Waar is jouw ondernemingsplan?
- Heb jij een ondernemingsplan?
- Gebruik je het ook?
Het schrijven van een ondernemingsplan, bedrijfsplan, of businessplan, is misschien wel de grootste uitdaging van een ondernemer.
Heb je het nodig? Ja en nee.
Ook hier is de eerste vraag die je moet beantwoorden wat is je doel ermee.
Een goed plan is volledig en concreet, maar bestaat ook weer niet uit onnodig veel woorden. Maximaal 20 pagina’s inclusief eventuele bijlagen.
Je maakt alleen een ondernemingsplan omdat je er iets mee wilt.
- om financiering los te krijgen dan heb je het inderdaad nodig.
- om een idee te hebben waaraan je werkt, om het dan ook doelgerichter te doen.
Maar omdat ondernemers steeds vaker toch een form van financiering willen hebben, is het goed als je weet wat er dan zo al in moet staan. Voor specifieke details kun je op internet vele voorbeelden vinden, afhankelijk wat je ermee wilt bereiken. Kijk hier ook eens
Een ondernemingsplan, daarin staat:
-
Het doel van jouw onderneming
Probeer eerst het bedrijfsdoel concreet te omschrijven in één heldere zin.
- Waarom heb je dit bedrijf?
- Voor wie?
- Wat denk je daarmee te bereiken
-
Het probleem
In dit onderdeel beschrijf je de huidige situatie van jouw toekomstige.
-
De oplossing
De titel geeft het eigenlijk al aan: hier draag jij een oplossing aan voor bovenstaand probleem.
- Welke maatregelen ga je met jouw bedrijf nemen om deze klanten een goed alternatief te bieden voor de huidige situatie?
- En is dit financieel haalbaar?
- Geef altijd kort aan welke problemen je kunt tegenkomen en hoe je verwacht deze te kunnen omzeilen of oplossen.
-
Waarom nu?
Dit onderdeel van het bedrijfsplan gebruik je om de lezer ervan te overtuigen dat dit een uitstekend moment is om een plan te maken. Welke ontwikkelingen maken jouw onderneming juist nu relevant?
-
De markt
Ken je jouw markt?
Geen businessplan is compleet zonder de resultaten van een marktonderzoek. Als ondernemer moet je weten hoe jouw markt in elkaar zit en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in de sector.
Hier schrijf je over de gevestigde bedrijven in jouw vakgebied en regio met wie je straks gaat concurreren. Geef ook bij iedere concurrent kort aan wat jouw bedrijf anders zal doen, of kijk waar je kunt samenwerken.
-
Het product
- In dit onderdeel kun je jouw product of dienst uitgebreid beschrijven.
- Wat is het doel?
- Hoe wordt het product gemaakt?
- Beschrijf dan stap voor stap hoe je straks precies te werk gaat en wat de kosten zullen zijn
-
Bedrijfsmodel
Hierbij ga je onder meer een inschatting maken van de verwachte omzet, prijs, potentiële klanten/doelgroepen, de maximale omvang van de opdracht of klus die je kunt aannemen en het verkoopmodel benoemen.
-
Het team
Hier moet je duidelijk aangeven wie de oprichter(s) zijn en wie verantwoordelijk zullen zijn voor de bedrijfsvoering. Vergeet hier indien relevant ook niet de directie of raad van bestuur te noemen.
Als jij een lening wilt dan moet je hierbij denken aan:
- het maken van een realistische inschatting van de kasstroom
- een winst -en -verlies rekening
- de balans en wat jij de potentiële investeerder op financieel gebied kunt bieden
- Wanneer denk jij dat je het break-even punt zult bereiken?
Maar nogmaals, je kunt dit plan gebruiken om zo zelf een goed doordacht idee om te zetten in een plan. En dat plan dan als richtlijn voor jezelf te gebruiken wordt. Of je gebruikt het om financiering rond te krijgen.
Zorg dat jij weet waarom je een plan wilt hebben of gaat maken, en maak het niet omdat het hoort.
Ik zeg niet dat je het zonder plan of iets moet doen maar een heel plan maken kost veel tijd. Tijd, die je wellicht beter kunt inzetten om aan je bedrijf te werken.
Hoe doe jij dit? Heb jij een bedrijfsplan? Gebruik je het ook?
Wil je mij laten weten, hoe jij dat nu doet? Geef je reactie in onderstaand commentaarveld zodat we van elkaar kunnen leren.
Als je dit artikel waardevol vindt, deel het dan binnen jouw netwerk door te klikken op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen, zodat ook zij ervan kunnen profiteren.
Bouw aan je toekomst!
Groet, Anje
No comments yet.