5 tips voor moderne acquisitie

5 tips voor moderne acquisitievrouw ok

  • Krijg je de rillingen van acquisitie?
  • Is acquisitie het eerste dat je uitstelt?

NIET DOEN! Acquisitie wordt steeds leuker.

Acquireren is een van de onderdelen van het ondernemerschap. Toen ik begon zak ik er altijd als een berg tegenop. Leuren met je product dacht ik. Maar dat is het helemaal niet.

Hoe meer tijd je er aan besteed hoe leuker het wordt.

Goed, je wilt opdrachtgevers en je wilt die contacten warm houden dan ga je dus acquireren. Het is belangrijk dat je als ondernemer de juiste wijze kiest (passend bij je doelgroep) en ook de juiste volgorde. Begin met één van de manieren die hieronder staan en als je die beheerst pak je de volgende erbij. Hier volgen de 5 tips voor moderne acquisitie èn je kunt direct beginnen!

  1. Cold calling

Dit is gewoon simpel bellen met de bedoeling je klantenkring uit te breiden. Het is wel een vak apart en je moet jezelf goed voorbereiden. Weet wie jij wilt spreken. Zorg dat een korte pitch hebt van je product of dienst. Maak het gesprek niet te lang (5min), je doel is hier niet te verkopen maar een afspraak te krijgen om e.e.a. toe te lichten.

  1. Netwerken

Het is hard werken hoor netwerken maar je krijgt er op termijn wat voor terug. Netwerken is bedoeld om naamsbekendheid te krijgen door het leggen van contacten. Je vertelt wie je bent en wat je te bieden hebt. De ander moet goed weten wat dat is zodat deze persoon reclame voor jou kan maken op momenten dat hij van anderen hoort dat zij jouw product nodig hebben. Netwerken doe je doelgericht, welk netwerk en met wie wil je om welke reden in contact komen? Netwerken is niet bedoeld om direct te verkopen, wel om een netwerk op te bouwen. Je bezoekt bijeenkomsten, seminars of congressen en deelt o.a. kennis.

  1. Websiteclick-978031__180

Heb je iemand nodig dan ga je eerst zoeken op internet. Dat geldt voor jou en mij en ook voor opdrachtgevers. Dat is de reden dat je een goede zakelijke website nodig hebt. Zakelijk wil zeggen dat de website, huisstijl en visitekaartjes allemaal bij elkaar passen. Maar ook dat de uitstraling bij je product past. Zorg dat je voldoet aan de zoekmachineoptimalisatie en besteed dit gewoon uit. Het kost jou te veel tijd (dus kosten) en energie.

  1. Nieuwsbrieven versturen

Nieuwsbrieven worden blogs genoemd en omgekeerd. Soms wordt het blog per e-mail verspreid en wordt de e-mail nieuwsbrief genoemd. Maar hoe je het noemt zorg dat je niet continu aanbiedingen rondstuurt. Begin met een mailing als je er informatie en tijd voor hebt. De klant verwacht enige regelmaat. Dat kan elke week zijn maar ook eens per kwartaal. Zorg dat er waarde volle informatie voor de klant in staat. Je verstuurt deze naar bestaande klanten updates van je producten zet je op je zakelijke website en maak die via sociale media bekent.

  1. Sociale Mediahands-1167618__180

Een actieve houding op sociale media draagt bij aan een effectieve marketing strategie. Kies je doelgroep en pas je aan bij het gedrag dat zij via sociale media hanteren. Je doel is bekendheid, autoriteit en uiteindelijk klanten te krijgen.

  • Facebook: Maak een zakelijke Facebookpagina die direct openbaar is. Zorg ervoor dat je regelmatig content plaatst die niet gericht is op verkopen of promoten van je bedrijf. Doel is in gesprek komen met klanten
  • Twitter: Het account is bedoeld voor zakelijk doeleinden. Maar je kunt gerust eens melden wat je zoals op een werkdag doet. Bijvoorbeeld een relevante workshop volgen, een netwerk bijwonen etc. geen privé dingen!
  • LinkedIn: De mogelijkheden van LinkedIn zijn niet bij iedereen bekend. Zie het als je visitekaartje, je uitgebreide CV hoeft er echt niet op maar geef een goed beeld van je werkervaring en ambitie. Vraag om interactie. Meld je aan bij groepen in jouw branche of vakgebied en doe actief mee. Niet bedoeld om producten te promoten wel om contacten op te doen die bij jouw bedrijf passen.

Ondernemers vragen mij vaak hoeveel tijd ze hiervoor moeten reserveren. Dat kan ik niet zeggen want het heeft te maken met hoe je e.e.a. al beheerst, hoe ver je netwerkbijeenkomst is etc. wel is mijn advies er elke week een vast aantal uren (min 4 uur) aan te besteden. Dan komt je elke week een stukje dichter bij je doel.

Wil je mij laten weten, hoe jij dat nu doet? Hoeveel tijd besteed jij aan acquireren? Geef je reactie in onderstaand commentaarveld zodat we elkaar verder kunnen helpen.

Als je dit artikel waardevol vindt, deel het dan binnen jouw netwerk door te klikken op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen op deze pagina, zodat ook zij ervan kunnen profiteren.

Bouw aan je toekomst!

Groet, Anje

Trackbacks/Pingbacks

  1. 5 Tips voor succesvolle acquisitie - Futuretobuild - 23 februari 2016

    […] Wees gerust elke ondernemer heeft met bovenstaande te maken (gehad). Ook de succesvolle ondernemers. Doorgaan en leren dat is de rode draad die je moet volgen om succesvol te worden en te blijven.Kijk hier ook eens […]

  2. Hoe maak je een marketinganalyse - Futuretobuild - 28 februari 2017

    […] een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor  tot je beschikking en hoe zet je de eerste […]

  3. Klantenwerving en het vinden van werk - Futuretobuild - 19 september 2017

    […] Klantenwerving en het vinden van werk hebben veel gemeen. Hoofd onderdeel van deze trajecten is dat je mensen zoekt die in jou geloven. je kunt er het hoofd over breken: hoe kom ik aan nieuwe klanten / werk? […]

  4. Acquisitievalkuilen om te vermijden - Futuretobuild - 24 oktober 2017

    […] schriftelijk, via sociale media of in een 1:1 gesprek. De volgende stap is dan hoe ga je dit middel inzetten en wie of wat heb jij er bij nodig. Bedenk ook eens hoeveel last je hebt van zenuwen. Wat kun jij […]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.