4 Tips om nieuwe klanten uit je netwerk te halen!
Netwerken doe jij dat?
Wie zitten er in je netwerk?
Haal jij klanten uit je netwerk?
Je haalt nieuwe klanten uit je netwerk door te netwerken! Netwerken is voor ondernemers de manier om in contact te komen met (nieuwe) klanten. Dit kun je offline maar ook online doen.
Je netwerk uitbreiden is een belangrijke vorm van acquisitie, maar vergeet jouw bestaande relaties niet. Door je huidige kennissenkring warm te houden, kunnen er mooie kansen op jouw pad komen. Nieuwe klanten haal je uit je netwerk door deze relaties in te zetten.
Netwerken is net werken. Je moet er iets voor doen. Dit kun je actief en passief doen. Actief wil zeggen er op af ( offline of online) maak kennis en leg contact. Passief wil zeggen dat je je richt op bestaande relaties.
Stel je voor, op het moment is er geen sprake van actief contact. Dan is het aan jou om ervoor te zorgen dat de herinnering aan eerdere geleverde prestaties niet voorgoed naar de achtergrond verdwijnt. Neem zelf opnieuw contact op met deze voormalige opdrachtgever door een informele afspraak te maken. Liefst persoonlijk door erheen te gaan of te bellen. Ouderwets? Misschien maar zo laat je zien dat je er moeite voor doet, dus de “klant” belangrijk vindt.
-
Wees dienstbaar.
Ondernemers werken graag aan het opbouwen van een relatie met contacten die hen verder kunnen helpen met hun bedrijf. Het gaat dan om een advies of een vriendendienst (zoals korting bieden): als contacten iets voor elkaar kunnen betekenen zijn zij sneller geneigd om – al dan niet betaald – opnieuw van elkaars diensten gebruik te maken.
Dat betekent dat een dienstbare instelling in veel gevallen zal bijdragen aan het opbouwen van een relatie met mensen in jouw netwerk.
Je hoeft niet alleen te denken aan het verstrekken van vriendendiensten. Ook het delen van relevante artikelen en interessante ontwikkelingen in jouw vakgebied kan de band met een zakelijk contact verder versterken.
Het is niet de bedoeling dat ieder mailtje of bericht op social media over jezelf gaat, maar het kan geen kwaad om jouw netwerk regelmatig op de hoogte te brengen van wat je recent hebt geleerd en/of bereikt. Op deze manier weet jouw netwerk dat je je blijft ontwikkelen in jouw vakgebied en graag extra tijd investeert in het verbeteren van jouw vaardigheden.
Dus:
- Heb je onlangs een klus bij een grote klant afgerond en ben je in de gelegenheid om nieuwe opdrachten aan te nemen? Deel dit dan binnen jouw netwerk.
- Volg je momenteel een interessante cursus? Plaats hierover dan met enige regelmaat een update op social media.
-
Zichtbaarheid
Je hebt vast gehoord van ‘uit het oog, uit het hart’. Dit is online niet anders. Je moet dus op zoek naar mogelijkheden om ‘in beeld’ te blijven bij jouw huidige en potentiële klanten.
Dit kun je op social media doen door op verschillende platformen gebruik te maken. Bijvoorbeeld op LinkedIn actief deel te nemen aan discussiegroepen binnen jouw vakgebied en op Twitter jouw kennis te delen door het promoten van relevante artikelen.
Verder kun je starten met bloggen.
Dit is een goede manier om jouw expertise onder de aandacht te brengen. Neem bij het bloggen dan ook altijd het belang van de lezer als uitgangspunt. Als zakelijke contacten jouw blog relevant vinden, zullen zij deze eerder willen delen binnen hun eigen netwerk. Maar ook als jij deelt wat anderen vertellen, zullen zij eerder delen wat jij vertelt.
DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
Bouw aan je toekomst!
Groet, Anje
No comments yet.