Ondernemen is onzekerheid en gaat over je klanten.

Ondernemen is onzekerheid en gaat over je klanten.

  • Ben jij ondernemer?
  • Heb jij last van onzekerheid?
  • Kun je wel wat klanten gebruiken?

Ondernemen is op pad gaan met je onzekerheid en gaat over je klanten. Je hoeft niet per se ondernemer te zijn want onzekerheid komt bij alle mensen voor. In mijn werk kom ik regelmatig mensen tegen bij wie de onzekerheid grote vormen aanneemt. Zij hebben er last van.

Ik leer hen dan ermee om te gaan zodat deze last verdwijnt.

Als ondernemer weet je niet van te voren hoe je product bij de klant bevalt, je inkomsten wisselen en ja dat maakt je soms behoorlijk onzeker. Wat kun je er aan doen?

Zelfreflectie, dat heb je nodig!

Bij zelfreflectie kijk je naar:

  • De feitelijke situatie en wat jij daar in gedaan hebt
  • Wat jij anders had kunnen doen

Een klassieke fout is dat veel mensen niets bij zichzelf leggen. Het is altijd de ander, de omgeving, situatie die schuld heeft… Het gaat er niet om wie (persoon) of wat (omgeving) hier “schuld” aan heeft. Het is wat het is. Wel belangrijk is dat het om jou gaat en alleen jij kunt hier iets aan doen.

Door er bewust mee aan de slag te gaan ben je op weg naar betere resultaten.

Contact met mensen via een netwerk

  • Hoe irritant is het als je met iemand praat, die het alleen maar over zichzelf heeft?
  • Jou geen vragen stelt?
  • Niet in staat is aan te voelen dat een gesprek minimaal uit twee mensen bestaat, die daadwerkelijk elkaar vragen stellen en antwoord geven.
  • Dat een tweerichtingsverkeer gesprek nodig is.

Als je mensen spreekt kijk dan in welke hoedanigheid dat is. Zakelijk / privé, spontaan of in een officieel netwerk. Als ondernemer verwacht je van je netwerk vaak een positieve reactie op je handelen en of je product. Soms verwacht je dat de ander in jou investeert.

Of men in jou investeert hangt van verschillende zaken af:

  • Hij of zij toont geen interesse of belangstelling voor jou en/of je bedrijf.
  • Hij of zij zegt dat je pas na een jaar investeren iets uit je netwerk kunt halen. Onzin natuurlijk want als men echt geïnteresseerd is kijkt men naar je aanbod en vertelt je waar of bij wie jij goede zaken zou kunnen doen. Spelen klanten door etc.
  • Bij een eerste keer is iedereen aardig tegen je, ze kijken of je een concurrent bent, iets brengt of iets haalt. ( Dat doe je als het goed is altijd beiden)
  • Soms geven ze je hun kaartje zonder die van jou te vragen. Jij weet genoeg!

Kijk goed rond en luister. Het zijn deze signalen waar je op moet letten en als je ze jammer genoeg mee maakt, dan kan je beter maken dat je z.s.m. weg gaat van daar! De kans is groot dat de ander het niet met je meent…
Je doet jezelf echt tekort als je dit soort signalen gewoon accepteert, zonde van je tijd.

Uit mensen hun daden spreekt hun karakter. Kijk naar wat mensen echt doen. Door de dingen die je doet, maar ook door de dingen die je niet doet. Als het goed is voel je het aan wanneer iemand oprecht is met je. Maar let op: andersom ook.

Actie!

  • Kom voor jezelf op!
  • Denk en handel niet vanuit angst.
  • Maak werk van wat je wilt bereiken en begin ergens.
  • Het maakt niet uit of het nog niet perfect is, als je eenmaal bent begonnen bent, heb je de grootste horde al genomen.
  • Passief gedrag houd je arm terwijl je met superactief gedrag je eigen kansen creëert en resultaat boekt in waar je voor staat.

Klanten

Wat hebben mijn klanten hiermee te maken? Alles! Het gaat erom dat jij in al je uitingen je klant aanspreekt op precies dat wat zij nodig hebben. Leer ze wat ze nodig hebben en laat zien dat jij dat levert. Laat ook de kwaliteit van je product of dienst zien. Leer je zelf om constant vanuit het klantenperspectief te praten. Dus wat zou jouw ideale klant willen, zeggen, doen, nodig hebben en blij van worden?

Leer je omgeving waarvoor ze jou kunnen aanbevelen, waarvoor moete ze bij jou zijn? Vertel iedereen jouw verhaal van wat je wilt bereiken. Dit gaat ver. Het kan gaan over:

  • Met welk bedrijf jij zaken wilt doen
  • welke mensen jij zoekt
  • wat jij specifiek wilt bieden
  • wat de ander aan jou heeft

Hou vol, ga door ook als het tegenzit.

Hoe je leven is, heb je misschien niet altijd zelf in de hand, maar je kunt wel invloed uitoefenen op datgene waar je controle over hebt. De hoeveelheid moeite die je ergens in wilt steken met als doel daarin succesvol te worden is van belang. Mensen die dit door hebben en bereid zijn flink in tijd te investeren om hun dromen te realiseren zullen meestal slagen.

Lees ook de andere artikelen die ik over onzekerheid heb geschreven. Helpt dit artikel je verder? DEEL dit artikel dan s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Bouw aan jouw toekomst!

Groet, Anje

, , , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.