11 tips Hoe je een marketingplan maakt

Hoe je een marketingplan maakt

Wat is een marketingplan? Een marketingplan beschrijft hoe je in gaat spelen op de markt met als doel zoveel mogelijk te verkopen. Door het schrijven van een dergelijk marketingplan heb je een duidelijk beeld van de markt en haar behoeften en kun je met jouw bedrijf beter inspelen op de veranderingen.

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een boost geven en werkt op termijn ook kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van je) gestelde doelen.

Voor het maken van een goed marketingplan heb je onderstaande informatie nodig:

Alle informatie uit deze onderzoeken c.q. analyses ga je namelijk rangschikken zodat je er besluiten over kunt nemen. We noemen dit ook wel het maken van een marketingmix.

De marketingmix maakt deel uit van het marketingplan en wordt in de volksmond ook wel omschreven met ‘ de vijf P’s’: Prijs, Product, Plaats en Promotie, Personeel. Maar de tijd heeft niet stil gestaan en inmiddels zijn er in mijn optiek 11 P’s waarmee je te dealen hebt.

  1. Product

Dit is het product of de dienst die je gaat aanbieden. Het is van belang dat je hier goed over nadenkt, want er moet sprake zijn van een toegevoegde waarde als oplossing voor bestaande problemen van je mogelijke klanten. Vraag je dus altijd af of de klant hier wel behoefte aan heeft.

  1. Prijs

De prijsbepaling van een nieuw product is van groot belang en valt of staat vaak met het slagen van een onderneming. Zit je te hoog, dan verlies je klanten aan de concurrent. Ga je juist heel laag zitten, dan kan dit weer ten koste gaan van de winst. Onderzoek daarom goed de vraag naar jouw product of dienst en kijk wat de concurrentie doet.

  1. Plaats

Met plaats wordt niet alleen de locatie bedoeld waar de klant het product krijgt, maar ook hoe ze er aankomen speelt een grote rol.

  1. Promotie

Promotie slaat grotendeels op de communicatie tussen je bedrijf en de klant met als doel: het stimuleren van de verkoop. Het promoten van een nieuw product kan op verschillende manieren: door offline en online te adverteren in de media bijvoorbeeld, maar ook door actief te zijn op beurzen en netwerkbijeenkomsten en het versturen van nieuwsbrieven. Verder kun je gebruikmaken van public relations en persoonlijke verkoop.

Vergeet ook niet de digitale variant voor de zoekmachineoptimalisatie (SEO) en reclame in zoekmachines en op websites. Essentieel is de slag die je moet maken van promotie naar communicatie.

  1. Personeel

In bepaalde gevallen wordt personeel als vijfde P aan de marketingmix toegevoegd. Aangezien niet iedere ondernemer direct personeel in dienst zal nemen, ontbreekt dit onderdeel bij veel ondernemers in het marketingplan. Dit punt noem ik toch even voor degenen op wie dit vijfde punt wél van toepassing is. Medewerkers kunnen namelijk op termijn wel een grote rol gaan spelen in het succes van jouw onderneming.

Niet alleen omdat werknemers vaak als visitekaartje fungeren voor een bedrijf, maar ook omdat jouw toekomstige personeelsleden in de hoedanigheid van verkopers of servicemedewerkers een doorslaggevende factor zijn voor klanttevredenheid. Kies dus het juiste personeel en zet ze in hun kracht.

  1. Periferie

Periferie gaat over omgevingsfactoren, zoals de buurt waar het bedrijf gevestigd is of de locatie waar de diensten worden verricht. Online of offline waar doet de klant zaken met jou?

  1. Packaging

Voor bepaalde producten kan de verpakking een essentieel instrument zijn om de eigen waarde tot uiting te brengen.

  1. Partners

Het hebben van goede en betrouwbare partners is natuurlijk een groot voordeel en wordt door sommige marketeers als een aparte P in de marketingmix aangeduid. Laat zien met wie je samenwerkt.

  1. Presentatie

Ook de manier waarop jouw onderneming zich presenteert, kan bijdragen aan het succes. Een sterk imago kan de keuze voor een bepaald product of merk zelfs gunstig (of juist negatief) beïnvloeden.

  1. Proces

Deze P zal door over het algemeen door weinig bedrijven worden ingezet. Hij geeft in feite aan dat diensten (anders dan fysieke producten) door de klant worden beleefd als een proces vanaf het moment dat ze de dienst bij jou hebben afgenomen. Bijvoorbeeld het volgen van een training.

  1. Physical evidence

Physical evidence, ofwel het fysieke bewijs van de kwaliteit van de dienst. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het plaatsen van referenties, aanbevelingen en testimonials op jouw zakelijke website en LinkedIn-profiel.

De marketingmix

Kleine veranderingen aanbrengen in de marketingmix worden doorgaans als tactische activiteiten genoemd. Grote veranderingen in een of meer van de P’s moet als een strategische activiteit zien. Meer hierover in mijn trainingen. Was dit artikel waardevol voor je?

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Bouw aan je toekomst!

Groet, Anje

 

 

, , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.