Zichtbaar zijn is voorwaarde om te ondernemen.
- Zichtbaar zijn als ondernemer, ben jij dat?
- En hoe zichtbaar ben jij dan wel?
- Draag jij een masker als je werkt?
Ondernemen en succes hebben kan alleen door zichtbaar te zijn. Zichtbaarheid vraagt erom je masker af te doen. Je hoort het overal, wie ben jij, we willen je eigenheid zien.
Toch pas je vaak je gedrag aan naar hetgeen anderen van je verwachten. ( Je denkt dat ze van je verwachten) En om een goede indruk op anderen te maken toon je de emoties die je voelt niet. Je zet dus eigenlijk een masker op. En je hebt er verschillende hoor!
Waarom een masker?
Je denkt dan dat je jezelf zo beter voelt en beter je kunt presenteren maar….
Met het masker verhul je de waarheid over wie je bent of wat je voelt en creëer je een illusie om in de smaak te vallen of juist om een bepaalde eigenschap voor de ander te verbergen. Die ander voelt dan dat er iets niet klopt, je bent niet echt.
Verschillende sociale maskers
Het masker dat het meest gebruikt wordt, is de glimlach. De glimlach die op je gezicht verschijnt wanneer iemand vraagt hoe het met je gaat of waarmee je elke ochtend je collega’s of klanten begroet.
Ondanks je liefdesverdriet, geldzorgen, een sterfgeval of stress, wordt die glimlach waarvoor je meer dan de helft van je energievermogen moet verbruiken om het tevoorschijn te halen, ingezet en op je gezicht geplaatst.
Andere herkenbare maskers zijn bijvoorbeeld:
- ‘ de grappenmaker’. Met humor probeert iemand zijn onzekerheid of zenuwen te maskeren. Je trapt er heel makkelijk in.
- ‘ de praatjesmaker’. Een persoon die allemaal praatjes heeft over zichzelf, zijn werk en hoe geweldig die is, maar in werkelijkheid bakt diegene er eigenlijk niets van.
- ‘Het maakt niet uit hoor’ masker. Je bedoelt dat het je heel veel uitmaakt, je misschien wel kwetst maar dàt zeg je niet. Je bent toch stoer?
Waarom je zichtbaar moet zijn.
Je weet vast wel dat jezelf kunnen zijn je gelukkiger maakt, maar het is toch niet verstandig om overal en altijd jezelf te zijn? Zoals op het werk bijvoorbeeld.
Daarom heeft ieder mens verschillende maskers die in elke situatie of bij verschillende personen afgewisseld kunnen worden.
- Het masker helpt je te overleven in een maatschappij waar er van alles van je gevonden wordt. In het bedrijfsleven heeft het de term ‘je professioneel opstellen’.
- Je opdrachtgever is niet geïnteresseerd in je echtscheiding, hij wilt weten of je de opdracht kunt uitvoeren. Dus hij wilt zelfvertrouwen zien en geen liefdesverdriet.
- Net zoals we op Facebook vaak onze succesverhalen delen, maar het bloed, zweet en de tranen die het gekost heeft om er te komen, houden we vaak achterwege.
Een masker levert je geen succes op
Het is niet erg om een masker op te hebben. Maskers zijn soms juist noodzakelijk om het te kunnen redden in deze maatschappij, want helemaal jezelf zijn zou je carrière zelfs kunnen schaden. Dat dènk je. Als jij met maskers werkt zal je geen echt succes krijgen.
Ondernemen vraagt om zichtbaar zijn! Een masker verhinderd dat.
Het is goed om dat masker af te doen en wel helemaal jezelf te zijn. Als ondernemer heb je die vrijheid, omdat jij bepaald met wie je wel of niet in zee gaat. Als mensen jou accepteren zonder masker zijn dat de mensen van wie jij het moet hebben!
Kijk je naar mensen die succesvol ondernemen dan zijn zij in eigenlijk alle situaties steeds dezelfde, namelijk zichzelf. Zij hebben hun masker aan de boom gehangen.
En dàt wil ik jou ook leren.
Wat je dan ontdekt is heerlijk, ontspannen en relaxed. Dat draag je uit en de klanten zullen eerder naar je toe komen!
Gewoon jezelf zijn, Echt dat helpt!
- DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
Bouw aan je toekomst!
Groet, Anje
No comments yet.