10 tips om je Marketingbudget te bepalen
Je hebt niet veel marketingbudget nodig om een slimme marketingcampagne te kunnen voeren. Je kunt van te voren bepalen hoeveel je wilt uitgeven. Voorwaarde is wel dat je weet wat je marketingbudget per jaar (maand) is en hoe jij jezelf zichtbaar wilt laten zijn.
Herken jij je hier in?
Ondernemers of ZZP -ers investeren in eerste instantie vooral in de bedrijfsmiddelen die zij nodig hebben voor hun werk. Denk aan goede computerapparatuur voor een tekstschrijver en een bestelbusje voor een aannemer. Het marketingbudget is dus vaak een ondergeschoven kindje. Toch moeten ook zij steeds weer kiezen aan welk bedrijfsaspect ze het meeste geld besteden.
Daarom hier mijn 10 tips om je marketingbudget te bepalen
-
Website
Een ondernemer kan tegenwoordig niet meer zonder een Embedded Systeem. Hier bedoel ik mee dat je zowel offline als online zichtbaar bent. Voorwaarde is dus dat je een goede website hebt. Deze moet aan bepaalde eisen voldoen dus besteed het maken ervan uit. Tenminste als je het budget op termijn laag wilt houden. Een valkuil is de site zelf maken, die dan vaak niet z’n werk doet, en er steeds mee bezig te moeten zijn. Tijd is geld. Dus is het niet je vak, laat de site dan door anderen maken.
-
Spreekbeurten
Door te spreken op conferenties kom je niet alleen gratis binnen. Ook netwerken wordt op deze manier makkelijker, omdat mensen jou eerder zullen aanschieten.
-
Personal branding
Jezelf als merk neerzetten via sociale media of uithangborden neerzetten kan helpen om de snel onder de aandacht te komen.
Organiseer en of bezoek netwerkbijeenkomsten gericht op onderling kennis te delen, producten te pitchen en investeerders te vinden. Deze bijeenkomsten bieden kans om samen te werken en groot te worden.
-
Crowdsourcing
Loof een prijs uit voor het beste idee, het beste advies of mooiste ontwerp. Gebruik de kracht van de massa om jouw plannen of bedrijfsmodel te verbeteren. Crowdsourcing zal niet alleen de naamsbekendheid vergroten, ook jouw imago krijgt een boost.
-
Succesvolle klanten
Niets maakt meer indruk op klanten dan het zien van anderen die tevreden zijn over jouw product of dienst. Wanneer je een klant in de schijnwerpers kunt zetten, direct doen! Geef hem of haar een plek op jouw website (testimonials) en meldt het ook op social media.
-
LinkedIn
Zorg dat je een LinkedIn profiel hebt dat overeenkomt met je website. Jij kiest of je er meer mee wilt doen of niet maar zorg dat je er wel eentje hebt. Je maakt jezelf zichtbaar en het komt professioneler over.
-
Twitter en weblogs
Aanwezigheid op social media is een voorwaarde in de verbonden wereld van nu. Via tags en boodschappen kun je de juiste mensen bereiken. Leer dit, besteed het uit. Door te adverteren tegen betaling krijg je meer bereik.
-
Content marketing
Het maken van kennisartikelen, nieuws of andere inhoudelijke informatie is een manier om te laten zien dat je verstand van zaken hebt en je zichtbaar te maken. Ook verwijzen naar andere informatiebronnen zal jouw deskundigheid onderstrepen.
-
Webinars
Een andere manier om een merk te bouwen, is het periodiek organiseren van een zogeheten webinar. Daarin geef je veel waarde en nodig je klanten uit naar een training of event te komen voor meer informatie.
Als je dit interessant vindt, DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
Bouw aan je toekomst!
Groet, Anje
No comments yet.