Wat is het verlangen van ondernemers?
Ondernemers hebben net als ieder ander bepaalde doelen voor ogen om uit te komen bij hun verlangen. Hiervoor is bepaald gedrag nodig. Als mens weet je dat je soms een ander gedrag vertoont (dan je zou willen). En er is nog iets aan de hand want je ziet dat er verschil zit tussen hoe een ondernemer (of jij) zich in het publiek voordoet en een houding geeft ten opzicht van hoe hij zich tegelijkertijd voelt. Dit contrast of beter gezegd deze spanning is nodig om wrijving te krijgen en beweging te veroorzaken.
Ijsberg
In bepaalde managementboeken wordt een organisatie ook wel eens vergeleken met een ijsberg. Het grootste deel van de ijsberg zien wij niet. Dit bevindt zich onder de wateroppervlakte. Alleen het topje van de ijsberg is zichtbaar boven de wateroppervlakte. Zo is dat volgens mij ook met ondernemers. Als wij deze ijsberg in beweging willen brengen, moeten we zowel de boven- als de onderkant zien en bewerken.
Misschien denk je nu waar gaat dit over. Nu, ik wil je laten zien dat er heel veel mee speelt in de wereld van de werkenden. Als voorbeeld neem ik de doelgroep ondernemers, omdat ik er zelf een ben. Maar dit kun je ook toepassen op anderen die je zoek. Werkgevers, collega’s, klanten etc.. Het heeft te maken met marketing die je toch al onbewust (selecteren) of bewust toepast.
De praktijk
Veel marketeers baseren hun aanpak graag op een gemiddeld consumentenprofiel. Dat zegt men niet graag, maar wil men wel. Vanuit dat profiel stel vragen die je verder helpen. De doelgroep hier zijn de ondernemers.
- Wat denkt een gemiddelde ondernemer hiervan?
- Hoe zou hij reageren?
Om je een beetje gevoel te geven bij de gemiddelde ondernemer, volgt hieronder een lijstje met wat kerngegevens, afkomstig uit het Nationaal Ondernemers Onderzoek 2011 van Synpact.
De gemiddelde ondernemer:
- is gemiddeld 45 jaar
- ‘bezit’ een gezin met kinderen
- zijn inkomen is gemiddeld minder dan 2 keer modaal
- is in 85% van de gevallen man en in 15% vrouw
- heeft een mbo- of hbo-opleiding gevolgd
- is gemiddeld 15 jaar actief
- rijdt in een zakelijke middenklasse-auto of speciale beroepsauto
- heeft circa 5 tot 7 mensen in dienst
- werkt circa 50 tot 60 uur per week
- geeft als geluk cijfer een 7,5
- geeft als persoonlijk succescijfer een 7 en wil groeien naar een 8
- heeft over het algemeen een druk en vooral hectisch bestaan
- ligt wel eens wakker over de balans werk en privé en de toekomst van het bedrijf
- vindt het ondernemen een mooi maar soms ook zwaar beroep
De gemiddelde ondernemer bestaat natuurlijk niet. We kunnen ons er wel een beeld bij vormen, maar iedere ondernemer heeft zijn eigen karakteristieken door zijn specifieke situatie. Hierbij kun je denken aan branche, bedrijfsomvang, fase in de levenscyclus, grootteklasse en regio.
Generatieverschillen
Daarnaast zien we inmiddels ook grote verschillen ontstaan tussen verschillende generaties ondernemers. Voor een deel door de maatschappij bepaald door mensen in leeftijdshokjes te plaatsen ongeacht de kwaliteiten. En voor een deel door wat mensen van uit de maatschappij te zien krijgen. Was er geen internet dan kun je er dus niet mee werken. Daar gaan we:
- De meer traditionele babyboom-ondernemers nemen afscheid
- De pragmatische ondernemers van de X-generatie (geboren tussen 1971-1981) zijn volop en vaak succesvol actief
- De ondernemers van de digitale Y-generatie (1982-1992) tonen veel creatief en nieuw ondernemerschap
- De aankomende ondernemers van de Z-generatie (1993-2010) zijn 24/7 online, tonen nu nog een “het komt wel goed”- mentaliteit en hechten veel waarde aan balans en vrije keuzes. Op zich een mooie voedingsbodem voor ondernemerschap.
Ambitieverschillen
We kunnen ons natuurlijk allemaal levendig voorstellen dat iedere ondernemer een verschillende ambitie kan hebben en ambities hebben een sterke invloed op zijn bedrijfsvoering.
- Wil een ondernemer de top bereiken en volop in de media aandacht staan?
- Of wil hij zelfstandig werken en zijn ondernemen goed kunnen combineren met zijn gezin en privéleven?
- Is hij net vol energie gestart, gaat hij als een dolle aan het werk en investeert hij veel tijd en geld in de groei?
- Maar het kan ook dat zijn bedrijf al bijna volwassen is, hij heeft een lekkere financiële buffer, hij gaat wat meer afstand nemen en hij investeert zeer zorgvuldig in toegevoegde waarde?
En hoe is de persoon in kwestie? In wat voor auto rijdt hij, in wat voor huis woont hij, hoe is de gezinssituatie? Allemaal logische en kleine aspecten die een groot effect kunnen hebben op het denken en het doen (algemeen) van een ondernemer en dus op alles wat hij gaat doen met zijn bedrijf.
Wat is het verlangen van ondernemers?
Hieronder zie je een tekening die de cyclus aangeeft welke een ondernemer dagelijks doorloopt. Vaak gaat dit onbewust en soms is deze cyclus ook een blok aan het been. Bekijk de tekening eerst goed. Per deel gebied volgt dan een nadere toelichting. Herken jij jezelf hierin?
Wat denk ik en voel ik?
Zorgen en aspiraties
- Maak ik wel de juiste keuzes voor mijn bedrijf?
- Wat moet ik doen om te groeien en succes te behouden?
- Hoe word ik succesvol(er)?
- Waar moet ik mij nu en straks op focussen?
- Zie ik belangrijke zaken over het hoofd?
- Hoe creëer ik een “zorgeloze” toekomst?
- Wat is mijn back-up mocht het ooit misgaan?
Wat werkelijk telt en belangrijk is voor mensen:
- Veiligheid en zekerheid
- Resultaat en succes
- Samenwerking
- Erbij horen
- Creativiteit en vooruitgang
- Morele waarden
- Spirituele vervulling (waartoe leidt dit?)
- “Ik ben ondernemer pur sang.”
Wat zie ik?
Zakelijke vrienden
- Collega-ondernemers binnen de branche
- Netwerk-ondernemers in de regio
- Concurrenten
- Leveranciers
- Adviseurs of accountants
- Klanten
Wat biedt de markt mij?
- Zit ik in een groei- of krimp markt?
- Zijn er kansen?
- Hoe komt u nog aan geld?
- Groeikansen of overleven?
- Arbeidsmarkt nu en straks
- Maak je bedrijf flexibel
- Wat doet de overheid voor je?
- Social media kans of bedreiging?
Om mij heen
- Reorganisaties en faillissementen
- Angst waardoor onzekerheid toekomst
- Bezuinigingen dus kostenfocus
- Succesverhalen ondernemers
- Kansen door afvallers
- Veranderingen in bedrijven
Wat zeg en doe ik?
Gedrag naar anderen
- Ik zal alles doen om het succes te behalen
- Ik ben verantwoordelijk, ik maak keuzes
- Het komt wel goed, heb vertrouwen Maar stiekem weet ik het soms ook niet meer en ben ik ook onzeker over de toekomst en de juiste strategie.
Attitude in public
- Zichtbaar positief, enthousiast, sterk en solide
- Het gaat goed, maar we hebben wel wat last van …
- Hard werken; druk, druk , druk
- We moeten meer doen en we vechten voor iedere deal
- Gedreven ondernemer met passie
- Klagen over medewerkers vooral binnen een grootbedrijf als de overheid
Mijn pijn
Angsten
- Ik sta er wel erg vaak alleen voor
- Hoe overleef ik deze periode zonder te veel te verliezen?
- Ga ik het redden? Of ga ik misschien ergens last van krijgen?
- Hoeveel geld (reserves) ben ik bereid te investeren?
- Is mijn businessmodel wel geschikt voor de toekomst?
- Is dit wel goed voor mijn gezondheid en hou ik dit vol?
- Wat is het effect voor mijn medewerkers?
Mijn winst
- Succesvol bedrijf (omzet, winst, stabiele groei, waarde-opbouw)
- Financieel zekere toekomst voor mijn gezin en die van mijn medewerkers
- Status, trots, aanzien, respect, goed imago
- Groei ten opzichte van de concurrentie in mijn markt
- Rust, stabiliteit, zekerheid
- Moment dat ik afscheid kan nemen en de zaak goed kan verkopen
Wat hoor ik?
Wat zeggen vrienden?
- Werk je niet te veel?
- Neem je niet teveel risico’s?
- Laat het af en toe ook los
- Denk ook aan je oudedagsreserve.
- Investeren of bezuinigen?
- Zou je dat nu wel doen?
Wat zegt mijn zakelijke omgeving?
- Wat voor invloed heeft de crisis op je bedrijf?
- Heb je de juiste maatregelen getroffen?
- Welke trends beïnvloeden je businessmodel?
- Hoe ziet de toekomst eruit in deze sector?
Wat heeft invloed op mij?
- Thuisfront / partner
- Andere (collega-)ondernemers
- Brancheorganisaties
- Accountant / adviseurs
- Bank
- Media
- Politiek
Dus, als je dit nu allemaal gelezen hebt, kijk dan eens wat er met je gebeurt. Wat betekent dit voor jou? Wat kom jij tegen in je omgeving? Waar ligt jouw ambitie of verbeter punt? Herken jij jezelf of anderen hierin?
Niets is 100% stabiel. Bovenstaande zijn indicaties, conclusies uit onderzoek en voortdurend in beweging. Hiermee kun je al een mooie marketingstrategie / sollicitatiestrategie mee maken! Immers, de grootst gemene deler is dat het allemaal mensen zijn, net als jij en ik.
Helpt dit artikel je verder? DEEL het dan s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
Bouw aan je toekomst!
Groet, Anje
[…] ondernemers omgaan met tegenslag. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Vandaag zit het dus tegen. Misschien […]
[…] je van jezelf weet waar je naar verlangd ben je bereid om meer te oefenen, te doen, te proberen om het te laten […]