7 Tips om je tarief te bepalen
- Weet jij niet wat je voor je product moet vragen?
- Ben je bang te hoog of te laag in te zetten?
Eén van de moeilijkste dingen als ondernemer is om je tarief te bepalen. Ongeacht of het om een fysiek product gaat of om een dienstverlening het is lastig. Veel ondernemers worstelen hier mee. De angst voor het (on)juiste tarief belemmert je in het uit proberen ervan.
Tarief bepalen vraagt om eerlijkheid.
Eerlijk tegen jezelf en de klant. Natuurlijk wil je met vakantie en lekker leven. Bedenk wat jij voor dergelijke zaken zou willen betalen. Begin je net dan heb je niet direct de hoofdprijs binnen. Maar je hoeft ook niet onder de marktprijs te gaan zitten.
- Daarom praat in termen van waarde. Hoeveel is jouw aanbod waard?
- Is het een eenmalig iets of heeft men er levenslang iets aan?
- Wat kun je nog meer bieden voor de zelfde prijs?
Hier volgen 7 tips om je tarief te bepalen:
- Bereken de kostprijs; wat heeft het maken van jouw dienst of product jou echt gekost. Je mag best een laag uurloon mee tellen hierin. Het gaat wel om kosten die elke maand of jaar terug komen dus geen afschrijvingen van je computer. ( denk aan marketing budget, telefoon, huisvesting, boekhouder, vervoer etc.)
- Bereken nu wat je dus minimaal per maand moet verdienen om deze kosten te kunnen betalen.
- Bij dit bedrag tel je 8% voor vakantie & extra dingen die je privé wilt doen op.
- Nu kun je gewoon leven en werken maar wat als de belasting je de rekening stuurt? Dan gaat er tussen de 34% -52% van je jaarinkomen af. Tel dit er dus bij op om te weten wat jij moet verdienen. (belastingvoordeel moet er weer vanaf)
- Hoeveel winst heb jij nodig om tegenvallende kosten(privé en zaak) op te vangen? Wees eerlijk en reken je niet rijk! Ik stel voor ongeveer 7 % van je jaarinkomen.
- In hoeveel uur kun je dit verdienen? Of hoeveel uur per week / maand werk jij en heb je werk dat inkomen oplevert? Wees eerlijk en bedenk dat je waarschijnlijk niet voor 40 uur per week opdrachten hebt of voor dit bedrag de producten kunt verkopen. Maak een reëel inschatting.
- Kijk wat collega’s in jouw regio vragen zit je er ver onder doe er dan iets bij of verlaag het als je veel hoger zit.
Per branche, product of dienst zijn er verschillende berekeningen mogelijk maar dit zijn de beginselen ervan.
Je moet het per product of dienst berekenen zodat je er van kunt gaan leven.
Of zodat je kunt beslissen je product of dienst niet zo aan te leveren omdat het te duur of te goedkoop wordt. Hoeveel klanten heb jij voor je product nodig om ervan te kunnen leven?
Tijdens mijn trainingen gaan we hier verder op in. Vragen als waarom veel vragen of weinig vragen zinvol is. Hoe je klant niet (te) snel bij je wegloopt etc.
Wil jij mij, en collega ondernemers, vertellen hoe jij de kostprijs berekent? Zet dan jouw manier hieronder in het commentaarveld. Zo leren we van elkaar. En als je de reacties van anderen leest, neem even de tijd om te reageren, vragen te beantwoorden of in contact te komen…
DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren
Bouw aan je toekomst!
Groet, Anje
No comments yet.