5 Tips om van netwerken een succes te maken
- Kijk jij ook weleens jaloers naar die vlotte praatjesmakers?
- Wil jij ook zelfverzekerd een praatje beginnen?
Je hebt van die mensen die altijd weten wanneer ze wát willen zeggen. En dan is het ook nog grappig en onderhoudend. In werkelijkheid vinden 9 van de 10 mensen het lastig om een praatje te beginnen. Hoe doen ze dat toch? Hier 5 tips om je houvast te geven:
Stap 1: Zoek contact
Kies om iemand te willen ontmoeten. Want alleen als je de beslissing neemt om oprechte belangstelling te hebben voor de ander, krijg je aandacht terug. Zoek oogcontact en zie en voel wat de ander wil. Op basis hiervan maak je een inschatting: wel of geen praatje?
Stap 2: Contact maken
Loop in de richting van je gesprekspartner, bekijk de omgeving om hem heen. Waar kun je het best gaan staan of zitten? Let er op dat jij de ruimte hebt en de ruimte geeft aan de ander door afstand te houden. Maar wat zeg je als je de ander ontmoet? Kies een onderwerp dat iets gezamenlijks heeft. De reden waarom jullie hier zijn, het weer, de file of het openbaar vervoer zijn ook nog altijd veilige onderwerpen om over te beginnen.
Stap 3: Praten
Laat zien dat je luistert. En laat zien dat als je eenmaal contact hebt gelegd en de ander op jouw uitnodiging is ingegaan, je in contact blijft en je blijft praten. Stel vragen. Je laat daarmee je interesse blijken. Door het stellen van een open vraag nodig je de ander uit tot een uitgebreider antwoord. Bijvoorbeeld:
Stel geen waaromvraag. Mensen ervaren deze vraag al snel als een verwijt.
Stap 4: Afronden
Een goede afronding is een voorzet voor het afscheid nemen. De woorden die je gaat gebruiken hangen samen met de reden waarom je het contact wilt afsluiten. Zo kan het zijn dat je nog iemand anders wilt spreken (“Ik heb nog een andere afspraak, dus…”) of je wilt naar huis (“Hé, ik moet naar huis…”).
Stap 5: Afscheid nemen
Meestal verloopt het afscheid op een natuurlijke manier. Je neemt wat meer lichamelijke afstand en draait je lichaam weg in de richting waar je van plan bent naartoe te gaan. Gebruik geen smoezen of loze beloften, zoals “Ik zie je straks nog wel…” Vond je het echt leuk om met iemand te praten, eindig dan met bijvoorbeeld: “Ik vond het leuk om met je te praten, ik ga nu…”
Het belangrijkste is dat het een natuurlijke situatie blijft. Dit zijn hulpmiddelen om te voorkomen dat je niet weet wat je moet doen. Wil je er beter in worden? Kom dan naar de trainingen.
Welke tips spreken jou het meeste aan en hoe ga je deze gebruiken om er jouw beste netwerkbijeenkomst van te maken?
DEEL dit artikel met jouw netwerk door op de Facebook, LinkedIn, Twitter en Google+ knoppen te klikken, want zo kunnen bevriende ondernemers in jouw netwerk ook van dit materiaal profiteren
Bouw aan je toekomst!
Groet, Anje
[…] Netwerken, die waar je fysiek heen gaat, dragen bij tot naamsbekendheid en je leert jezelf steeds makkelijker en beter presenteren. Lees meer […]
[…] Hoewel een ‘follow-up’-mail of telefoontje wonderen kan doen bij netwerken, kun je dit beter ook weer niet overdrijven. In één week drie mailtjes of tweets sturen met de vraag of iemand al heeft gekeken naar jouw voorstel, is overdreven. Dit kan de ontvanger zowel een opgejaagd gevoel geven als jou enigszins wanhopig doen overkomen en dat zijn allebei resultaten die je liever wilt voorkomen. Vraag binnen netwerken naar de cultuur; hoe gaat iedereen met elkaar om? Meer weten over netwerken? Lees hier verder […]
[…] Netwerken is net werken. Je moet er iets voor doen. Dit kun je actief en passief doen. Actief wil zeggen er op af ( offline of online) maak kennis en leg contact. Passief wil zeggen dat je je richt op bestaande relaties. […]