6 Tips over assertiviteit en succesvol zijn in je werk

Assertiefiteit en succesAssertiviteit en succesvol zijn in je werk

Wat hebben assertiviteit en succesvol zijn in je werk met elkaar te maken? ALLES!

Daarom is het belangrijk dat je kunt opkomen voor jezelf. Niet om altijd je zin te krijgen, maar om op een goede manier op te komen voor je rechten.

 Wat is assertiviteit?

Er is een verschil tussen kritiek geven en assertief zijn.

  • Bij kritiek gaat het erom dat je zegt wat de ander anders moet doen.
  • Bij assertiviteit gaat het er vooral om dat je op een nette manier duidelijk maakt wat jij wilt of niet wilt.

Assertiviteit is nodig als jij het gevoel hebt dat jou iets gevraagd wordt wat jij niet wil, er wordt jou onrecht aangedaan of als er onterecht iets van jou gevraagd wordt. Hierin zijn verschillende scenario’s mogelijk.

 Win-verlies (agressief)

A zegt wat hij niet wil maar op een nare manier zodat B zich er ook nog extra rot bij voelt.

Verlies-win (niet assertief)

A durft geen nee te zeggen en laat gebeuren wat hij niet wil. B wint en krijgt de zijn zin.Opkomen voor jezelf

Win-win (assertief)

A laat zien dat hij de vraag snapt, en dat hij dit niet wil maar ook waarom hij dat niet wil.
B baalt maar snapt de redenering en weet wat hij van A kan verwachten.

Assertiviteit heeft alles te maken met opkomen voor jezelf dus je rechten. Het is iets anders dan altijd je zin krijgen. Rechten hebben te maken met iets dat terecht is. Als iemand iets van jou vraagt dat niet terecht is, mag jij opkomen voor jouw recht. Recht heeft dus te maken met iets dat juist is.

Assertief op het werk

Tijdens je werk kun je jezelf afvragen, hoort het in mijn functie of niet. Hoort het erbij, dan hoef je niet assertief te zijn, je moet het gewoon doen. Hoort het er niet bij, dan kun je assertief nee zeggen.

Als jij opkomt voor je rechten, kom je op voor iets dat afgesproken is. Jij staat dan ‘in je recht’. Nou is het probleem dat je niet alles kunt afspreken. Soms moet je ‘iets extra’s doen’ dat niet altijd is afgesproken. Rechten veranderen soms en dan zal je in overleg met je baas bepalen wat terecht of onterecht is.

Behalve agressief of assertief zijn met woorden kun je dat ook in je gedrag laten zien.

Gedrag herkennen

Agressief, niet-assertief en assertief gedrag zie je niet alleen aan wat iemand zegt (verbaal), maar ook aan zijn non-verbale gedrag.
Er zijn tal van lijstjes te maken met voorbeelden. Hier een paar. Volgende week meer over assertief zijn. Het gaat er nu alleen om dat je snapt dat gedrag niet alleen in woorden zit, maar ook in gedrag.

Agressief gedrag

Hoe is iemand ‘met woorden’ agressief?

  • De ander voor gek zetten
  • Een ander beschuldigen
  • Roddelen
  • Dreigen

Hoe is iemand die ‘zonder woorden’ agressief is:

  • Kijkt boos
  • Maakt dreigende gebaren (bijvoorbeeld: middelvinger opsteken)
  • Wil met oogcontact de baas spelen (bijvoorbeeld: aanstaren)
  • Lacht minachtend

Niet assertief gedrag

Hoe is iemand ‘met woorden’ niet-assertief?

  • Door veel lange verhalen te vertellen, die niet te volgen zijn
  • Heel vaak ‘sorry’ zeggen
  • Veel verkleinwoorden gebruiken (overal ‘tje achter)
  • Zichzelf omlaag halen
  • Veel klagen.

Wel assertief gedrag

Hoe is iemand ‘met woorden’ assertief?

  • Duidelijk, kort en krachtig spreken
  • Vraagt door als hij iets niet begrijpt
  • Zoekt een manier om problemen op te losse

Hoe is iemand ‘zonder woorden’ assertief is:

  • Spreekt duidelijk en met klemtonen
  • Laat non-verbaal zien hoe hij zich voelt
  • Zit of staat rechtop
  • Houd oogcontact, zonder te gaan starJezelf zijn

Tot slot nog 6 tips om assertiever te worden:

  1. Weet wat je wilt. Als je je eigen mening niet kent, kun je ook niet duidelijk maken wat je wilt.
  2. Draai er niet om heen. Maak kort en krachtig duidelijk wat je wilt.
  3. Gebruik de ‘ik vorm’. Verschuil je niet achter anderen. Jij zegt ‘nee’ of jij wilt iets van een ander.
  4. Leg uit ‘waarom’ je iets wilt.
  5. Blijf vriendelijk tegen de ander. Dat jij opkomt voor jezelf, betekent niet dat het contact slechter moet worden. De ander heeft het recht wat van je te vragen. Jij hebt het recht ‘nee’ te zeggen.
  6. Vraag de ander wat hij wil en waarom hij dat wil. Win-win relaties ontstaan eerder als ook duidelijk is wat de ander wil. Jij kunt dan rekening houden met de wensen van de ander.

Helpt dit artikel je verder? DEEL het dan s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Bouw aan je toekomst!

Groet, Anje

, , , , , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Assertief ondernemen doe jij dat? - Futuretobuild - 5 februari 2018

    […] je duidelijkheid schept voor de mensen waarmee je werkt, je klanten, kortom iedereen om jou heen. Assertiviteit betekent opkomen voor jezelf, zonder de gevoelens van anderen uit het oog te verliezen. Niet […]

  2. Assertiviteit, hoe dan en waarom? - Futuretobuild - 15 februari 2018

    […] je invloed wilt hebben op je leven en de omgang met anderen. Assertiviteit staat dus centraal. In week 5 hebben we gekeken naar wat assertiviteit is en hoe dat je werk beïnvloed. Week 6 heb ik gebruikt […]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.