Werken na corona, hoe wil jij dat?
Werken na corona, hoe wil jij dat is niet zomaar een vraag. Ik vraag het je omdat het goed is er eens bij stil te staan. Nu zitten we in een tijd met corona. Na de lockdown wordt weer gekeken hoe het werk opgestart kan worden. Een heel andere situatie dan voor corona. We zijn vaak in “werk” gerold door tal van omstandigheden maar dat je bewust kunt kiezen? Echt het kan! Ook na corona en ook als je al jaren bij een baas werkt, of werkloos bent. Jij alleen kunt bepalen hoe je wilt werken en leven en hoe je deze combineert. Heb jij het duidelijk? Past je omgeving hierin? Met wie en hoe doe je dat? Laat het geld even los en begin met het waarom je werkt.
Laten we eens kijken naar je situatie nu. Leef jij:
- om een bijdrage aan de wereld te geven?
- alleen om het zelf gezellig te hebben?
- om veel te werken?
Is er iets mis? Niet persé, maar het bepaald wel hoe jij in het leven staat.
Nu klinkt “de wereld” erg groots maar je kunt dit ook zien als de wereld om jou heen. Dus alle mensen die jij in jouw leven tegenkomt.
Leven, het begon toen anderen het besluit namen dat jij er ging komen. Voor de één is dat fijn voor de ander een strijd om te bestaan. Werken start zodra je zelfstandig wilt zijn. Leven en werken maken wie jij bent.
Nee, over geld en materiële zaken gaat het hier niet. Ik wil je laten zien welke stappen je te zetten hebt om te kunnen werken en leven zoals jij wilt.
Leven en werken zoals jij het wilt, hoe wil jij het? Heb jij dat duidelijk?
- Neem 15 mensen die jij goed kent, familie, vrienden, klanten…….
- Sta eens stil bij jouw leven en geef eens eerlijk antwoord op de volgende vragen:
- Weet jij waar je elk van deze 15 mensen echt een plezier mee kunt doen?
- Weet je wat voor hen HET belangrijkste is in hun leven? Waar leven zij voor?
- Offeren jullie je voor elkaar op omdat je uit liefde elkaar niet tot last wilt zijn? Maar ben je elkaar dan wel tot last of maakt liefde juist dat je elkaar helpt?
- Leven zij zoals ze dat zelf willen, of bepaald geld de invulling?
- Wat weet jij van hun dagelijkse dingen? Wat is hun lievelingsboek, -eten, -vakantie, …..?
- Weten zij bovenstaande van jou? Heb je dat met ze gedeeld of hou jij alles bij jezelf?
Niets is wat het lijkt. Wat weet je en wat denk je? Wanneer had je een diepgaander en ècht betrokken gesprek met ieder van hen?
Dus… hoe dierbaar zijn ze voor jou? klik hier
Je helpt de mensen niet door aardig te willen zijn. Het zogenaamde PLEASEN.
Dit is juist wat je niet moet doen! Hierdoor geef je verkeerde informatie aan de ander. Vaak is dat dan informatie die jij niet zo bedoelt of niet naleeft.
Hoe je dit herkent?
Je praat in vage termen: ”We kijken wel” of je neemt geen duidelijk besluit: ”Je hoort het nog” of je praat helemaal niet over het onderwerp en hoopt dat het vanzelf verdwijnt. “Je bent altijd welkom”; maar je nodigt ze nooit uit.
In al deze gevallen ontstaan irritatie, stress of ruzie.
Niet reageren is ook iets van deze tijd. Maar het is het MEEST RESPECTLOZE dat je kunt doen. In eerste instantie lijkt de situatie of het probleem opgelost, uitgepraat en klaar. Echter de ander voelt zich totaal niet serieus genomen en als dat een paar keer gebeurt wordt het vertrouwen in jou ernstig geschaad!
In plaats van je te zien en ervaren als een fijn mens, iemand op wie je kunt rekenen, verandert het beeld over jou in “eerst zien, dan geloven” en “Ik kijk zelf wel, want hij / zij veranderen toch steeds van mening”.
Houden van mensen is mooi en goed. Bovenstaande situaties kun je ( bijna altijd) voorkomen door te delen. Delen is vertellen wat er in je omgaat zoals het voor jou is.
Dierbaren zijn goud waard!
Deel met je dierbaren wat je bezighoudt. Of het nu de boodschappen zijn, je innerlijke onrust en twijfel, je levens vragen, je huilende kind, alles wat je elke dag doet en meemaakt. Het zorgt er voor dat je op elkaar betrokken raakt en blijft.
Je geeft zo de ander een mogelijkheid om “mee-te-leven”. Dat wil zeggen dat de ander weet wat er in jouw leven gebeurt en speelt, van onzin tot heel belangrijk. Daarom wordt het mogelijk rekening met je te houden en je te helpen waar dat kan. En omgekeerd natuurlijk! Geen mens-erger- je- niet maar mens- we -helpen -elkaar!
Klanten zijn ook mensen! Herken jij dit? Hoe heb jij dit opgelost? Plaats jouw verhaal in het commentaarveld hieronder.
Het is GRATIS… dus probeer het, je hebt niets te verliezen en alles te winnen.
Als je dit artikel waardevol vindt, deel het dan binnen jouw netwerk door te klikken op de Tweet, Like, Share knoppen op deze pagina, zodat ook zij ervan kunnen profiteren.
Bouw aan je toekomst!
Groet, Anje
No comments yet.