7 Tips voor je content marketingstrategie

7 tips voor je content marketingstrategie

Content marketingstrategie wat is dat?

Content marketingstrategie is een specifieke marketingtechniek voor het creëren en verspreiden van waardevolle content. Het doel is dat je een bepaalde doelgroep aanspreekt door content te verspreiden onder deze doelgroep en ze vervolgens stimuleert tot het nemen van een bepaalde actie.

Wat is een strategie?

Een strategie is een stappenplan waarmee doelstellingen kunnen worden gerealiseerd. Een content marketingstrategie is meestal bedoeld voor de lange termijn. Om doelstellingen te bereiken zal er een keuze moeten worden gemaakt uit mogelijke wegen (hoe) en middelen(wat heb je nodig).

De kracht van content marketing is dat je in contact komt met (potentiële) klanten, zonder dat je een direct verkooppraatje hoeft te houden. Met content marketing probeert je een oplossing te bieden voor problemen die al bij jouw doelgroep leven. Deze oplossingen verpak je in waardevolle content.

Bij “Embedded “ondernemen wil je jouw onderneming zowel online als offline onder de aandacht brengen. De inzet van een content marketingstrategie binnen je bedrijf kan daarin uitkomst bieden, mits je deze goed uitgevoerd. Laat ik je uitleggen wat een content marketingstrategie precies inhoudt en hoe je dit kunt toepassen.

Wat is content?

Content betekent inhoud.

Denk aan alles wat je maakt en waarmee je (potentiële) klanten en relaties iets probeert bij te brengen. Hieronder staan enkele vormen van content die je regelmatig kunt gebruiken:

  • Artikelen
  • Afbeeldingen Infographic
  • Video
  • Nieuwsbrieven
  • E-books

Je moet goed voorbereid te werk gaan. Lees daarom het concrete  7 stappenplan voor het opstellen van een goede content marketingstrategie.

  1. Doel(en) vast stellen

De eerste stap is om na te denken over de doelen die je wilt halen, want de stappen die je hierna neemt zijn daarvan sterk afhankelijk. Doelen kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Naamsbekendheid
  • Betere online vindbaarheid
  • Het verkrijgen van relevante links
  • Meer verkeer of leads naar je website

 Bepaal je doelgroep

Nu je de doelen hebt vastgesteld, kunt je de doelgroep gaan bepalen. Denk goed na over waaraan jouw doelgroep behoefte heeft.

  1. Besteed aandacht aan content creatie

Nu is het tijd om daadwerkelijk content te gaan creëren. Stel vast welke vragen of problemen er leven bij jouw doelgroep en koppel hier onderwerpen aan. Speel bij  voorkeur in op actuele of terugkerende thema’s. Het is raadzaam een planning te maken, zodat je weet wanneer je welke content gaat publiceren.

  1. Publiceer de content

Content bereikt jouw doelgroep niet vanzelf. Breng daarom – voordat je daadwerkelijk content gaat publiceren – eerst de markt in kaart. Welke websites bezoekt jouw doelgroep regelmatig? Welke websites publiceren vergelijkbare content? Wie worden op deze platformen als autoriteit of expert beschouwd en hoe kunt je daar een waardevolle bijdrage aan leveren?

  1. Verspreid de content

Het verspreiden van content vindt via verschillende kanalen plaats. Via jouw eigen website bijvoorbeeld, bepaalde platformen binnen jouw branche of social media. Heb je ergens waardevolle content geplaatst? Breng deze pagina dan vervolgens via social media onder de aandacht bij je doelgroep.

  1. Ga de dialoog aan

Wanneer jouw content eenmaal gepubliceerd is en je deze onder de aandacht hebt gebracht, kun je de communicatie over en weer aangaan met jouw doelgroep. Wat vinden zij van je content, lost het hun probleem op? Als mensen reageren op je content, geef dan altijd antwoord.

  1. Evalueer je activiteit

Je wilt natuurlijk wel weten wat al die inspanningen hebben opgeleverd. Bepaal daarom al aan het begin wat je gaat meten. Dit is vaak afhankelijk van de doelen die je zelf hebt gesteld. Denk daarbij aan het aantal unieke bezoekers of paginaweergaves, de keren dat jouw content is gedeeld of de reacties die je hebt gekregen. Houd er rekening mee dat het evalueren van je content marketing-inspanningen een onafgebroken proces is, waarbij je steeds kijkt of het nodig is om je huidige strategie te verbeteren.

Dit blog is echt niet volledig. Het doel hiervan is dat het je helpt bij de start van het werken met een content marketingstrategie. Helpt het jou? Klik dan op de like knop op deze pagina.

DEEL dan dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Bouw aan je toekomst!

Groet, Anje

, , , , , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Een marketingplan in 7 stappen - Futuretobuild - 25 april 2017

    […] van een goed marketingplan maakt je idee concreet en de kans op succes vele malen groter. Je marketingplan zal zich sterk moeten richten op de behoeften van je doelgroep. Je verkoop- en communicatiekanalen […]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.