Een marketingplan in 7 stappen

Een marketingplan in 7 stappen.

Een marketingplan, het hoort er tegenwoordig meer dan ooit bij. Je wilt je (nieuwe)  product of dienst in de schijnwerpers krijgen. Maar waar te beginnen? Het schrijven van een goed marketingplan maakt je idee concreet en de kans op succes vele malen groter. Je marketingplan zal zich sterk moeten richten op de behoeften van je doelgroep. Je verkoop- en communicatiekanalen moeten daarop aansluiten.

Hoe je dat marketingplan voor elkaar krijgt lees je hieronder in mijn 7 tips.

 Tip 1: Bepaal welke markt je wilt bereiken

Het afbakenen van je markt is belangrijk om straks je marketingbudget efficiënt te kunnen betalen en  in te kunnen zetten.

 Tip 2: Verzamel informatie over klant en concurrent

Goede marketing begint met informatie over je doelgroep, de markt, concurrenten en uiteraard of je product of dienst er al is.

  Tip 3: Kies je aanpak

Aanpassen op je doelgroep is een belangrijk deel van het marketingplan. Welke benadering past hierbij? Weet je bovendien waar het grootste deel van jouw doelgroep zich ongeveer bevindt? 

Tip 4: Koopgedrag van je klanten

Door te weten waar en wanneer ze een koopbeslissing maken, kunt je jouw verkoopinspanningen heel specifiek op je doelgroep toespitsen.

 Tip 5: Focus op je product of dienst

Positionering is de ruggengraat van uw marketingplan. Welke plek neemt je product of dienst in de markt in? Heeft het een bijzondere eigenschap? Het gaat over de kernboodschap die je wilt overbrengen in al je uitingen.

 Tip 6: Houd rekening met de levensfase van je product of dienst

De levensfase van je product bepaalt voor een groot deel hoe je marketing eruit ziet je gebruikt per fase andere verkoopkanalen en een andere prijsstelling.

 Tip 7: Stel je marketingbudget vast

Geld dat je besteedt aan marketing moet je later wel weer kunnen terugverdienen. Het heeft geen zin om meer uit te geven dan je aan winst opstrijkt.

Je verdient echter geen geld als je niets uitgeeft aan marketing. Ga met een groot vel papier zitten en ga rekenen: hoe wegen je uitgaven op tegen de mogelijke extra inkomsten?

Wat wordt je budget en hoe zet je jouw euro het meest efficiënt in?

Tot hier de tips. Heb je al een idee hoe je er de antwoorden bij kunt vinden? Is dit artikel waardevol?

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Bouw aan je toekomst!

Groet, Anje

 

, , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.