Focussen doe je zo. 5 Tips

glasses-928465_960_720Focussen doe je zo. 5 Tips

  • Hoe kun jij je goed focussen en dit oplossen?
  • Je bedrijf loopt maar telkens wordt je afgeleid
  • Het ene probleem na het andere lijkt voorbij te komen

Hoe ga je hier nu mee om? Om te beginnen pak je elk probleem apart aan.

Je vraagt jezelf telkens af:

  • Heb ik dit (onderwerp probleem) nog nodig?
  • Hoe past het beter bij mijn organisatie
  • Wat moet ik hiervoor veranderen / aanpassen
  • Is er een verband tussen de problemen die zich voor doen?

                      Focussen op wat belangrijk is.

5 tips die je helpen focus vast te houden bij het oplossen van een probleem.

  1. Wees je bewust van het feit dat paradoxen en dilemma’s alom aanwezig zijn.

Dat vergt – naast een heel goede planning van wat je wel kunt overzien – een open instelling voor onverwachte ontwikkelingen en invloeden van buitenaf die je niet kunt overzien.

  1. Breng het probleem in kaart. map-926469__180focus

Een eigenschap van een probleem is dat je niet precies weet wie of wat het probleem heeft veroorzaakt, maar je weet vaak wel wie of wat daar het meeste invloed op heeft. Start dus met het in kaart brengen van de context van het probleem: de betrokken personen, de processen, de patronen, de krachtenvelden. Wees je ervan bewust dat je als ondernemer alleen invloed hebt op alles wat er in je organisatie gebeurt. Zorg dat je begrijpt welke personen kunnen bijdragen aan (het verbeteren van) de resultaten die voor jou belangrijk zijn. En ga serieus met die mensen aan de slag.

  1. Heb vertrouwen in je medewerkers en zorg dat ze vertrouwen hebben in jou.handshake-1205055__180

Als ondernemer heb je de eindverantwoordelijkheid, je hebt meer macht dan je medewerkers. Die macht zit echter niet in anderen te laten doen wat jij wilt, maar wel in druk uitoefenen op het samen verbeteren van die aspecten die jij belangrijk vindt.

  1. Stroop je mouwen op.

Je kunt een heel goede ondernemer zijn, maar als je niet herkent op welke manier bepaalde patronen en krachten binnen jouw organisatie elkaar beïnvloeden, hoe kun je dan verbeteringen realiseren? Neem kennis van die patronen en krachtenvelden door zelf je klant te zijn. Zelfs in relatief doorzichtige processen zijn er allerlei invloeden van buitenaf die dat proces kunnen verstoren. Op het moment dat je daar niet op voorbereid bent, gaat het mis.

  1. Ga met je mensen aan de slag: wat werkt wel en wat niet.

Vervolgens moet je je mensen trainen om met onverwachte situaties om te gaan, zodat ze daar optimaal op voorbereid zijn. Op een gegeven moment kun je in al die verschillende situaties echter wel bepaalde patronen herkennen die je kunnen sturen in hoe je er mee om moet gaan.woman-1447074__180

Omgaan met problemen is vaak een kwestie van trial-and-error. Soms blijkt de gekozen oplossing niet te werken, dan moet je iets anders proberen. De ervaring leert echter dat deze manier van problemen oplossen, het focussen er op, tot betere resultaten kan leiden dan wanneer je van tevoren al precies weet welke aspecten van een probleem je aan zult pakken. Meer focus? Meld je aan voor de online training over Focussen.


Albert Einstein zei het al: “Je kunt een probleem niet oplossen vanuit hetzelfde soort denken dat tot het probleem heeft geleid.”

Wil je mij laten weten, hoe jij dat nu doet? Geef je reactie in onderstaand commentaarveld zodat we van elkaar kunnen leren.

Als je dit artikel waardevol vindt, deel het dan binnen jouw netwerk door te klikken op de Tweet, Like, Share knoppen, zodat ook zij ervan kunnen profiteren.

Bouw aan je toekomst!

Groet, Anje

 

, , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Innovatie, wat je ervoor nodig hebt - Futuretobuild - 9 mei 2017

    […] ondernemersbranche kenmerkt zich in mijn idee vaak door de focus op het uitbannen van mislukkingen te leggen, terwijl je deze juist moet omarmen en als leermateriaal […]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.