Gemotiveerde medewerkers behouden. Hoe?

Gemotiveerde medewerkers behouden. Hoe?

Gemotiveerde medewerkers dat klinkt fijn! In ons bedrijf werken alleen gemotiveerde medewerkers! Wie wil daar nu niet werken?

Binnen elk bedrijf zijn de medewerkers a.h.w. het tweede kapitaal. Dat snapt iedereen. De medewerkers willen zich betrokken voelen bij de werkzaamheden. Gemotiveerde medewerkers zijn productiever, doen meer sales en zijn drie keer zo creatief als medewerkers die kampen met twijfels over hun werk. Maar weet je dat je ook zelf je medewerkers kunt demotiveren? Als leiding kun je de sfeer goed verpesten. Let op want personeel dat  gedemotiveerd werkt, presteert vaak onder hun kunnen en is weg bij de eerste de beste baanoptie. Medewerkers verlaten niet hun baan, maar hun leidinggevende, zo blijkt vaak.

Zeven tips om mensen binnen boord te houden. Wie bij wil dragen aan gemotiveerde medewerkers, moet in ieder geval stoppen met het doen van de volgende dingen:

  1. Niet betrokken zijn

Meer dan de helft van de medewerkers switcht uiteindelijk van baan door de verstandhouding met hun leidinggevende. Slimme leidinggevenden zoeken daarom een goede balans tussen het zijn van een baas en een vriend. Successen worden gevierd, als er problemen zijn is er medeleven en uitdagingen worden samen opgezocht. Als deze persoonlijke verbinding er niet is, is acht uur een lang tijd om met iemand samen te werken.

2. Het maken van irrelevante regels 

Het is een gegeven dat je regels moeten stellen voor medewerkers, maar laat het er vooral niet teveel zijn. Of het nou gaat over overijverig aanwezigheidsbeleid of een uitbundige beschrijving over declaraties: een paar onnodige regels kunnen medewerkers al tot waanzin drijven. Als medewerkers het idee hebben dat je constant met ze meekijkt, is dat niet voordelig voor de motivatie. Laat ze eens reageren op de regels die er zijn en kijk welke (waarom) weg kunnen.

3. Terugkomen op beloftes

Het maken van beloftes balanceert altijd op een ragfijne lijn tussen het gelukkig maken en het teleurstellen van medewerkers. Wie zijn belofte weet te houden, maakt zichzelf betrouwbaar en loyaal, twee belangrijke eigenschappen. Wie terug moet komen op zijn beloftes omdat hij ze niet waar kan maken, wordt daarentegen gezien als respectloos en ongeïnteresseerd. “Als de baas zich niet aan zijn beloftes houdt, waarom zouden medewerkers dat dan wel moeten doen?”

4. Het aannemen van de verkeerde mensen

Medewerkers die hard en graag werken willen samenwerken met mensen met een soortgelijke mindset. Als je mensen aanneemt die niet aansluiten bij de medewerkers die al in het kantoor lopen, is de kans groot dat er demotivatie ontstaat. Iemand die niet goed binnen het team ligt een hogere functie bieden is zo mogelijk nog erger: als iemand de beloning van zijn harde werk ziet gaan naar iemand met wie hij niet graag werkt, is de kans groot dat hij op zoek gaat naar een nieuwe baan.

5. Iedereen gelijk behandelen

Deze tactiek werkt erg goed bij kinderen op school, maar op het werk kan dit fout gaan. Door iedereen gelijk te behandelen is er geen erkenning voor mensen die extra hard werken, meer omzet draaien of zich meer inzetten. Door mensen juist te laten zien wat er te verdienen valt als het goed gaat, zal je ze motiveren. Lukt je dit niet,  ga dan werken met teamdoelen waar een beloning aan hangt. Leg uit dat het hele team elkaar ondersteunt en zet iedereen in de kracht.

6. Slechte prestaties tolereren

Een gezegde uit de muziekwereld luidt: de band is zo goed als de slechtste speler. Het maakt niet uit hoe goed de prestaties binnen je bedrijf gemiddeld zijn, iedereen ziet vooral de slechtste werknemer. Onderzoek daarom waardoor de eerst zo gemotiveerde medewerker nu slecht presteert. Onderzoek ook wat jij daaraan kunt veranderen. Als je niet bezig bent met het opkrikken van prestaties, zal dat uiteindelijk de hoogvliegers demotiveren en zullen zij vertrekken. Maar vergeet niet als de slechtste of beste medewerker vertrekt is een ander de slechtste of beste. Zorg dus dat het woord slechtste of beste niet gebruikt gaat worden!

7. Behaalde prestaties ongezien voorbij laten gaan

De kracht van een klopje op de schouder of compliment wordt vaak onderschat, vooral bij medewerkers die veel doelen behalen. Iedereen houdt van bevestiging, of je je doelen nou snel haalt of er iets langer over doet. Individuele aandacht voor behaalde prestaties laten zien dat je oplet. Voor de een kan die beloning bestaan uit een kaartje of een bos bloemen, de ander heeft genoeg aan een mondelinge bevestiging van zijn harde werk. Weet je niet waarmee je iemand kunt complimenteren, dan is het de taak om je team beter te leren kennen. Een kleine moeite (van te voren in te plannen) is een digitaal kaartje  op de verjaardag.

Tot slot over gemotiveerde medewerkers.

Heb jij ooit in loondienst ergen prettig gewerkt? Haal dat voor je geest en denk na over waarom het zo prettig werken was. Waardoor werd jij een gemotiveerde medewerker? Leg dit uit aan je team zij zullen je snappen! Als je werkt met een team kun je tijdens een teamdag ook de hier boven genoemde  zeven punten doornemen en uitleggen waarom je dat doet. De teamleden kunnen je er veel over vertellen mits zij wijzigingen mogen aan brengen. Kaart op zo’n dag ook aan wat zij een goede manier van aanpakken is als het gaat om de beste en de slechtste werknemer. Kijk waarin je ze tegemoet kunt komen.

Helpt dit artikel je verder? DEEL dit artikel dan s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Bouw aan jouw toekomst!

Groet, Anje

, , , , , , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Je beste personeel, hoe ga je ermee om? - Futuretobuild - 12 december 2017

    […] het blog van 31 oktober en 5 december heb ik je ook al tips gegeven waarom mensen voor / bij jou willen werken lees dat […]

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.