Een reclamecampagne maak je zo
Voordat je enthousiast een reclamecampagne opzet, moet je eerst hebben uitgezocht wat je met het adverteren wilt én kunt bereiken. Denk vooral niet te groot ( grootse dromen moet je vertalen in kleinere acties).
Blijf realistisch; het is onwaarschijnlijk dat je met de promotie van een spectaculaire actie in één keer de vloer aanveegt met de concurrentie. Stel dus realistische concrete doelen vast.
Bij een reclamecampagne zijn de volgende doelstellingen over het algemeen realistische speerpunten gebruik deze:
- Het aantrekken van nieuwe klanten of opdrachtgevers;
- Het behouden van jouw bestaande klantenkring en deze groep aansporen tot nieuwe aankopen;
- Bestaansrecht van jouw bedrijf vaststellen en de naamsbekendheid vergroten;
- klanten duidelijk maken dat ze voor het beste bij jou (en niet bij de concurrent) moeten zijn.
Hoe ga jij de speerpunten bereiken? Gebruik het 4 stappenplan als leidraad:
- 1: welke boodschap wil jij overbrengen?
- 2: bepaal de juiste doelgroep.
- 3: val op in de massa.
- 4: bepaal de juiste frequentie.
Stap 1: welke boodschap wil je overbrengen?
Maak jouw boodschap en doelstelling zo concreet mogelijk. Wat wil je met de reclamecampagne duidelijk maken?
Probeer deze boodschap samen te vatten in een enkele zin. Houd de reclamecampagne simpel. Niets zo vervelend als een spitsvondige woordgrap die niet aanslaat, toch? Tegelijkertijd moet een advertentie prikkelend en onderscheidend zijn, zodat klanten worden overgehaald een kijkje te nemen in wat jij ze bieden kunt.
TV
Heb je onvoldoende geld beschikbaar om een spotje te laten uitzenden op de radio of tv? Dan kun je beter kiezen voor een ander medium. Kijk waar je de ruimte krijgt om de reclamecampagne vaker (en voordeliger) onder de aandacht te brengen, zoals social media en andere online kanalen. Bedenk wel dat het enige tijd kan duren voor je echt effect zult zien. Zorg ook dat je Pitch overal in terug komt.
Want: hoe vaker klanten een product of bedrijfsnaam zien of horen, des te groter de kans dat ze jouw aanbieding onthouden.
Professionele begeleiding
Een ijzersterke reclameboodschap bedenken is een vak apart. Overweeg om hiervoor een professioneel bureau in te huren. Is jouw budget niet groot genoeg om het inhuren van professionals toe te laten? Wees dan zo slim om de door jou bedachte reclamecampagne eerst te testen in jouw omgeving en je professionele netwerk. Als zij de clou van een geestig bedoelde slogan al niet begrijpen, is de kans groot dat deze boodschap ook bij klanten niet aankomt.
Stap 2: bepaal de juiste doelgroep
Reclame is een uiterst effectieve tool om de juiste doelgroep te bereiken. Het is dus essentieel dat je jouw doelgroep goed leert kennen. Pas dan kun je de reclamecampagne met haar advertenties daar op toespitsen. Denk aan o.a.:
- geslacht
- woonplaats
- type auto
- jaarinkomen
- interesses
- gewoontes
- vorige aankopen
- kinderen
Bovenstaande kenmerken zijn stuk voor stuk belangrijk als je de voornaamste doelgroep voor jouw product of dienst aan het vaststellen bent. Hoe concreter jij de doelgroep afbakent, des te beter jouw reclamecampagne zal aankomen.
Stap 3: val op in de massa
De belangrijkste voorwaarde is dat de reclameboodschap wordt overgebracht op (en blijft hangen bij) de klant. Let op! Mensen onthouden een commercial of advertentie sneller en beter als deze opvalt tussen de rest van de aanbiedingen. Het lef om niet altijd de begaande paden te bewandelen kan in dit geval dus wel degelijk een succes worden.
Stap 4: bepaal de juiste frequentie
De kosten voor reclamecampagnes lopen behoorlijk uiteen. Voor een televisiespotje ben je veel meer geld kwijt dan voor een online reclamecampagne op bijvoorbeeld Facebook.
Budget?
Wie kapitaal nodig heeft komt steeds vaker uit bij een combinatie van financieringen. Onderzoek eens voor jezelf hoe een gestapelde financiering werkt voor jou. Jouw budget is dan ook bepalend voor de kanalen waarop je de reclamecampagne gaat inzetten.
Helpt dit artikel je verder?
DEEL dit artikel dan s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
Bouw aan jouw toekomst!
Groet, Anje
No comments yet.