Het DNA van een succesvolle ondernemer 

Het DNA van een succesvolle ondernemer 

Succesvol zijn als ondernemer, is dat DNA? Daarover gaat dit blog. Inmiddels ben je wel doordrongen van het feit dat iedere ondernemer uniek is. Niet iedere ondernemer streeft naar financiële onafhankelijkheid, rijkdom en succes. De meeste voorbeeld-ondernemers uit de literatuur en op radio en tv stralen dit wel uit. Zij dragen het beeld uit van de gevierde ondernemer die doorging waar anderen stopten. Mensen willen dit graag zien en horen. Terecht, want het werkt zeer aanstekelijk.

Kunstenaars

Succesvolle ondernemers hebben iets gedaan in een bepaalde situatie en tijd wat uniek en lovenswaardig is. Daarmee hebben ze zich onderscheiden en iets gecreëerd. Is dit DNA? Zit het echt in de genen? Of kun je dit aanleren?

Dat vind ik een van de mooiste krachten van ondernemers. Ze zijn in staat om van niets iets te creëren. Ze zijn eigenlijk een soort kunstenaars, die gebruikmaken van de economische wetten in plaats van een doek en verf. Het is inspirerend om van de beste  marktkunstenaars te leren hoe zij hun bedrijf hebben laten groeien en  succesvol hebben gemaakt. Zeker voor ons is deze groep koplopers erg interessant. Als je die namelijk voor je kunt winnen, krijg je de rest ook gemakkelijker aan boord. Waarom? Net als in de consumentenmarkt vervullen koplopers een voorbeeldrol met aantrekkingskracht op anderen. Maar let op! Dit kan ook de verkeerde kant op werken.

Het gedrag van snelle groeiers

Wat is succes? Succes kent vele vormen. Wij hanteren gemakshalve de uitleg van succes in termen van groei, omzet, winst, omvang en imago. Natuurlijk is succes persoonlijk en kan een kleinere ondernemer met bijvoorbeeld twee medewerkers en een goede balans tussen werk en privé zich uitermate succesvol voelen. Wat zijn nu de kenmerken van een succesvolle ondernemer of liever gezegd wat voor specifiek gedrag vertoont hij?

Dr. Ben Tiggelaar heeft samen met Port4Growth, een onderzoek gedaan naar het gedrag van de snelle groeiers. Zij kwamen tot een aantal opvallende conclusies:

  • Snelle groeiers leren, vaak noodgedwongen, sneller delegeren. Iets wat voor veel ondernemers lastig blijkt. Gericht iemand aannemen of verantwoordelijk stellen voor het (operationeel) leiden van het bedrijf geeft de ondernemer ruimte om zich te richten op de groei en ontwikkeling.
  • Ook realiseren ze zich hoe belangrijk zelfmanagement is. Hiermee bedoelen ze tijd en aandacht steken in persoonlijke ontwikkeling. Bijvoorbeeld door managementboeken te lezen, masterclasses, congressen en trainingen te volgen en een coach als klankbord in te zetten.
  • Ze investeren in overige managementvaardigheden. Denk hierbij aan het professionaliseren van de organisatie door de inzet van vaste overlegmomenten en groepssessies om de strategie te delen en door betrokkenheid te creëren. Soms ook door afstand te nemen van amicale managementstijlen en door helder leiding te geven.
  • Zowel voor zichzelf als voor de organisatie maken ze regelmatig de doelen expliciet. Ze blijven heel duidelijk en continu aangeven wat het resultaat moet zijn en wat de huidige status is.

Top 3 van kwaliteiten

Daarnaast komt uit onderzoek van Ernst & Young een iets andere benadering van de kwaliteiten van succesvolle topondernemers. De ondernemers die deelnamen aan het onderzoek, gaven de volgende top 3 van benodigde kwaliteiten aan:

  1. Het hebben, delen en toelichten van een duidelijke visie die gedragen wordt door het bedrijf, de medewerkers, de partners, de leveranciers en de mogelijke aandeelhouders of investeerders. De ondernemer is de architect van deze visie.
  2. Het oprecht hebben van passie voor het bedrijf, het product, de medewerkers, het bedienen van klanten en het altijd maar verder brengen van het geheel.
  3. De onvoorwaardelijke drive om het idee te laten slagen ondanks alle obstakels, zoals talloze mensen die zeggen dat het niet gaat werken. Het getuigt van doorzettingsvermogen om, ondanks diverse tegenvallers, het lange termijndoel voor ogen te houden.

Bovendien geeft het onderzoek aan dat de ondernemers en ondernemingen zich duidelijk hebben gefocust op de volgende doelen:

klantonderzoek om alle potentie in de markt optimaal te benutten

operationeel aanpassingsvermogen om snel en effectief te kunnen reageren

concurrerende kostenstructuren om de winst te optimaliseren

stakeholdersvertrouwen om het talent in het bedrijf zeker te stellen en om ondersteuning te krijgen van de stakeholders bij het bereiken van de doelen

De praktijk

Wat kunnen we met deze kenmerken van succesvolle ondernemers? Het zijn punten waarop je ondernemers kunt helpen om succesvoller te worden. Door er met jouw organisatie, dienst, product, wetgeving, beleid, informatie of belangenbehartiging op in te inspelen.

Zelf help ik ondernemers ook om hun visie scherp(er) te krijgen door ze te inspireren met succesvolle voorbeelden, het stimuleren van hun passie door ze met gelijkgestemden in contact te brengen en hun drive te prikkelen door ze te motiveren. En daarmee ben ik een onderdeel geworden van hun zelfmanagement.

Het DNA van een succesvolle ondernemer

Heeft een succesvolle ondernemer een ander DNA? Ja en nee. Het hangt af van wat je succesvol noemt en hoe je DNA omschrijft. Maar wat wel duidelijk wordt is dat er overeenkomsten zijn tussen succesvolle ondernemers onderling.

Mijn advies? Ga er een voor zitten en kijk in hoeverre de serie blogs vanaf 19 december 2017 tot en met heden iets over jou vertellen. Waarin zie jij jezelf en wat betekent dat dan? En ik ga nog enkele weken door met je inzicht geven in je doelgroep de  ondernemers, mensen zoals jij en ik.

Helpt dit artikel je verder? DEEL het dan s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Bouw aan je toekomst!

Groet, Anje

 

, , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.