Waardering, geeft het juist in december

Waardering, geef het juist in december.

Sinterklaas, kerst worden ingezet voor de waardering en  we vieren dit ook om mensen in het zonnetje te zetten. Ken jij iemand die je in het zonnetje wilt zetten? Doe dat dan! Juist nu hebben mensen het nodig om gezien te worden. Waardering is voelen dat je belangrijk zijn en mee telt. Als ondernemer kun je dit doen door een kerstcadeautje te bedenken voor het personeel, maar veel belangrijker is een woord van dank.

Collega’s, je personeel maar ook zeker je partner en familie allemaal worden ze blij als jij laat weten dat je ze waardeert. Woorden zijn belangrijker dan cadeautjes. Hoe doe je dat?

NIET DOOR MIDDEL VAN SOCIALE MEDIA!

Sociale media gebruiken om iemand persoonlijk te bedanken is het slechtste dat je kunt doen. Je gebruikt dit medium alleen als de buitenwereld moet weten hoe goed iemand is. Om je persoonlijke band met iemand uit te bouwen of te behouden, is dit een fout medium om in te zetten.

WEL DOOR IEMAND AAN TE KIJKEN EN EEN HAND / KNUFFEL TE GEVEN!

De telefoon zorgt ervoor dat ons hoofd steeds meer naar beneden gericht is. Fysiotherapeuten zien hier hun kans want dat wordt de klacht van de toekomst en levert ze nieuwe patiënten. Last van de nek! Het zorgt er ook voor dat we steeds minder elkaar aan kijken. Sommigen vinden dat inmiddels zelfs eng iemand recht aan kijken.

Toch is dat het belangrijkste onderdeel van je contact met mensen. Aankijken en zeggen dat je blij bent met de persoon, wat hij/zij doet of gewoon omdat je bij elkaar bent. Oefen met familie of vrienden en kijk wat er gebeurt!

Cadeaus als waardering

Cadeaus van de Sint of met Kerst kunnen je blijdschap ondersteunen maar zorg er dan voor, dat het een cadeau is waar de betreffende persoon ook blij van wordt. Een bos bloemen is alleen leuk als iemand daar van houdt. Een fles wijn voor iemand die nauwelijks alcohol drink is een gemiste kans.

Laat het cadeau niet verrekenen met de bijdrage voor de personeelsvereniging zoals bijvoorbeeld Gemeenten vaak doen. Laat het geen sigaar uit eigen doos zijn! Dat wordt negatief uitgelegd. Wat het ook is zorg dat het van jou komt. Waardering komt vanuit je hart en is niet om er belastingvoordeel mee te halen. Dat zijn namelijk geen cadeaus maar zakelijke transacties en hebben  niks met  echte waardering te maken.

Communicatie en waardering

Zorg dat je echt communiceert en dat je weet wat je geeft en waarom. Geef een borrel mèt echte hapjes, spreek elke werknemer persoonlijk aan en geef een hand met de woorden dat je blij bent dat de werknemer er was en voor je werkte. Durf je niet uit je comfortzone?  Vraag dan al je personeel ( dus leg het niet bij HR neer) wat ze liever  hebben een ‘kerstpakket’ of een envelopje met een bedrag, hoe klein ook. Stuur dus niet één mail die ieder individueel krijgt, geef geen voorgedrukte kaart met boodschap, maar wees echt persoonlijk!  Ja, dat kost tijd maar je wint er loyaliteit mee.

Denk ook na over het feit dat een personeelsfunctionaris ook personeel is en waardering  nodig heeft. Een klant die bij jou koopt ook! Deze klant wil geen standaard fles wijn maar  wel graag extra korting of een extra gratis aanbod van je product.

Dan zijn er nog die werkgevers, ondernemers die zeggen de waardering is het salaris. Wel nu als jij wilt dat mensen met plezier en vol inzet naar het werk komen om jou te ondersteunen dan hebben ze jouw waardering meer nodig dan geld.

Geloof je me niet? Kijk om je heen!

Vrijwilligerswerk doen mensen om anderen te helpen, om ergens bij te horen en om gewaardeerd  te worden. Het gevoel dat je nodig bent, er mag zijn, iets goeds kan doen enz.. Geld kan dit niet geven. Jij zult dat moeten doen. Door oprecht te communiceren zullen je medewerkers, familie en vrienden zich aan je binden. Daar wordt je gelukkiger van dan van geld.

Vraag collega’s hoe zij dat doen, wat ze doen en waarom.

Tot slot over gemotiveerde medewerkers.

Heb jij ooit in loondienst ergen prettig gewerkt? Haal dat voor je geest en denk na over waarom het zo prettig werken was. Waardoor werd jij een gemotiveerde medewerker? Als je werkt met een team kun je tijdens een teamdag dit ook doornemen en uitleggen waarom je dat doet. De teamleden kunnen je er veel over vertellen mits zij voelen dat je het meent en ze serieus neemt. Ook hier communicatie dus.

Helpt dit artikel je verder? DEEL dit artikel dan s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Bouw aan jouw toekomst!

Groet, Anje

 

, , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.