6 verschillende ondernemersrollen
6 verschillende ondernemersrollen. Wat moet je ermee denk je. Nu dat ga ik je vertellen. Want ben jij je ervan bewust dat deze rollen er zijn. Welke rol past bij jou en weet jij wat een rol met iemand doet?
De verschillende ondernemersrollen hebben ook een bijzondere impact op het denken en doen van de ondernemer. Wat voor type ondernemer is hij binnen welke fase van zijn bedrijf? Met hij wordt hier natuurlijk ook zij bedoeld. Is hij bijvoorbeeld de energieke jager die zich nog moet bewijzen en wil scoren? Denk bijvoorbeeld aan het stereotiepe beeld van een snelle autohandelaar. Of is hij een expert die zoekt naar erkenning en kiest voor kwaliteit (type advocaat)?
Gelukkig zijn er bureaus die onderzoeken voor ons doen en dit is er eentje. Onderzoeksbureau Motivaction heeft een handzaam model ontwikkeld dat zes verschillende ondernemersrollen onderscheidt.
Dit model kan je helpen om binnen je eigen doelgroep( de ondernemers) onderscheid te maken:
- De Einzelganger: vrijheid, alleen, klein blijven, reeds bewezen, geen schijnwerpers.
- De Expert: erkenning, kwaliteit voorop, regie in eigen hand, zelfbewust, zelfstandig
- De Jager: (jonge) pionier, kansen spotten, status en succes, groot en divers netwerk.
- De Hoeder: gaat voor bedrijf en personeel, trendvolger , plichtsbewust, waarden en normen
- De Pragmaticus: no-nonsense-aanpak, hart voor de zaak, geen grote risico’s, doet leuke dingen, netwerken als het moet
- De Ontplooier: plezier en zelfontplooiing, samenwerken met professionals, groot netwerk, onafhankelijkheid, uitdagingen, met de tijd mee
Destructeurs
Professor dr. René ten Bos noemt ondernemers creatieve destructeurs. Een ondernemer zoekt – bewust of onbewust – altijd de spanning op tussen de structuur (lees bureaucratie) en steeds weer nieuwe dingen. Zelfs binnen zijn eigen bedrijf. Vaak is hij jarenlang bezig geweest om zijn organisatie strak in te richten. Deze gedisciplineerde organisatie heeft vaak geleid tot succes. Maar ineens gaat hij deze structuur bevechten. Hij wil weer loskomen van de organisatie om nieuwe visies, inzichten en ideeën te ontwikkelen. Hij heeft ruimte nodig.
Soms lukt dat binnen zijn eigen bedrijf en geeft het de genoemde spanning. Soms gaat het fout. Je ziet dat sommige ondernemers “serial ondernemers” worden. Ze bouwen iets op tot het al dan niet een succes is en dan gaan ze weer door.
Apple
Bij Steve Jobs van Apple hebben we beide scenario’s gezien. De eerste keer brak het management met Jobs omdat zijn gedrag niet paste in de toenmalige strak gedefinieerde Apple-cultuur en -processen. Jaren later werd Jobs teruggevraagd. Op dat moment eiste hij zijn vrijheid en creëerde hij ruimte. Dit deed hij door gebruik te maken van zogenoemde ondernemerseilanden. Hiermee kon hij zeer succesvol nieuwe dingen uitproberen. Achteraf heeft dat voor een groot deel tot het succes van Apple geleid.
Dit is typisch gedrag – of DNA – dat zich niet in een hokje laat plaatsen, maar wel zeer relevant is voor het doorgronden van het brein van een ondernemer.
Nieuwe tijd
Zzp’ers. Steeds meer mensen verkiezen een zelfstandig bestaan boven een baan in loondienst. Dan volgt de vraag:
Is een zzp’er wel een ondernemer?
Een lastige vraag, die vaak tot discussie leidt.
- De Belastingdienst behandelt een zzp’er als een ondernemer, mits hij voldoet aan het urencriterium: hij moet een minimaal aantal uren als zelfstandige hebben gewerkt.
Maar zijn zpp’ers daarmee echte ondernemers? Ja en nee. Er bestaat in de praktijk een groot verschil tussen de ene en de andere zzp’er.
- Neem een zzp’er in de bouw, bijvoorbeeld een loodgieter die zich na een reorganisatie laat inhuren door een aannemer of projectontwikkelaar waarbij hij voorheen werkte. Deze loodgieter is feitelijk een ondernemer, maar gedraagt zich als specialist die zichzelf verhuurt. Als hij geen wens of ambitie heeft om te groeien als bedrijf, blijft hij een zelfstandige professional.
- Een zzp’er die begint met een aantal opdrachtgevers, langzaam doorgroeit, gaat samenwerken en wellicht start met het aannemen van medewerkers, vertoont zeker wel de karakteristieken van een ondernemer.
In het algemeen is op de vraag of een zzp’er een ondernemer is, geen eenduidig antwoord te geven. Het is een belangrijke doelgroep met specifieke wensen en behoeften.
Voor-oor-delen over ondernemers
Pas op voor vooroordelen Hoe je het ook wendt of keert, iedereen maakt zich schuldig aan vooroordelen. Vaak zijn die gebaseerd op beelden die in de loop der tijd ontstaan zijn. Let op dat je je niet ongemerkt laat leiden door deze vooroordelen bij het toetsen van je beleid, strategie, communicatie of productontwikkeling. De meest voorkomende vooroordelen vind je hieronder opgesomd.
De meest voorkomende vooroordelen:
- laat zich leiden door geld, winst, macht, status, ego en eigen belang eerst
- geeft meer geld uit aan zijn eigen auto dan aan zijn medewerkers
- wil niets anders dan succes hebben en dat uitstralen
- heeft nooit ergens tijd voor, laat staan voor zijn gezin of privésituatie
- is een workaholic, werkt 24/7 en is alleen maar met zijn zaak bezig
- heeft een hekel aan de Belasting dienst en overheid
- wil het liefst ondernemen zonder allerlei regels
- het is een charmante, rijke, grijze man van 55 jaar die hard werkt, geniet van het leven en een mooie vrouw, duur horloge, mooie villa en verwende dochters heeft
- de ondernemer is hondsbrutaal en spaart niets of niemand om zijn doel te bereiken
- meestal zijn ze oppervlakkig en kunnen nergens anders over praten dan over de zaak
- Hij is zelfverzekerd en weet continu wat hij moet doen
- Het is een sjoemelaar
Feiten over ondernemers
Naast vooroordelen zijn er ook veel feiten over ondernemers. Deze zijn naar voren gekomen uit het Nationaal Ondernemers Onderzoek. De feiten kunnen per tijdsperiode sterk verschillen. Maar ze geven wel een gevoel over ondernemers. Het is raadzaam om deze specifieke informatie voor je eigen doelgroep gericht te onderzoeken.
Een willekeurige selectie:
- De top 3 van grootste ambities is: (1) winst vergroten, (2) meer omzet en (3) marktaandeel vergroten.
- De belangrijkste uitdaging voor een ondernemer is hoe hij zijn bedrijf laat groeien.
- De voornaamste managementuitdaging voor ondernemers is de medewerkers scherp houden.
- De belangrijkste marketinguitdaging is nieuwe klanten vinden en voldoen aan de groeiende wensen van de klant.
- Ondernemers verrijken hun kennis het liefste via collega-ondernemers in hun netwerk.
- Ze praten in hun netwerk het meeste over klanten en marketing.
- Ondernemers willen graag meer weten over persoonlijke groei.
- De voornaamste uitdaging is het financieren van de toekomst(plannen).
- Als ondernemers ’s nachts wel eens wakker liggen, is dat meestal vanwege de balans tussen werk en privé.
- Als ze jaloers zijn op andere ondernemers, zijn ze dat meestal op hun creativiteit.
Conclusie
We willen ondernemers verleiden met ons in zee te gaan. Daarvoor heb je bovenstaande informatie over ondernemers nodig. Je kunt daarmee namelijk je doelgroep beter leren kennen en je marketing er op afstemmen. Wat we zien is:
- We kunnen ondernemers dus niet over één kam scheren. Als we dat doen, maken we kostbare marketingfouten.
- We kunnen wel specifieke groepen ondernemers onderscheiden.
Bovendien kunnen we de emotionele, meer DNA-achtige structuren herkennen in hun eigenschappen. Daarover volgende week meer. Dat leidt tot een haarscherpe doelgroep analyse voor je marketing- en communicatiebeleid. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen op de regel. Daar moeten we mee leven. Ondernemers blijven gelukkig mensen.
Welke ondernemersrollen gebruik jij in het dagelijks leven? Wat levert het je op?
Helpt dit artikel je verder? DEEL het dan s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
Bouw aan je toekomst!
Groet, Anje
No comments yet.