuwe dagtaak aan hebt door voortdurend mensen in jouw netwerk aan elkaar te koppelen, maar over het algemeen kun je wel uitgaan van het gezegde: ‘Wie goed doet, goed ontmoet’.

Stel jij hebt een iemand in het verleden ooit aanbevolen bij een bekende opdrachtgever, waaruit daadwerkelijk werk voortkwam. Nu jij een keertje om nieuwe opdrachten verlegen zit, dit bekendmaakt op LinkedIn  en deze persoon geeft niet thuis. Zou jij dan nog bereid zijn om hem of haar later opnieuw te helpen?

  1. Roddelen over de concurrentie

Het praten over en of afkraken van andere organisaties in jouw vakgebied is  volstrekt overbodig. Richt je liever op waarin jij je van de ander onderscheidt. Bovendien kunnen jouw roddels ook het omgekeerde effect hebben op je gesprekspartner. Hij kan namelijk ook denken: ‘Als hij dat van haar vindt, zegt hij dat straks dan ook over mij?’

‘Netwerken kost tijd en energie en is een continu proces.’

  1. Alleen netwerken wanneer het jou uitkomt

business-257911__180Als jij maandenlang je gezicht niet laat zien en dan opeens jouw contacten gaat bombarderen met verzoeken of uitnodigingen als je wél iets van hen nodig hebt, is de kans op een positieve respons nihil. Houd er rekening mee dat netwerken tijd en energie kost en een continu proces is. Plan hier in je agenda dan ook voldoende tijd voor in.

  1. Weet wie je benadert

Als jij op een netwerkbijeenkomst voor het eerst met iemand praat, is het heel normaal te informeren naar wat hij doet en hoe lang zijn bedrijf al bestaat. Maar als jij koude acquisitie pleegt en dus iemand bewust belt of een LinkedIn-berichtje stuurt, moet je je huiswerk hebben gedaan en precies weten waarom je juist met deze persoon contact opneemt. Des te eerder kun je tot de kern komen en eventueel samen vervolgafspraken maken.

  1. Liegen (of overdrijven)

Vergeet niet dat de waarheid vroeg of laat toch wel boven tafel zal komen. Je bent dan waarschijnlijk niet alleen die ene klant kwijt, maar zal binnen zijn netwerk voortaan ook bekend staan als een onbetrouwbare partij. Leg bij het netwerken dus liever de nadruk op wat jij wél voor deze prospect kunt betekenen en wees eerlijk over het eventuele gebrek aan ervaring.

  1. Te opdringerig overkomen

Hoewel een ‘follow-up’-mail of telefoontje wonderen kan doen bij netwerken, kun je dit beter ook weer niet overdrijven. In één week drie mailtjes of tweets sturen met de vraag of iemand al heeft gekeken naar jouw voorstel, is overdreven. Dit kan de ontvanger zowel een opgejaagd gevoel geven als  jou enigszins wanhopig doen overkomen en dat zijn allebei resultaten die je liever wilt voorkomen.  Vraag binnen netwerken naar de cultuur; hoe gaat iedereen met elkaar om? Meer weten over netwerken? Lees hier verder  woman-1225265__180

Onthoud: netwerken draait om de gunfactor: mensen moeten jou willen helpen met iets, maar je kunt hen hiertoe niet verplichten. Als iemand afwijzend of helemaal niet reageert op jouw berichten, concludeer dan dat een samenwerking er nu niet in zit en laat het (voor nu) erbij.

Als je dit artikel over netwerkvalkuilen waardevol vindt, deel het dan binnen jouw netwerk door te klikken op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen op deze pagina, zodat ook zij ervan kunnen profiteren.

Bouw aan je toekomst!

Groet, Anje

Trackbacks/Pingbacks

  1. Klanten vinden doe je zo - Futuretobuild - 30 juni 2016

    […] Wist je dat ondernemers de meeste opdrachten binnenhalen uit hun huidige netwerk? Als jij eenmaal een opdracht naar behoren hebt uitgevoerd, zal de klant met tevredenheid terugkijken op deze samenwerking. Lees hier meer […]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.