4 Tips voor het maken van reclame
- Hoe zet jij een nieuwe dienst of product goed in de markt?
- Wat weet jij over het maken van reclame?
Ook als jij nog niet voldoende budget hebt om alles aan een reclamebureau uit te besteden zijn er mogelijkheden om reclamecampagnes te voeren.
Vraag succesvolle ondernemers hoe zij gestart zijn daar liggen vreselijk veel tips!
Een reclamecampagne kan jouw net dat ene zetje geven om door te breken bij de doelgroep en verder te groeien. Het maken van reclame is onderdeel van jouw marketingstrategie. Het is een manier om binnen de beoogde doelgroep aandacht te generen voor jouw product, dienst of merk. Adverteren kun je op verschillende manieren aanpakken.
Zo kun je advertenties (laten) maken voor tijdschriften of deze online plaatsen op websites en sociale media Verder kun je zoekmachinemarketing toepassen en spotjes produceren voor radio en/of televisie. Daarnaast kun je billboards, folders of e-mailmarketing (of een combinatie hiervan) inzetten.
Stel concrete doelen vast
Voordat je enthousiast begint met het bedenken van een reclamecampagne, moet je eerst uitzoeken wat je met het adverteren wilt en kunt bereiken, en dit goed in kaart brengen. Hieronder vind je een opsomming van doelstellingen die realistisch zijn voor een ondernemer:
- Het aantrekken van nieuwe klanten of opdrachtgevers
- Het behouden van jouw bestaande klantenkring en deze aan te sporen tot nieuwe aankopen
- Bestaansrecht van jouw bedrijf vaststellen en de naamsbekendheid vergroten
- (Potentiële) klanten duidelijk maken dat ze voor de beste deals bij jou (en niet bij de concurrent) aan het juiste adres zijn
Vervolgens kun je op papier zetten hoe je deze doelen denkt te gaan bereiken. Houd daarbij de volgende vier stappen in gedachten:
Stap 1: welke boodschap wil je overbrengen?
Het is de bedoeling dat je jouw boodschap en doel zo duidelijk mogelijk maakt. Probeer deze boodschap samen te vatten in een enkele zin. Houd de advertentie of campagne simpel. Niets zo vervelend als een woordgrap die niet aanslaat bij de klant. Tegelijkertijd moet de advertentie voldoende prikkelend en onderscheidend zijn om klanten over te halen een kijkje te komen nemen in jouw zaak of op jouw zakelijke website.
Het bedenken van een goede reclameboodschap is een vak apart. Het is daarom altijd aan te raden om hiervoor advies in te winnen bij een professioneel bureau. Mocht jouw budget dit (nog) niet toelaten, is het slim om de door jou bedachte campagne eerst te testen in jouw omgeving.
Stap 2: bepaal de juiste doelgroep
Reclame is een uiterst effectieve tool om de juiste doelgroep te bereiken. Het is dus essentieel dat je jouw doelgroep goed leert kennen en de advertenties daar vervolgens op toespitst. Hoe concreter je jouw doelgroep kunt afbakenen, des te effectiever de reclamecampagne zal zijn.
Stap 3: val op in de massa
De belangrijkste voorwaarde is dat de reclameboodschap wordt overgebracht op (en blijft hangen bij) de klant, maar mensen onthouden een commercial of advertentie sneller en beter wanneer deze opvalt tussen de rest van de aanbiedingen.
Het lef om niet altijd de begaande paden te bewandelen kan in dit geval dus wel degelijk worden beloond, mits je er wel voor zorgt dat er over de campagneboodschap geen enkele twijfel kan bestaan.
Stap 4: bepaal de juiste frequentie
De kosten voor reclamecampagnes lopen behoorlijk uiteen. Jouw budget is dan ook bepalend voor de kanalen waarop je de campagne gaat inzetten.
Kies voor een medium waar je de ruimte hebt om de campagne vaker onder de aandacht te brengen. Want: hoe vaker klanten een product zien of horen, des te groter de kans dat ze jouw aanbieding onthouden. Bedenk wel dat dit enige tijd kan duren.
Als je dit artikel waardevol vindt, deel het dan binnen jouw netwerk door te klikken op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen, zodat ook zij ervan kunnen profiteren.
Bouw aan je toekomst!
Groet, Anje
No comments yet.