5 Tips voor succesvolle acquisitie
- Ben jij de hele dag bezig met klanten binnen halen en binnen houden?
- Wil je tips hoe je dit succesvol aanpakt?
Nieuwe klanten vinden en bestaande opdrachtgevers behouden: je hebt er vaak een dagtaak aan. Hoe vergroot je nou echt de kans op succesvolle acquisitie? Hier volgen 5 tips:
-
Zoek gericht naar prospects
Willekeurig wat mensen of bedrijven vertellen dat jij als ondernemer aan de slag gaat werkt niet geloof me. Beter is het om gerichter te werk te gaan en jezelf al van tevoren af te vragen wie je wilt werven (en waarom).
Bedenk:
- Wie jouw voornaamste doelgroep is.
- In welke branche je werkzaam bent.
- Voor welke klanten jouw producten/diensten van toegevoegde waarde kunnen zijn.
- Onderzoek waar en hoe kun je deze contacten benaderen?
-
Maak je bedrijf zichtbaar
Aan je naamsbekendheid werken is een van de belangrijkste taken van een ondernemer. Want als de rest van de wereld niet van jouw bestaan af weet, blijft het een lastige opgave om klanten te vinden. Zorg dus dat je jouw onderneming zo professioneel mogelijk presenteert.
Je moet zowel online als offline werken aan je naamsbekendheid. Bij het zichtbaar maken van je onderneming kun je bijvoorbeeld denken aan het actief promoten van jouw product of dienst, bijvoorbeeld via het plaatsen van advertenties of banners op plekken waar jouw doelgroep zich begeeft.
-
Werk aan je netwerk
‘Via via’ is nog altijd de manier waarop zelfstandige professionals het vaakst aan nieuwe klussen komen. Een goede referentie is in veel gevallen de sleutel tot meer werk.
Je bestaande netwerk onderhouden is voor ondernemers soms dan ook belangrijker dan het vinden van nieuwe contacten. Als ondernemer moet je altijd tijd vrijmaken voor het uitbreiden van je online en offline netwerk.
-
Overtuig potentiële klanten
Heb je eenmaal contact gelegd met een potentiële nieuwe zakenrelatie? Dan is het zaak hem of haar ervan te overtuigen dat jij dé aangewezen persoon om de betreffende klus uit te voeren. Laat duidelijk zien wat jij hem of haar precies kunt bieden en wat de meerwaarde van jullie samenwerking zou kunnen zijn.
Referenties van eerdere klanten of opdrachtgevers kunnen de keuze van een prospect aanzienlijk beïnvloeden. Daarom is het aan te raden om ook zogenoemde testimonials op jouw website te plaatsen. Potentiële klanten en opdrachtgevers oriënteren zich in de huidige tijd namelijk hoofdzakelijk online: zij bezoeken eerst jouw website om te zien wat voor vlees ze in de kuip hebben.
Vraag klanten altijd eerst even of jij hen als referentie mag opgeven. De meesten zullen hier geen probleem van maken, maar zo kom je later in ieder geval niet voor vervelende verrassingen te staan.
Als ondernemer krijg je meer dan eens te maken met afwijzingen. Soms besluit een prospect op het laatste moment toch een andere in te huren en blijf jij met lege handen achter. Vervelend natuurlijk, maar laat je door dit soort afwijzingen niet te snel ontmoedigen en blijf in jezelf geloven. Succesvolle acquisitie kun je leren door het veel te doen.
Vraag wel altijd naar de reden. Soms komt een afwijzing neer op het feit dat jij simpelweg minder ervaring hebt. Wellicht kun je hier nog iets van leren en dezelfde.
Wees gerust elke ondernemer heeft met bovenstaande te maken (gehad). Ook de succesvolle ondernemers. Doorgaan en leren dat is de rode draad die je moet volgen om succesvol te worden en te blijven.Kijk hier ook eens
Heb je nog vragen over hoe je dit nu precies en concreet aanpakt? Stel ze in het commentaarvakje onder het blog. Dan dagen we samen de collega ondernemers uit dit ook met ons te delen, zodat we van elkaar leren en allemaal grote stappen kunnen maken.
Als je dit artikel waardevol vindt, deel het dan binnen jouw netwerk door te klikken op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen op deze pagina, zodat ook zij ervan kunnen profiteren.
Bouw aan je toekomst!
Groet, Anje
[…] praat ik over menselijke behoeftes en niet over sales, verdienmodellen […]
[…] Beschrijf op je site dus niet alleen de procedures op het gebied van klachten, retourzendingen en garantie. Laat ook zien hoe er in de praktijk door klanten gereageerd wordt. Dit doe je door het plaatsen van referenties. […]