7 Tips om je te onderscheiden van andere ondernemers
Voor wie altijd al met het idee rondliep om een eenmanszaak te beginnen, kwam er een moment of aanleiding om die veel gedroomde stap dan eindelijk echt te zetten. Fijn, nooit meer werken voor een baas, je eigen tijd kunnen indelen. Klein detail: met jou zijn er anderen in de zakelijke markt een eigen zaak begonnen. En hoewel natuurlijk niet iedereen hetzelfde specialisme heeft, zijn er dus evengoed anderen waarmee je moet concurreren. Hoe doe je dat?
Je onderscheiden van andere ondernemers, sollicitanten of alle anderen die het zelfde willen als jij. Generalisten hebben het moeilijk. Specialiseren is het toverwoord. Tja, dat is een hele klus en toch, als je er echt voor gaat zitten? Als anderen het kunnen kan jij het ook dus aan de slag. Bekijk of je deze tips al toepast. Ja? Kijk dan volgende week als ik hiermee verder ga.
Tip 1. Ken jezelf als persoon en als werkende
Het is belangrijk dat jij jezelf en je kwaliteiten kent en dit kenbaar maakt aan potentiële opdrachtgevers. Zo krijgen zij sneller een accuraat beeld van wat voor vlees ze in de kuip hebben als ze met je gaan samenwerken. Maak duidelijk wat voor persoonlijkheid je hebt en bent. Ben jij je niet meer zo bewust van je kwaliteiten of van wat je onderscheidt van anderen? Zoek hier dan hulp bij!
Tip 2. Vind je specialisme
Hoe breed je vakgebied ook is, er zijn altijd bepaalde zaken die je beter beheerst of waar je meer kennis over hebt. In de huidige tijd is specialiseren en specificeren in een competitief veld de beste strategie, omdat opdrachtgevers tegenwoordig graag exact willen weten welke (en hoeveel) ervaring je hebt. Specialiseer en specificeer; benoem je expertise. Juist in een competitief veld is profilering van je vakkennis broodnodig.
Tip 3. Vraag om reacties
Positieve reacties van voormalige klanten of opdrachtgevers zijn goud waard. Wees dan ook niet te bescheiden als het om het vragen van referenties gaat. Vraag na een opdracht goed te hebben afgerond of de opdrachtgever een korte reactie over de fijne samenwerking wil schrijven, zodat je die vervolgens op jouw website kunt plaatsen. Wees niet al te bescheiden over je eigen prestaties en ervaringsjaren, en vraag voormalige opdrachtgevers je aan te bevelen.
Tip 4. Netwerken
Netwerk je een ongeluk. Netwerken is een must voor iedereen. De mensen die veel energie stoppen in hun netwerk – door te bellen, mailen, kaartjes uit te delen, cadeautjes te sturen – zullen meer omzet genereren. “ZZP-ers hebben de neiging om alleen de dingen te doen waar ze energie van krijgen”, Netwerken kost doorgaans veel energie, maar levert ook veel op. Twee derde van de opdrachten halen zelfstandigen veelal uit hun eigen omgeving.”
Tip 5. Cold calling
Nog zoiets waar je misschien nog wel een grotere hekel aan hebt dan netwerken; het benaderen van onbekende potentiele klanten. Een uitgelezen kans voor jou om jezelf voor het voetlicht te brengen. Van het doelgericht benaderen van potentiële klanten of opdrachtgevers worden maar weinig ZZP’ers enthousiast. Toch kan de zogenaamde cold calling in deze tijd zeker van toegevoegde waarde zijn
Tip 6. Wat doet de concurrentie?
Klinkt logisch, maar is het blijkbaar niet: verdiep je in de markt, branche en het bedrijf waar je je pijlen op wilt richten. Zelfstandigen die een goed beeld hebben van de ontwikkelingen in de markt en die goed op de hoogte zijn van wat hun concurrenten doen, blijken een hogere omzet te hebben.
Tip 7. Eerlijkheid duurt het langst
Het is belangrijk om streng, maar rechtvaardig te zijn en een eerlijk oordeel over het eigen functioneren te kunnen vellen. Te veel lovende reacties van klanten kunnen dit beeld wel eens mooier doen lijken dan het daadwerkelijk is.
Kijk eens wat vaker in de spiegel en geef een eerlijk oordeel over je functioneren en hoe goed de zaken gaan. Zou jij met jezelf willen werken? Ben jij onderscheidend genoeg?
Helpt dit artikel je verder? DEEL dit artikel dan s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
Bouw aan jouw toekomst!
Groet, Anje
No comments yet.